Hitlijstmanipulatie

Zo oud als de hitlijsten zelf, maar met de fors teruggelopen singleverkopen en tegenwoordige downloadmogelijkheden, gemakkelijker dan ooit tevoren. HP/De Tijd duikt in de wereld van de hitlijsten. Hoe Gerard Joling zijn nummer 1-hit kocht.

Met één oproep zette weblog GeenStijl eind maart de complete Single Top 100 op z’n kop. De single PowNed van gelegenheidstrio P3 reikte in één klap tot de hoogste positie in die hitlijst. Een week later was de plaat weer verdwenen. Het was niet voor het eerst dat de Single Top 100 beïnvloed werd. “De verkoopcijfers zijn tegenwoordig zo laag, dat een artiest gemakkelijk een hit kan scoren,” weet Herman Roggeveen. Voor zijn weblog NLpop.blog.nl analyseert hij wekelijks de Single Top 100. “Wanneer je als act honderd fans je single laat kopen, heb je al een notering in de Single Top 100. Of dat manipulatie is? Je kunt het ook stimulatie noemen.”

Heeft een hitlijst met zulke aantallen überhaupt nog zin? “Ik vind van wel,” zegt Erik de Zwart, voorzitter van Stichting Nederlandse Top 40, die de gelijknamige hitlijst samenstelt. “Mensen willen nog steeds weten wat het populairste liedje van dat moment is. Gewoon omdat ze dat leuk vinden. De muziekverkoop mag de afgelopen jaren dan dramatisch zijn afgenomen, de muziekconsumptie niet. Sterker, die is twee keer zo hoog als tien jaar geleden. Ook concert- en festivalbezoek zitten al jaren in de lift.”
Michel Admiraal sluit zich daarbij aan. Hij is als ‘chartsmanager’ van GfK Dutch Charts betrokken bij de samenstelling van onder meer de Single Top 100 en de Mega Top 50 van Radio 3FM. “Als wij een week geen lijst maken, hangen artiesten en maatschappijen direct aan de telefoon.”

Het gehele artikel staat in de HP/De Tijd van deze week.

Jochem Geerdink