This is your captain sleeping

De pilotenvakbond voert vandaag actie: vliegers moeten te lang achter elkaar werken. Daar worden ze moe van. Waarschijnlijker is dat ze indutten door de ondraaglijke saaiheid van hun baan.

Vroeger was het hard werken om een vliegtuig van A naar B te krijgen. Maar tegenwoordig is het anders. Piloten raken de stuurknuppel eigenlijk alleen nog aan tijdens het opstijgen en landen. Daarna neemt de boordcomputer het goeddeels over. Alleen wanneer er wat mis gaat, grijpt de vlieger nog zelf in. Een tripje naar Japan kan dan heel, heel lang duren.
En dus gebeuren er de meest huiveringwekkende dingen. Indiase piloten zingen en praten in zichzelf om wakker te blijven, of ze steken de handen uit de mouwen. Vliegen, zo leren ze al op de academie, is 2 procent gevaar en 98 procent verveling. Tja, je moet gewoon proberen om er wat van te maken.
Een powernap is voor een piloot op een lange vlucht heel gewoon. Bemanningsleden doen ook om beurten een tukje in een speciale slaapcabine. Tenminste, als ze de slaap kunnen vatten. Met die lange werktijden valt het best mee, denken we zomaar. Zo gek is het niet dat je indut in een volautomatische vliegende bus. Maar dat toegeven is wakker worden uit je eigen droom.

Mark Traa