Sponsor-getto

Bert van der Veer ging er eens goed voor zitten en nam bij de RTL- en SBS-zenders veertienenhalf uur aan gesponsorde programma’s tot zich. ‘Van welke provincie is Haarlem de hoofdstad?’

Commerciële televisie is meer dan de programma’s die de ruimte tussen de reclameblokken vullen. Sponsors drukken hun stempel op het aanbod. Ze openen met een billboard, ze proppen hun logo’s in de aftiteling, ze kopen verhaallijntjes in soaps. Sommige adverteerders schaffen hun eigen speeltuin aan, zoals Unilever deed met eerst Koffietijd en toen Life & Cooking. Liefdadigheidsorganisaties werven leden of vestigen de aandacht op hun schone werken in showprogramma’s. Harry Mens financiert zijn eigen Business Class, producenten struinen de ministeries en bedrijven af op zoek naar budget. Een zak met geld spreekt niet zelden luider dan een goed programma-idee. De meeste gesponsorde programma’s leiden een schuw bestaan in de weekendmiddagen van de commerciële zenders. Een enkeling weet het tot de vooravond of zelfs primetime te brengen.

RTL slokt in een week negen amateurkoks op. De bekakte Jack maakt in Wie is de Chef? (zo meldt een titel) ‘toempoes van reevlees’. Foutje van de stagiaire? Philips sponsort mee, maar heeft de vertoonde rookoven niet in de productlijn. En wat draagt Sorbo Blue Wonder bij? De afwas valt niet binnen de opname.

Beemster en Grolsch lenen hun naam aan Over de kook. Voor de ‘gegrilde peper met kaasvulling en tomatensalsa’ van Ali is de sponsor goed in beeld. De gasten in het restaurant nuttigen een aperitief; dat blijkt een pilsje te kunnen zijn. “Ik ga erop zitten, jongen, tot je me verkettert,” Gordon-Ramsey’t Michelinsterrencollectioneur Robert Kranenborg.

“RTL 7 richt zich op de man, de échte man.” Dus ik zit heel macho klaar voor Autowereld en Transportwereld. Hoeveel Ferrari’s 430 Scuderia (minimaal 281.500 euro) zul je verkopen omdat je daar een paar kwajongens uit Holland een dagje in rond laat scheuren? In de regen kun je er niet mee rijden, dat is niet veilig met 510 pk. “Dit is een auto, die beroert je ziel,” zegt de testrijder euforisch. Als je de motor uitzet, valt het geluid meteen weg. Hoe opwindend is dat? Ik ben weer eens gezakt voor het echte-mannen-examen.


Transportwereld biedt portretten van een tankschip, een bestelauto, een tentenverhuurbedrijf en de verkeersongevallenanalisten. Hoofdsponsor Kruizinga Opslag- en Transportmiddelen laat weten dat de website vernieuwd is. Behalve dat het leuk is later het dvd’tje aan je kinderen te laten zien, is het doel van dit magazine mij geheel onduidelijk.

Ik had me zo verheugd op Wannahaves, want als iets me met het leven verzoent, is het wel de informatie over gadgets die ik voor geen goud begeer. Maar er is een haaienjacht, er wordt ‘wetenschappelijk’ gekookt en een Adidas-schoen ontworpen.

Zag ik me daar toch bijna Nog 24 uur op RTL 5 over het hoofd. De band Nobody Beats the Drum doet mee aan de Red Bull Sound Clash en er was bovendien een wakeboarder. In een komende aflevering valt ook nog het Red Bull Cliff Diving te verwachten. En ze kunnen nog even door, want ze bedenken wat af op het Red Bull-hoofdkantoor in Fuschl am See in Oostenrijk.

Op SBS 6 loopt de nationale tuinman, Rob Verlinden, naar zijn pakweg 434ste klus. Opgewekt als altijd, want hij doet het voor Dick, die opgegeven werd door zijn vrouw Lita omdat Dick het zo verdiend heeft want hij heeft artrose en heeft ook nog zijn jonge broer, zijn vader en zijn hond verloren. Gebruiksgemak wordt derhalve op prijs gesteld, maar, zegt Rob gedecideerd: “Een tuin wordt nooit van plastic.” De site van De Tuinruimers vermeldt 22 sponsors. Rob moet het karwei dan ook onderbreken om een kok gade te slaan, een interieurmevrouw de huiskamer te wijzen, ergens een bosje bloemen te bezorgen en ook nog een kruiwagen vol vaste plantjes. Als je het antwoord weet op de vraag ‘Van welke provincie is Haarlem de hoofdstad?’ mag je gratis naar de Woonbeurs. Gelukkig is het multiple choice.


Eigen Huis & Tuin is de moeder van de gesponsorde magazines, de voorbeeldcase, een monument op de RTL-zaterdagvooravond, en dat al zeventien jaar. Meteen wordt kennisgemaakt met de ‘burendagbuitenhuisadviseur’. Douwe Egberts sponsort straatfeesten. Toch benieuwd hoe Upstairs Trapinovatie een plaats in dit programma weet te krijgen. Nou, met een hele commercial van diverse trappen voor en na de behandeling. Ooit werd het klussen in Eigen Huis & Tuin afgesloten met het drinken van een glaasje… Amaretto.

