Arend Jan Boekestijn verzint rel om meer boeken te verkopen

[[image file=”2009-12/boekiekopen.png” align=”inline” ]]
Psssst, boekie kopen? Dat de naamgever van het boekestijntje handig om kan gaan met Twitter wisten we al. Maar nu rekt Arend Jan Boekestijn de grenzen van de guerrilla-marketing weer een end op. Het voormalige VVD-Kamerlid twitterde dat de Amsterdamse boekhandel Athenaeum zijn boek niet wilde verkopen. Een schandalig gevalletje linksrechtsdenken? Welnee: Athenaeum verkoopt wel degelijk zijn boek De prijs van een slecht geweten. Update onderaan het artikel.

HP/De Tijd vroeg Athenaeum-directeur Maarten Asscher om opheldering. Weigerde de boekhandel in eerste instantie? “Nee hoor, niks van waar. Het boek van Boekestijn wordt gewoon door ons verkocht. Als wij voldoende vraag verwachten hebben wij ook dit boek in voorraad. Soms duurt het een of twee dagen voordat er nieuwe exemplaren binnenkomen, maar er is geen sprake van dat wij de boeken van de heer Boekestijn anders behandelen dan andere boeken.”

Dat valt dus wel mee met die rel. Volgens Boekestijn loopt het ondanks de vermeende tegenwerking storm op zijn boek.

Actualiteitenrubriek EénVandaag volgde Boekestijn overigens een week. Het item geeft een aardig inkijkje in het leven van de verstrooide professor universitair docent.

UPDATE – woensdag 16 december – Aspekt-uitgever Perry Pierik verklaart in Het Boekblad de reactie van Boekestijn als volgt: “We hebben het boek centraal aangeboden. Boekestijn vroeg daarop: ‘Lig ik bij Athenaeum’? Toen dat niet het geval bleek, was hij not amused. Maar ik ben blij te horen dat het er nu wel ligt. Athenaeum koopt onze boeken altijd breed in. Geen kwaad woord dus over deze boekhandel.” Athenaeum-directeur Maarten Asscher over het getjilp van het gewezen VVD-Kamerlid: “Het lijkt me, hoe zeg je dat eigentijds, een tweet canard.”

Bas Paternotte en Anne Spapens-Hamminga