Laf bier en de enkel van Marco

Dat Youp van ’t Hek niet de enige persoon in de vaderlandse geschiedenis is die graag van leer trekt tegen het alcoholvrije bier blijkt uit een stuk van Ad Fransen, over een reclamecampagne van Bavaria Malt. Hoofdrolspeler in de reclame: de op dat moment al langdurig geblesseerde Marco van Basten. “Terwijl Marco van Basten de hele wereld afreist op zoek naar een wonderdokter die zijn hopeloze enkelblessure kan genezen, blijft het alcoholvrije biermerk Bavaria-malt adverteren met de slogan: ‘Scoor met Marco van Basten en win een WK-reis.’ Als je je maar lens zuipt aan dit laffe EO-bier en met de letters onder de kroonkurk de naam van de ex-stervoetballer bij elkaar spaart, maak je kans op T-shirts, horloges, openers en wie weet een droomreisje. Aangezien Van Basten niet meegaat naar het WK in Amerika en die enkel bijna zeker nooit meer zal genezen, is dat toch bijna zoiets als een dooie Kojak aan de rand van een zwembad lolly’s laten aanprijzen.”

Tegenwoordig worden auto’s aangeprezen met de vrijheid die ze de bezitter geven, of gewoon met een mooie vrouw. In 1994 gooide men het over een andere boeg: een ‘kanjer’, met vetkuif en denimhemd.

import destijds