Dure Volkskrant-kopij niet meer gratis op internet

Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes vond het in april maar een ‘rare, ongefundeerde conclusie’ van HP/De Tijd. Ja, zijn krant geeft informatie waarvoor de lezer in een andere verschijningsvorm, papier, stevig moet betalen vaak nog dezelfde dag gratis weg op zijn website. Sterker: soms doet de krant dat zelfs de avond ervoor al.

Nee hoor, dat is helemaal niet onlogisch, zo [[popup file=”2009-07/broertjesreply.png” description=”mailde” alt=”Reply Pieter Broertjes” align=”left” ]] Broertjes op vragen hierover van [[popup file=”2009-07/afbeelding_12_copy3.png” description=”HP” align=”left” ]], laat staan dat de Volkskrant zich met die handelswijze ‘in de voet schiet’. Dat kan Broertjes vinden, maar de nieuwe eigenaar van Volkskrant-uitgever PCM, de Vlaming Christian van Thillo, denkt daar toch echt anders over. Dit blijkt uit een lezenswaardig artikel in het vakblad De Journalist.

De Journalist deed in België onderzoek naar de werkwijze van Van Thillo, baas van De Persgroep. In ieder geval zal er bij PCM ‘snel en resoluut’ een einde worden gemaakt aan het ‘Nederlandse sprookje van multimedia’, schrijft het vakblad. “Want één van de meest onbegrijpelijke fouten die PCM in de ogen van De Persgroep heeft gemaakt is de kopij uit haar kranten grotendeels weg te geven op internet.” Als een hoofdredacteur van een van zijn kranten zoiets voorstelt, luidt Van Thillo’s retorische wedervraag: “Wie wil er op die manier nog een gazet kopen?” Ook in het jaarverslag van 2008 van De Persgroep laat Van Thillo er geen enkel misverstand over bestaan: “Gratis is geen businessmodel.”

“De websites die de titels van de kranten van De Persgroep dragen, worden gezien als eigenstandige media,” meldt De Journalist. “De content van HLN.be heeft geen enkel raakvlak met Het Laatste Nieuws. De redacties – ook die van De Morgen en De Tijd – werken bewust volledig langs elkaar heen. Ze mogen geen substituut vormen – want gevaar voor kannibalisering – maar moeten een toevoeging zijn op de krant en in financieel opzicht zelf de broek kunnen ophouden. HLN.be heeft inmiddels rond de 400.000 unieke bezoekers per dag. Dat is veel in een gebied met vijf miljoen Vlamingen.”

Boudewijn Geels