Lof der domheid

Domheid heeft een slechte naam, maar is ook een onmisbare eigenschap. Het is een van de drijvende krachten achter ons gedrag. Domheid brengt ons recessies, maar haalt ons er ook weer uit.

Eén stoplicht springt op rood, een ander weer op groen; in Almelo is altijd wat te doen. Onsterfelijke woorden van Herman Finkers. Het bord is geel, het bord is groen; bij ABN Amro is altijd wat te doen – zou ook kunnen.
Voor de liefhebbers van domheid bood het hoofdkantoor van Dé Bank de afgelopen jaren een vermakelijk schouwspel.Eerst zette ABN Amro een heel duur en glimmend hoofdkantoor neer op de Zuidas, duurder en glimmender dan het hoofdkantoor van concurrent ING ietsje verderop. Boven op dat hoofdkantoor kwam het bekende groen-gele logo, zo gigantisch uitgevoerd dat vliegtuigen op weg naar Schiphol het al van verre als navigatiebaken konden gebruiken. Kort daarop kwam Rijkman Groenink door zijn hoogmoed ten val en werd ABN Amro gesplitst. Er verschenen bouwvakkers met steigers, hijskranen en beitels om de logo’s te verwijderen en te vervangen door die van de nieuwe eigenaren, Royal Bank of Scotland en Fortis. Vervolgens kwam de kredietcrisis en viel Fortis om. Weer kwamen er bouwvakkers met beitels om logo’s te verwijderen. Eind juni was de cyclus helemaal rond, toen werklieden met behulp van een gigantische hijskraan het bekende groen-gele bord weer naar boven hadden gehesen. En dat was alleen nog maar de domheid die van buiten zichtbaar was. Intern moet er ook eindeloos gesjouwd zijn met nieuwe enveloppen, briefpapier, visitekaartjes, muismatjes, koffiemokken en teamspirit bevorderende T-shirts.

Lees het hele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Bart de Koning