Horrormaanden

Dat het slecht gaat aan de inkomstenkant van de publieke omroep zingt al maanden rond in Hilversum, maar niemand durfde het hardop te zeggen. Tot afgelopen weekeinde scheidend tv-maker Ad van Liempt (60) voor klokkenluider speelde in NRC Weekblad.

De eindredacteur van de NPS-succesdocu De Oorlog windt er geen doekjes om: “Er kijkt geen mens naar die reclameblokken. Dat zijn zapmomenten en dat weten de adverteerders ook. Die hebben kortingen bedongen tot 70 procent. De Ster levert geen fluit meer op. De grote leugen is dat niemand daarover praat.”

Bij het vakblad Broadcast Magazine komen ook signalen binnen over sterk dalende inkomsten. De publieke omroep heeft volgens adjunct-hoofdredacteur Erik Klap een paar ‘horrormaanden’ achter de rug, maar hij nuanceert wel. “SBS en RTL kregen ook klappen.” De kortingen zijn ‘eerder regel dan uitzondering’. Maar, zo constateert Klap, de laatste maanden dient zich herstel aan.

De Ster verstrekt alleen jaarcijfers – en de laatste zijn geweldig. In 2008 behaalde de stichting na aftrek van kosten een nettowinst van 226 miljoen euro, tegen 192 miljoen een jaar eerder. Volgens een schatting van Broadcast Magazine zakt het nettoresultaat over 2009 naar ongeveer 175 miljoen.

Dat bedrag is uit de lucht gegrepen, zegt Sabine van Aken, communicatiedirector van de Ster. Ze houdt wel een slag om de arm: “Omdat er geen WK’s, EK’s en Olympische Spelen waren in 2009, zullen we het resultaat van 2008 niet evenaren.” Over Van Liempt kan ze kort zijn: “Opmerkelijke uitspraken voor een historicus. Wat hij zegt is pertinent onjuist.”

import de kring