logobalk
Naar de homepage

Door Bert Brussen   |  24 November 2009 - 19:00  | zestien reacties | Stuur door

Nu we toch zo’n gezellige privacymiddag hebben, even het volgende: in Groot-Brittannië, toch al dé Big Brother-proeftuin van Europa, komt een ethisch overheidsadviesclubje vandaag met wat sappig nieuws. Volgens The Human Genetics Commission, een commissie die zich doorgaans bezig houdt met zaken als stamceltherapie en klonen, worden er in Groot-Brittannië door de politie onbeperkt mensen gearresteerd met als enige doel het vullen van de Britse DNA-databank. Dat er vooral allochtone mannen tussen de 18 en 35 worden opgepakt zal u weinig verbazen net zo min het u zal verbazen dat het delict waarvoor ze worden opgepakt meestal het midden houdt tussen “papier op straat werpen” en “beledigend kijken”.

Deze DNA database was ooit bedoeld voor het makkelijker opsporen en berechten van misdaadverdachten. Maar nu, volgens het rapport van The Human Genetics Commission, het DNA van zeker driekwart van bovengenoemde allochtonen is opgeslagen lijkt het er meer op dat men letterlijk zoveel mogelijk DNA aan het oogsten is. Een anonieme politieagent laat in het rapport weten dat “het nu de norm is zoveel mogelijk mensen op te pakken om DNA af te kunnen nemen”.

Inmiddels beschikt de Britse overheid al over zeven miljoen DNA-samples van evenveel individuele Britten. Dat is zo’n acht procent van het totale aantal inwoners, waarmee Groot-Brittannië ruim koploper in Europa als het gaat om het verzamelen en opslaan van DNA. Let wel: DNA van volstrekt onschuldige burgers die nergens van worden verdacht.

Uiteraard hebben de DNA-verzamelaars werkelijk geen enkel idee waar al deze ophef over gaat. Volgens de Britse wangslijmvliesschrapers “is zo’n DNA-databank reuze handig en heeft het tot nu toe enorm geholpen bij het oplossen van misdaden”.

Mensenrechtenorganisaties en regeringsleden uit de conservatieve (!) oppositie zijn echter steeds meer van mening dat Groot-Brittannië, dankzij het paniekzaai- en burgercontrolebeleid van de zittende Labour-regering, verder afglijdt naar een “surveillance state” waar iedereen per definitie verdachte is, ook wel bekend als Big Brother-staat.

Ach, het is slechts een kwestie van tijd voordat alle Britten verplicht een kastje in hun auto krijgen waardoor ze tot op elke meter nauwkeurig kunnen worden gevolgd. In Nederland zou zoiets natuurlijk nooit gebeuren...

Deze DNA database was ooit bedoeld voor het makkelijker opsporen en berechten van misdaadverdachten. Maar nu, volgens het rapport van The Human Genetics Commission, het DNA van zeker driekwart van bovengenoemde allochtonen is opgeslagen lijkt het er meer op dat men letterlijk zoveel mogelijk DNA aan het oogsten is. Een anonieme politieagent laat in het rapport weten dat “het nu de norm is zoveel mogelijk mensen op te pakken om DNA af te kunnen nemen”.

Inmiddels beschikt de Britse overheid al over zeven miljoen DNA-samples van evenveel individuele Britten. Dat is zo’n acht procent van het totale aantal inwoners, waarmee Groot-Brittannië ruim koploper in Europa als het gaat om het verzamelen en opslaan van DNA. Let wel: DNA van volstrekt onschuldige burgers die nergens van worden verdacht.

Uiteraard hebben de DNA-verzamelaars werkelijk geen enkel idee waar al deze ophef over gaat. Volgens de Britse wangslijmvliesschrapers “is zo’n DNA-databank reuze handig en heeft het tot nu toe enorm geholpen bij het oplossen van misdaden”.

Mensenrechtenorganisaties en regeringsleden uit de conservatieve (!) oppositie zijn echter steeds meer van mening dat Groot-Brittannië, dankzij het paniekzaai- en burgercontrolebeleid van de zittende Labour-regering, verder afglijdt naar een “surveillance state” waar iedereen per definitie verdachte is, ook wel bekend als Big Brother-staat.

Ach, het is slechts een kwestie van tijd voordat alle Britten verplicht een kastje in hun auto krijgen waardoor ze tot op elke meter nauwkeurig kunnen worden gevolgd. In Nederland zou zoiets natuurlijk nooit gebeuren...

En dan heb je van die mensen die zeggen: als je niks te verbergen hebt dan kun je toch gewoon je privacy opgeven?
Totdat diezelfde onschuldige mensen de dupe worden van (helaas veel voorkomende) systeemfouten in de belachelijke grote databanken. Iedereen weet dat IT en overheid geen 100% geslaagde combinatie is.

Echt, een samenleving wordt niet veiliger door opslag van meer gegevens. Ik laat me niet meer misleiden door dat soort argumenten. Ellen (URL) - 24-11-’09 20:52

Misschien hebben ze iets aan een foldervertaling.
Zij zullen andere ressentimenten hebben. christinA eijkhout (E-mail) (URL) - 24-11-’09 20:57

Ik durf niet eens meer op straat te spugen, je weet maar nooit. Snebbert (E-mail) - 25-11-’09 02:26

als je niets te verbergen hebt, kun je toch gewoon je DNA afstaan? Laat iedere persoon bij geboorte, of wanneer hij het land binnenkomt een DNA monster afstaan. Wel zo gemakkelijk, Ellen. Hassan Karimi (URL) - 25-11-’09 07:40

"als je niets te verbergen hebt, kun je toch gewoon je DNA afstaan?"

