Tieners in zaken

Ondernemingslust is niet leeftijdgebonden. Een online brillenwinkel, een supermarkt, een handel in autootjes: alledrie gestart en bestierd door een tiener. Voor de omgeving is dat vaak gek: “Veel vrienden snapten niet waarom ik niet twee keer per week kansloos mee ging zuipen in de kroeg.”

Ondernemen is hip onder jongeren. Het afgelopen half jaar schreven zich 1.561 ondernemers onder de twintig jaar in bij de Kamer van Koophandel. In heel 2007 waren dat er 1.600. Een opvallende stijging dus – en dat ondanks de crisis. Ook Daan Koek, een 23-jarige masterstudent entrepeneurship aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit viel de stijging begin dit jaar op. Het succes verbaast hem, temeer omdat de literatuur dit fenomeen juist tegenspreekt. “Daaruit blijkt dat veel werkervaring, een groot sociaal netwerk, en het nodige kapitaal een must zijn om als ondernemer te slagen – zaken waarover een jonge ondernemer niet beschikt.”

Koek, die bezig is met zijn afstudeeronderzoek naar dit fenomeen, denkt dat de stijging vooral te maken heeft met de creativiteit van de jongeren zelf en het laagdrempelige niveau van internet. “Een website bouw je al voor zo’n drieduizend euro, dan kun je in principe al starten met je bedrijf.” Ook speelt volgens hem de familie een belangrijke rol. “Ondernemende ouders zijn voor jongeren een stimulerende factor. Dat meisje van de succesvolle online winkel Hip voor de Heb (Fleur Kriegsman – red.) heeft een vader die de site Stageplaza heeft opgezet.”

Het gehele artikel staat in de HP/De Tijd van deze week.

Simone Dekkers