Klapper

Maurice de Hond figureert sinds vorige week in een reclamecampagne van de Nederlandse Energie Maatschappij. De opiniepeiler heeft er minstens honderdduizend euro voor gekregen, zegt ex-beursanalist Willem Middelkoop.

Meneer Middelkoop, hoe weet u dat? Van De Hond zelf?

“Nee. Ik weet het omdat de NEM eerst bij mij heeft aangeklopt. Ik merkte aan alles dat een ton geen probleem was. Maar daar deed ik het niet voor.”

Hoeveel wilde u dan?

“Ik zei dat ik bereid was om serieus met ze te gaan praten als ze een half miljoen zouden bieden. En dan wilde ik alleen een tekst uitspreken waar ik zelf achter stond.”

Een half miljoen was de tegenpartij te gortig?

“Kennelijk.”

Ook voor dat geld zou u uw credibility als onafhankelijk commentator goeddeels hebben verspeeld.

“Misschien. Maar ach, als het een campagne is waar je achter kunt staan… Uiteindelijk is iedereen te koop. Voor een half miljoen koop je dus wel je droomhuis in Portugal.”

Hoe dan ook: De Hond was dus geen eerste keus voor de NEM?

“Inderdaad.”

Voor De Hond is het erg prettig dat u niet heeft toegehapt. Immers, hij moet Michael de Jong, die hij er publiekelijk van heeft beschuldigd de echte dader in de Deventer Moordzaak te zijn, 125.000 euro smartengeld betalen.

“Klopt. Dat geld heeft De Hond nu dus waarschijnlijk in één klap terugverdiend.” BG