Trend MVdOod?

Tot dit jaar was ‘duurzaamheid’ hot in het bedrijfsleven. Je kreeg de term MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) zo vaak te horen dat-ie compleet waardeloos werd – als iedereen iets doet, wordt het wel erg gewoon. Bedrijven vielen pas echt op als ze het níet over MVO hadden. Nu, midden in een economische crisis, lijkt MVO te zijn gemuteerd in MVdOod. De Peter Bakkers en de Hans Wijersen van deze wereld, de leiders van echt grote bedrijven, hoor je weer over werkgelegenheid, en leidsmannen van kleinere, niet-beursgenoteerde bedrijven, die goede sier maakten met hun sponsoring van goede-doelenclubs als LaLuz, zijn zelfs helemaal teruggezakt in de luwte.

Met 6.120.000 hits op Google is ‘duurzaamheid’ nog altijd groot. En dat is ook niet zo gek, want duurzaamheid, het zoeken naar een evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen, houdt waarde. Het ging de bedrijven namelijk helemaal niet om het hart en de goede zaak. Dat was luxe-praat. Het ging doodgewoon om de portemonnee.

De Aberdeen Group deed onlangs internationaal onderzoek naar de echte redenen waarom bedrijven aandacht wilden besteden aan duurzaamheid. Zou in de topvijf plaats zijn voor begrippen als rentmeesterschap, milieubewustzijn en ‘het belang van onze kinderen’? Welnee! Op 1: de wens om de concurrentie af te troeven (genoemd door 57 procent), op 2: de kosten van energie in de hand houden (38 procent), op 3: goed voor de merken en het bedrijf (34 procent), op 4: behoefte aan innovatie (31 procent) en op 5: de druk van buitenaf (30 procent). Eerlijkheid, best verfrissend na al dat geflirt met groen.

import 21ste eeuw