Aangelengde NRC-soep

Oei, mot tussen NRC Handelsblad en een groot deel van de NRC-lezers! Althans, volgens de kritische abonnee Tom Hoppen. “Willen wij deze aangelengde soep nog wel?” schrijft hij boos. Zo, daar kan NRC-hoofdredacteur Birgit Donker het mee doen.

“Een grote groep kopers en abonnees neemt afscheid als gevolg van de toenemende concurrentie van internet en andere factoren en NRC bespaart vervolgens op verslaggevers en research. Dit proces is al enige tijd gaande,” schrijft Hoppen aan Donker. “Langzaam neemt hierdoor het gehalte aan ‘copy-pastejournalistiek’ in NRC toe.”
Hoppen waagt het zelfs kritiek te hebben op de door de NRC als geweldig succes verkochte ochtendtabloid nrc.next. “Deze stap doet de soep voor de lezer van de avondkrant verder verwateren. De lezer van de avondkrant, die gewend was dat alle nieuws van NRC hem automatisch onder ogen kwam, ziet zijn positie veranderen.”
De NRC zou zich de ‘principiële vraag’ moeten stellen wat ze wil met de avondkrant, rondt Hoppen zijn verontaardigde betoogje af. “Wil ze onafhankelijke en kritische journalistiek blijven bedrijven?”
Donker, kampioene in het geven van ontwijkende antwoorden boordevol clichés, geeft uiteraard geen krimp. “De (hoofd-)redactie ziet verslaggeving en onderzoek door eigen redacteuren juist als de kern van onze journalistiek,” schrijft ze terug. En ook: “In tegenstelling tot de ‘copy-paste-journalistiek’ die de lezer veronderstelt, worden de lezers van zowel NRC Handelsblad als die van nrc.next, op hun eigen moment, bediend met de meest actuele en relevante berichten en achtergronden, geschreven door de groep redacteuren die ons kapitaal vormt.”
Zo, boze brief min of meer onschadelijk gemaakt. Toch benieuwd hoeveel van dit soort brieven er nog zullen volgen. Want reken maar dat de nieuwe eigenaar van PCM, de Vlaamse mediatycoon Christian van Thillo, Donker straks de kaasschaaf – maat XXL – in handen drukt.

boudewijn geels