Op avontuur

Naar verluidt zijn de Amerikaanse broertjes Gallo verantwoordelijk voor de roem van cabernet sauvignon, merlot, syrah, chardonnay en sauvignon blanc. Ernest en Julio waren de eersten die in de toen ook al onoverzichtelijke wijnwereld aan marketing gingen doen. In de jaren dertig van de vorige eeuw besloten zij hun wijnen de naam te geven van de druif waarvan deze gemaakt was, zodat de consument wat meer houvast kreeg. En niet veel later was er sprake van een wereldwijde ‘me too-operatie’. Ook andere internationaal opererende wijnbedrijven bouwden hun imperium uit op het Gallo-gedachtegoed van de Grote Vijf. En het inmiddels wereldberoemde kwintet druiven vormt bij iedere supermarktketen de fundering van het wijnassortiment. Maar als iets mainstream dreigt te worden, zijn er altijd mensen die tegen de stroom in wensen te zwemmen.

Zo zijn er wijndrinkers die weleens wat anders willen drinken. En wijnmakers die weleens wat anders willen maken. Dat leidt in beide gevallen vooral de laatste paar jaar tot een groeiende belangstelling voor autochtone druiven. Dat is geluk hebben voor de wijnlanden die daarin grossieren, zoals Italië en Portugal, die slechts sluimerende rassen hoeven te reanimeren. In andere landen gaat deze ontwikkeling soms ten koste van een van de ‘internationals’. Zo sprak ik tijdens mijn recente reis door Argentinië een aantal wijnproducenten die merlot rooiden om in die wijngaard hun zo eigen bonarda aan te planten. Voorts is er ook volop sprake van experimenten. Zo wordt in Chili bijvoorbeeld enthousiast met tempranillo gewerkt. En in Australië met pinot gris en nebbiolo. Nu is er weliswaar nog geen sprake van een wild stromende rivier, maar er druppelen wel steeds vaker minder alledaagse wijnen het supermarktkanaal binnen. En ook nog eens van een aangename kwaliteit. Zo heeft Plus een spannende Australische verdelho. Werkt Super de Boer met een lekkere bonarda uit Argentinië. Heeft Hema een opwindende Spaanse rode van de graciano. En huisvest Jumbo een Zuid-Afrikaanse tinta barocca. Het avontuur waard. HH

import eetteam