Spring naar de content

Publieke omroep wil kritiek afkopen

Het gaat niet al te best in de krantensector. Zo werd vorige week bekend dat er binnenkort 124 redacteuren bij het AD het veld moeten ruimen. Door de uitdunning van redacties zullen kranten vroeg of laat journalistiek zwakker worden. Maar gelukkig was daar twee weken geleden minister Plasterk met een plan om 4 miljoen euro te schenken aan de dagbladsector om daarmee zestig jonge journalisten aan te trekken. Dit infuus gevuld met jong bloed moet volgens Plasterk een ‘bijdrage leveren aan de broodnodige innovatie van de dagbladsector’. De nieuwe staatsjournalisten zijn nog niet eens voorgesteld aan de redacties – en nu wil de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) de noodlijdende kranten óók een handje helpen. Maar wel op een nogal dwingende voorwaarde.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

De koepelorganisatie van de omroepen (NPO) is wil samenwerken met commerciële uitgevers, verklaarde bestuursvoorzitter Henk Hagoort vandaag. Tv-programma’s mogen dan bijvoorbeeld door de krantensites gebruikt worden. De NPO maakt zich namelijk zorgen over het behoud van de journalistieke kwaliteit in Nederland.
Prachtig! Maar nu komt het…

De NPO wil alleen samenwerken op voorwaarde dat de uitgevers stoppen met klagen over gesubsidieerde omroepen en oneerlijke concurrentie.
Want: “Bij samenwerken hoort niet een houding om de publieke omroep een koppie kleiner te maken,” aldus Hagoort. Hij vindt namelijk dat dagbladuitgevers de positie van de publieke omroep dan moeten respecteren.

Aha, in ruil voor filmpjes van Uitzending Gemist op de websites van de kranten, mag er geen onvertogen woord meer vallen over concurrentie en salarissen van veelverdieners? Op deze manier koopt de NPO kritiek af.