Rijk zonder pappies hulp

Het maandblad Quote positioneert zich succesvol in de markt met een adembenemende balletjestruc, de Quote 500. Eén keer per jaar jongleert de redactie met de namen van 490 miljonairs, die ad random worden afgedrukt in de positie waarin zij tuimelen. De rijkste tien blijven buitenspel, want staan voor eeuwig vast. Foto één is van Quote-redactrice

Mirjam van den Broeke, languissant poserend in de lounge van The Dylan Hotel ter gelegenheid van de lancering van Quote 100% Selfmade, een derivaat van de Quote 500. Deze editie omvat honderd miljonairs onder de veertig die zelfstandig hun fortuin hebben vergaard. Er zitten nogal wat voetballers en volkszangers tussen, want dat zijn de disciplines waar de Nederlander geld voor overheeft.

Tot grote vreugde van hoofdredacteur Sjoerd van Stokkum (op foto twee naast De Pers-verslaggeefster Jojanneke van den Berge

) was er ook deze keer gelukkig een onnozele klager die voor een gewenste oplagestijging zorgde. Die rol was voor Ronald de Boer, die zich gepiepeld voelde met zijn dertigste plaats, ruim achter de beter scorende Van Nistelrooy, Seedorf, Overmars, Van der Sar, Davids, Cocu, Robben, broer F. de Boer, Van Bronckhorst, Stam, Van der Vaart, Makaay en Kluivert. Dat het hier ging om een ingestoken standaard-Pavlovje van Van Stokkum c.s. was de arme Grootebroeker R. de Boer eventjes ontgaan.

Op foto drie horeca-tycoon Won Yip, die ook wel Mr. Dam Square wordt genoemd, aangezien hij bijna alle horecagelegenheden aan de Dam bezit. Rechts is Suus Bode oraal aan de slag, van Bodes & Bode, een juwelengroothandel aan de Haagse Denneweg. Mr. Won wordt ter linkerzijde afgelebberd door Aleksandra Iwanowska, vermoedelijk een Oost-Europees gouddelvertje van wie Google slechts meldt dat ze 146 vrienden op Hyves heeft.

Op de 74ste plek in de Jong & Rijk-gids staat met acht miljoen euro Charles Simons van Gilde BT (die laatste afkorting staat voor Bij Toeval). De 39-jarige Charles, hier met echtgenote Esther, doet aan opleidingen, bedrijfsapplicaties en outsourcing en geeft geen cent uit aan reclame en marketing, want alle klanten komen gratuit binnen via mond-tot-mondreclame.


Schatrijk maar helaas niet genomineerd, want slechts enkele noodlottige seconden ouder dan 40, is Conny Lanza, general manager van Trivium, het loyaliteitsprogramma voor frequent flyers die Schiphol aandoen. Dankzij Conny staat u eerder achter de douane, waarna u alsnog in de hel belandt die bagagescan heet. Weg voorsprong.

Tot slot de godfather van het zakenblad, de man bij wie het allemaal begon. Het glimmende genie ter linkerzijde heet Maarten van den Biggelaar, koosnaam Big, tegenwoordig Creative Director van Quote. Rechts Durk Hattink, artdirector van het eerste uur.

import onder de gordel