De Hond bijt terug

Verwarrend is het wel voor Geert Wilders: staat zijn partij nu op 24 (NOVA’s Politieke Barometer) of 30 zetels (Maurice de Hond)?

Voor de Europese verkiezingen in juni hadden de twee opiniepeilers al bonje. Reinier Heutink, directeur van Synovate (het bedrijf achter de Politieke Barometer), verweet De Hond ‘domheden’ en ‘broodnijd’. “Hij was altijd dé man van NOVA, maar dat is hij al een hele tijd niet meer.” Nu, krap drie maanden later, is het weer hommeles. Op zijn weblog kiest De Hond de aanval.

Hoe dat zo, Maurice de Hond?

“Die 24 zetels is natuurlijk een belachelijke uitkomst. In de zomer- periode laten ze de PVV eerst negen zetels stijgen en dan acht zetels dalen.”

Hoe komen ze daarop?

“Door slecht onderzoek, zou ik zeggen. Bij mij zie je die verschuivingen niet. De aanhang van de PVV is stabiel. Het pijnlijkst was nog dat opdrachtgever NOVA de uitkomst ’s avonds niet meldde. Eigenaardig, aangezien het die dag nog op Teletekst had gestaan.”

Iets anders. Jack Spijkermans nieuwe RTL-programma ‘Wat vindt Nederland?’ maakte eerst gebruik van uw diensten en kiest nu voor concurrent Intomart. Hoezo?

“John de Mol vroeg mij in februari om te helpen bij een proefopname. Dat verhaal is een eigen leven gaan leiden.”

Was het niet leuk?

“Jawel, maar daar gaat het niet om. Ik heb het alleen gedaan omdat John het vroeg.”

Vindt u het jammer dat Intomart de klus nu heeft?

“Nee. Wat cijfertjes voorlezen, dat is niet mijn rol.”

import de kring