Dollemanstocht door Rome

Het was me nog niet eerder opgevallen, maar Robert Langdon, de Harvard-professor die zo’n belangrijke rol speelt in de bestsellers van Dan Brown, beschikt over bovennatuurlijke gaven. In Angels & Demons (in Nederland uitgebracht met de subtitel Het Bernini Mysterie) brengt hij een bliksembezoek aan Rome waarbij zo’n beetje alle bezienswaardigheden van de stad worden aangedaan. Aan Langdon de taak een moorddadig complot te voorkomen, en daartoe sprint hij met wapperende jaspanden kriskras door de stad. Bij aankomst in een kerk of monument kijkt hij vertwijfeld rond alvorens zich over een kunstwerk te buigen dat een vitale aanwijzing bevat. Dat vormt de opmaat voor de sprint naar een volgend monument, waar – uiteraard – weer nieuwe aanwijzingen worden aangetroffen. Of een lijk. Want men sterft er lustig op los in Angels & Demons. Met uitzondering van Saving Private Ryan is de body count nog nooit zo hoog opgelopen in een Tom Hanks-film. Enkele kardinalen worden op wrede wijze om het leven gebracht, en elke politieagen

t die dat probeert te verijdelen – dat zijn er nogal wat – wordt neergeknald. Zo niet Langdon. Die weet knap buiten schot te blijven, al komt hij daartoe – à la Indiana Jones – regelmatig in zompige cryptes en lugubere knekelhuizen terecht. Al die activiteiten kosten amper tijd. Naar verluidt trekken Amerikaanse toeristen (“Als het dinsdag is, moet dit Parijs zijn”) bij een rondgang door Europa één dag uit per stad. In de optiek van Langdon is dat grove tijdverspilling. Hij heeft slechts een paar uur nodig om alle uithoeken van Rome te verkennen. En in die tijd doet hij ook nog research in de archieven van het Vaticaan. Hoe flikt hij dat? Voor zover we weten beschikt Langdon niet over een Superman-pakje dat hem in staat stelt in luttele seconden van de ene kant van Rome naar de andere te vliegen. Ron Howard – die Hanks eerder regisseerde in The Da Vinci Code – sjoemelt op behendige wijze met de tijd en slaagt erin een onmogelijke hoeveelheid gebeurtenissen in een halve dag te proppen. Dat komt de vaart ten goede, maar gaat ten koste van de logica. Maar dáár moet Angels & Demons het toch al niet van hebben: het verhaal wemelt van de onwaarschijnlijkheden. Is Angels & Demons daarmee een slechte film? Dat zou ik niet willen beweren. Eerlijk gezegd heb ik me wel vermaakt met Langdons fraai uitgelichte dollemanstocht door Rome. Dat de film zo’n overvolle indruk maakt, is – in de terminologie van de titel – eerder een zegen dan een vloek. Net als in The Da Vinci Code wordt er een halve encyclopedie aan religieuze en (kunst)historische weetjes over de kijker uitgestort, maar ook dat heeft z’n bekoring. Echt spannend wordt het nergens, maar Ron Howard weet de aandacht goed vast te houden, en dat is gezien de lengte (138 minuten) een hele prestatie. Resteert de vraag of het verstandig is dat dit team (als aangekondigd) nóg een Dan Brown-thriller gaat verfilmen. Want Robert Langdon loopt wel het risico een karikatuur van zichzelf te worden. Erik Spaans


Angels & Demons: Het Bernini Mysterie.

Regie: Ron Howard.

Vanaf 13 mei in de bioscoop.

import film