Leuke jonge vrouwen

De artikelen in Bestuursforum, maandblad voor lokale CDA-politici, happen doorgaans niet echt lekker weg, maar in het laatste nummer serveert politiek veteraan Hans Hillen een paar smakelijke hapjes. De oud-journalist legt met verfrissend cynisme aan lokale CDA’ers uit hoe je campagne voert. Maak gebruik van huis-aan-huisbladen: “Als je daar kant-en-klare persberichten aanlevert is de kans groot dat die vrijwel ongewijzigd worden overgenomen.” Het moet fit to print zijn: “Dus niet ‘wij van het CDA vinden:’ Het moet eruit zien als een echt journalistiek bericht.” Bezoek elk bejaardentehuis, maar stuur dan niet de lijsttrekker met een verhaal over structuurplannen: “Stuur bij voorkeur de leuke jonge vrouwen van de lijst. Die moeten daar lekker over koetjes en kalfjes gaan praten.”

Partijen mogen bij het opstellen van stemwijzers meestal een stuk of vier vragen indienen. De verleiding is groot om je belangrijkste thema’s te kiezen. Niet doen: “Kies de onderwerpen waarvan je weet dat bijna alle mensen het met je eens zijn. Dan scoor je als partij veel punten.”

Een politieke campagne draait niet om de inhoud, maar is er ‘om een sfeer te scheppen’. Hillen weet ook welke sfeer het CDA nu moet uitstralen: “Goddank, het CDA is er nog.” BdK

import de kring