AD.nl pleegt ‘digitale zelfmoord’

Het Algemeen Dagblad heeft vanmorgen haar nieuwe website online gezet. Maar daar is iets fout gegaan. Heel erg fout, meent internetstrateeg Jaap Stronks.

Stronks wijdt vandaag een column aan de nieuwe website die overduidelijk is gebaseerd op haar Belgische zusje Het Laatste Nieuws.

Wat is er precies aan de hand, meneer Stronks? 
“Voor elke website geldt dat de meeste bezoekers via Google komen. Zoek maar op een willekeurig artikel van het AD en je krijgt de volgende melding. Dat is dus gebeurd met alle links op Google die naar het AD verwijzen.”

En waarom is dat erg?
“De systemen van Google zien dat op een gegeven moment. Daardoor zul je het Algemeen Dagblad steeds minder terugvinden in Google. En dat gaat ze dus ontzettend veel bezoekers kosten. Daarnaast werken hun Twitteraccounts voor de regionale edities niet meer. Daar waren duizenden mensen lid van. Hetzelfde geldt voor hun RSS, zeg maar de digitale abonnementen.”

Dus wat er vandaag is gebeurd, is feitelijk…
“Digitale zelfmoord.”

Bas Paternotte