‘Alleen betalen voor beurskoersen en porno’

De tijd van gratis online nieuws is weldra voorbij. Althans, als het aan mediamagnaat Rupert Murdoch ligt. De uitgever van bladen als The Sun en The Wall Street Journal maakte dit bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers van zijn media-imperium News Corporation. Moeten we straks betalen voor nieuws? We vroegen het Piet Bakker, Lector Crossmedia aan de Hogeschool Utrecht?.

Volgens Murdoch is de tijd van gratis media voorbij. Daarmee valt hij van zijn eerdere geloof dat de advertenties rond de gratis berichten genoeg opbrengen. Hij gelooft niet dat de in elkaar gestorte advertentiemarkt structureel aantrekt dus dient er betaald te worden voor content.

Meneer Bakker, ziet u Nederlandse media volgen?
“Allerlei online media hebben van alles geprobeerd: registratie, alleen voor abonnees, volledig betalen, helemaal gratis en soms van betaald weer naar gratis zoals The New York Times.? Het is het volgende rekensommetje dat waarschijnlijk niet voor iedereen hetzelfde oplevert: alles behalve helemaal gratis betekent altijd minder lezers. Dat is bij registratie al behoorlijk, als er betaald moet worden al helemaal. Minder bezoekers betekent minder advertentie-inkomsten, maar weer meer lezersinkomsten als ze betalen. Als de inhoud nergens anders te krijgen is, zoals financieel nieuws en bijvoorbeeld gespecialiseerd nieuws over een bepaalde sector, lijkt het een optie om een deel achter een betaalmuur te zetten.”
“Een ander punt is dat nieuwsmedia de vraag moeten stellen hoeveel en wanneer ze iets online zetten – een webfirst strategie waarbij alles online gaat zou wel eens veel kunnen kosten en weinig opleveren. In feite laat je dan de krantenlezer betalen voor de inhoud die de internetbezoeker gratis krijgt.? Alleen als het echt iets oplevert zou je dat moeten doen. Dus toch met veel advertentie-inkomsten.”???

Of het model dat Murdoch voorstaat in Nederland werkt, is zeer de vraag.
Nederlanders blijken namelijk maar 38 procent van de prijs van een papieren krant te willen betalen, terwijl dat percentage wereldwijd 65 is.

Hoe komt het dat  Nederlanders veel minder bereid zijn diep in de? buidel te tasten voor online content dan de rest van de wereld?
“Ik denk niet dat dat zo is. Alleen in  de Verenigde Staten wordt geld gevraagd. Voor de rest zie je hetzelfde model in Groot-Brittannië bij The Financial Times en in Nederland  bij Het Financieele Dagblad.? Waarom  zou je voor iets betalen wat je ergens anders gratis kan krijgen? Alleen als je het echt nodig hebt (beurskoersen) of heel graag wilt (porno) willen mensen betalen. Dat moet dan ook eenvoudig, veilig en snel – een of twee clicks – toegankelijk zijn.”

Denkt u dat dit een obstakel vormt voor een ommekeer in gratis naar betaald online nieuws?
”Ik denk dat de geest al uit de fles is, en dat de betaalbereidheid gering is. Een gokje op de toekomst wagen, zo van het komt wel weer goed, lijkt me onverstandig. Het businessmodel online heroverwegen is verstandiger, ook qua inkomsten: reken de online videocolumnist maar gewoon af op de advertentie-inkomsten die zijn column oplevert.”