Om Landal Greenparks en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen te behagen is het locatiespelletje WieKent Nederland bedacht. Het mag om zeven uur ’s avonds op RTL 4. Twee acteurs uit Zoop en vader plus dochter Pfaff geven een zeeleeuwenshowtje in Ouwehands Dierenpark, maken een fietstocht over de Liberation Route en sluiten af met een touwtrekwedstrijd, natuurlijk tussen de bungalows. Die lekke band op korte afstand van Halford’s kan geen toeval zijn, maar het kost het Nederlands team wel de zege.

Tegenover elkaar op de zaterdagavond: twee programma’s die profiteren van ‘externe financiering’. “Dit programma wordt mogelijk gemaakt door de Postcodeloterij.” Let op het ontbreken van het bijwoord ‘mede’. Jawel, dit is Wat vindt Nederland? Jack Spijkerman heeft een sponsor. Naar verluidt fourneert de PCL 75 procent van het budget.

Een unicum is wat zich op SBS 6 voltrekt. Het Beste Idee van Nederland begon in 2004 als een programmaatje op Veronica, waar het ook nog drie seizoenen bleef hangen. Het was het hobbyproject van Mr. VacuVin, Bernd Schneider. Hij zit nog steeds in de jury, namens inmiddels de International Innovation Company. Eneco doet mee voor het duurzaamste idee. Als je wint, draag je de intellectuele eigendomsrechten over aan BIN Innovations BV.


In Vis TV zitten twee lieve mannetjes in groene shirts aan natuurschone wateren en zij vissen. Het is nog een hele kunst, hoor, dat vissen. Welk voer je waar strooit, welke aas aan welk haakje. Het zou gewoon live moeten, de hele ochtend op RTL 7. Het is spannender dan de Formule 1.

Doe de Welnesstest, win een blender en leer dat zwangere vrouwen en kiwi’s ‘de perfecte combinatie’ vormen en wat een badrandbeugel is. RTL 4 opent de zondagmiddagsponsorparade met Health Angels. Het magazine slaat dood van de reclame, maar de misère heeft geen merkbare invloed op het humeur van presentatrice Chimène van Oosterhout.

Ook Corine Boon (drie seizoenen Eigen Huis & Tuin achter de rug) is blij dat ze werk heeft. Geruggensteund door ProRail gaat zij op zoek naar ‘verhalen op en langs het spoor’ in Spoor van Leven. De bemanning van ‘de bruine vloot’ blijkt voor douches en toiletten terecht te kunnen in Jan Ponkie’s Poeppaleis. Maar ga je nou meer met de trein als je te weten komt dat er geen station in Drachten is?

Films and Stars (Net 5) bestaat uit aan elkaar geplakte fragmenten en soundbytes en dat is nou eenmaal wat de Nederlandse televisie te bieden heeft aan informatie over het bioscoop- en dvd-aanbod. Op de aftiteling natuurlijk: René Mioch.

Het is hartje winter in Housevision. Vlotte Jongen 1 checkt vakantiewoningen in Oostenrijk, Vlotte Jongen 2 doet degelijk onderzoek in Deurne en Toffe Meid trok naar het bungalowpark. Zap van RTL 4 naar RTL 8 en je valt in nog meer luxe chalets en droomvilla’s bij Mijn Tweede Huis.

Half zes, Net 5. Varen & Zo is even een wat ontoepasselijke titel als actrice Alwin Tulner in haar boot (een platte praam) panne krijgt. Verder is het HISWA op tv.


In Gek op Wielen rijdt een wit autootje de gemeente Schoonhoven binnen. Het is een Suzuki Swift Limited. “Maar wat is nou limited?” doceert de presentator. “Kun je dan niet harder dan 35?” En zo heeft hij nóg wel drie lollige suggesties. Dit is wat er geworden is van cabaretier Bavo Galama. Hopelijk dat hij bedacht, en zeker weten dat hij verworpen heeft: “Limited tot de stadsgrenzen van Apeldoorn?”

Maar intussen is het weer ouderwets gezellig geworden op RTL 4. Life & Coo-king is retro-modernistisch omgedoopt in Life 4 You. Carlo en Irene schrikken tot hun eigen schrik soms niet terug voor een sneer naar de sponsor. Heel verfrissend. “We zijn gesponsord en we zullen het weten ook,” zegt Irene als een ridicule topvier van favoriete vakantiebestemmingen voor singles in de line-up staat. New York komt op 1, het Moezelgebied op 2. Aldus Oad. Een vreemd item is The O-Factor, waarin twee kandidaten op reportage gaan bij een zorggezin met tien kinderen. Uit naspeuringen blijkt dat hier Optimel nog om de hoek moet komen kijken.

Tijd voor Studio Sport, Net 5 biedt het alternatief. In de vertrouwde metamorfose (ook wel: make-over) is het probleem van de week: billen. Dus wat doet Dyanne Beekman in Passion for Fashion? “Ik activeer de taille!”

Meteen daarna worden meisjes van de straat geplukt voor Model in 1 dag. Wie won mocht (moest) bij de vorige serie in de catalogus van postorderbedrijf Otto en wordt bij de nieuwe reeks het gezicht van de iets hippere webshop Shoeby. Hebben al die programma’s gemeen dat www de meest gebruikte letters zijn blijkt de site van Model in 1 dag stoïcijns te melden dat er nog geen nieuwe afleveringen zijn (of kijk ik weer naar een herhaling?).


Het is zondagavond, half negen. Ik heb nog nooit zo verlangd naar een aquarium.

Bert van der Veer