Het Sponsorgetto

Bert van der Veer offerde zich op en zag 14 ½ uur aan gesponsorde programma’s in drie dagen bij de RTL- en SBS-zenders.

Commerciële televisie is meer dan de programma’s die de ruimte tussen de reclameblokken vullen. Sponsors drukken hun stempel op het aanbod. Ze openen met een billboard, ze proppen hun logo’s in de aftiteling, ze kopen verhaallijntjes in soaps. Sommige adverteerders schaffen zich een eigen speeltuin aan, zoals Unilever deed met eerst Koffietijd en toen Life & cooking. Charitasorganisaties werven leden of vestigen de aandacht op hun schone werken in showprogramma’s. Harry Mens financiert zijn eigen Business Class, producenten struinen de ministeries en bedrijven af op zoek naar budget. Een zak met geld kan luider spreken dan een goed programma-idee. De meeste gesponsorde programma’s leiden een schuw bestaan in de weekendmiddagen van de commerciële zenders. Een enkeling weet het tot de vooravond of zelfs primetime te brengen.

Het gehele artikel staat in de HP/De Tijd van deze week.

Bert van der Veer