Op de eerste plaats zijn er ontzettend veel valse DNA sporen, een mens loopt in een wolk van DNA-materiaal rond. Je kan DNA gebruiken als je een vermoeden hebt wie de dader is, je neemt van de verdachte DNA af en je kijkt of hij er is geweest. Dat is nu al de gangbare praktijk.
Maar omgekeerd, stel je hebt een misdrijf en van alle mensen DNA, dan kun je niet aan de hand van de DNA-sporen op plaats delict de dader vinden, waarschijnlijk zijn er van honderd mensen DNA te vinden, en moeten al die honderd mensen dan een alibi hebben? Dergelijk grof geschut is onacceptabel in een rechtstaat.

Daarbij is het een privacy-kwestie. Aan de hand van je DNA kan de waarschijnlijkheid dat je bepaalde ziektes krijgt worden ingeschat. Indien je DNA bij de overheid bekend wordt is het een kleine stap om dit ook in je paspoort te doen, of dat het bedrijfsleven (werkgevers, verzekeringen) dit ook gaat doen.

Dit kan betekenen dat grote groepen mensen op grond van de waarschijnlijkheid dat ze een bepaalde ziekte ontwikkelen worden uitgesloten van werk en verzekering. Gene (URL) - 25-11-’09 09:06

A;s je niets te verbergen hebt kun je toch ook je email wachtwoord hier publiceren? Gene (URL) - 25-11-’09 09:08

Ik heb wel wat te verbergen, namelijk mijn DNA. Dat is van mij, niet van de overheid. Bovendien, waarom zou ik dat doen? Ik heb tenslotte niks te verbergen want ik ben geen verdachte. Bert Brussen (E-mail) (URL) - 25-11-’09 09:14

Gewoon je DNA profiel op laten nemen in je Electronisch Medisch Dossier. En uiteraard op de chip van je nieuwe paspoort. Jammer alleen dat het nieuwe kastje voor het rekeningrijden nog geen toepassing kent voor identificatie via vingerafdruk. De staat moet natuurlijk wel kunnen achterhalen wie er van A naar B reed. Of vertrouwen we soms onze onvolprezen overheid niet (meer)? Hassan Karimi (URL) - 25-11-’09 09:26

Het enige effect zal zijn dat misdadigers er wel voor uitkijken om hun DNA achter te laten op de crime scene. Zo moeilijk is dat niet met de juiste voorbereidingen.
Tevens is het niet moeilijk om DNA van onschuldige mensen te oogsten en dat op de crime scene achter te laten.
De recherche krijgt zo steeds meer werk wat steeds minder oplevert.
Maar de database is er! Onuitwisbaar. En de kans is altijd aanwezig en zelfs erg groot dat minder goedwillende personen hier heel vervelende dingen mee kunnen doen. Kopietjes zijn snel verspreid. Mara - 25-11-’09 10:42

Nu snap ik jou niet, Hassan, de eerste keer zeg je dat de overheid gerust je DNA mag hebben, want je hebt niets te verbergen, en de tweede keer zeg je dat de overheid niet te vertrouwen is.

Heerlijk, dat soort dingen Gene - 25-11-’09 10:42

Gene, wel eens van ironie gehoord? Hassan Karimi (URL) - 25-11-’09 10:46

Mara, wat betreft punt 1 heb je ongelijk, het is nagenoeg onmogelijk om geen DNA spoor achter te laten.
(Je zou in een ruimtepak moeten rondlopen dat in een steriele ruimte is aangetrokken)

Wat betreft punt 2 heb je gelijk, dat is te doen, voor een complex misdrijf goed uitvoerbaar.

Maar wat meer is, alle mensen laten een wolk van DNA achter, die kan kilometers verderop neerdalen. Als je bedenkt dat zand uit de Sahara hier kan neerdalen, een zandkorrel is duizend keer zo zwaar als een huidschilfertje.

Met andere woorden DNA bewijst vaak helemaal niets, en zeker voor de lichtere misdrijven is een dergelijk spoor onderzoeken niet rendabel, zoals je zelf ook al aangaf. Voor een gemiddelde crime-scene zijn al snel een honderdtal of meer mensen die nader onderzocht moeten worden. En zelfs dan nog, een beetje slimme inbreker ontkent gewoon, want hij weet dat een DNA-spoor amper inzetbaar is als bewijs. Gene - 25-11-’09 10:51

@Hassan,

Ben je nu voor of tegen inleveren DNA? Je zegt namelijk beiden, welke is nu de ironie? Gene - 25-11-’09 10:53

Ik ben tegen het inleveren van privacy in het algemeen. Zeker als onze onbetrouwbare overheid daar om vraagt. Hassan Karimi (URL) - 25-11-’09 10:56

Excuus, dit laatste bericht glipte er per ongeluk uit.

Ik begrijp je standpunt, en ik ben het er mee eens, en ik wil er nog aan toevoegend at een overheid per definitie onbetrouwbaar is, want je weet wie er zit, maar je weet niet wie er morgen zit, en die heeft dezelfde faciliteiten. Gene - 25-11-’09 10:59

In Nederland durft de overheid dit soort van praktijken nog niet aan, maar komen zullen ze er uiteindelijk toch wel. Want wij burgers worden eerst nog geconfronteerd met veel geweld, en zullen dan minder snel dit soort van mensenrechtenroof gaan afwijzen. Het is dus een kwestie van tijd. Parade - 25-11-’09 12:28



  


Persoonlijke info onthouden?:
Kattebel:
Verberg e-mail:

Small print: All html tags except <b> and <i> will be removed from your comment. You can make links by just typing the url or mail-address.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste berichten

poll

Fittie! U móet partij kiezen. Wie wordt het?

of

Bekijk het poll archief voor alle polls.

stuur dit artikel door

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX