logobalk
Naar de homepage

Door Niek Stolker   |  13 Januari 2010 - 11:29  | 77 reacties | Stuur door

De kandidatenlijst van Rita Verdonks Haagse afdeling staat zó bol van gênante taalfouten dat ex-eindredacteur Niek Stolker geneigd is zijn oude stiel weer op te pakken. Een open sollicitatie.

Beste Rita,

U zult het wel druk hebben nu u in 41 gemeenten meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen. Toch vraag ik uw aandacht voor het volgende: hoe is het gesteld met het Nederlands van uw kandidaten?

Na een paar minuten klikken op de website van uw Haagse afdeling stuitte ik al op ‘wordt vertegenwoordigt’ (ex-LPF’er Amy MacGillavry), ‘Rita Verdonk betekend voor mij’ (algemene beleidszaken-specialiste Penelope Marchena) en deze van hobbyvlieger Loet Donkers: 'onze zuur verdiende belasting gelden onder valse voorwendselen naar Marokko of anderzijds sluist’ (spatie te veel en misplaatst gebruik van het woord anderzijds).

Verder moet iemand uw kandidaten bijbrengen dat beroepen doorgaans niet met hoofdletters worden geschreven (ex-wereldkampioen debatteren Arnoud Bakhuizen), dat het woord gedachtegoed geen spaties bevat (juriste Helene Vos-Van der Velden), dat na komma’s juist wél een spatie vereist is (bijna-vader Job Kersten), dat die spatie niet vóór maar ná de komma hoort (ex-VVD’er George de Ceuninck van Capelle), dat ook 'Den Haag' een spatie bevat – en twee kapitalen (algemene beleidszaken-specialiste Penelope Marchena), dat hygiëne met een trema wordt geschreven (bijna-vader Job Kersten) en dat het lukraak plaatsen van enters en spaties de leesbaarheid niet bevordert (driewielerentrepreneur Thomas van Thiel).

Nu zag ik dat in het colofon geen eindredacteur wordt genoemd. Via deze onsympathieke weg bied ik mijn diensten aan. Tegen een uurvergoeding van 175 euro (ex. btw) wil mijn hoofdredacteur mij vast wel verhuren. Mailt u hem even?

Met vriendelijke groet,
Niek Stolker

Beste Rita,

U zult het wel druk hebben nu u in 41 gemeenten meedoet aan de gemeenteraadsverkiezingen. Toch vraag ik uw aandacht voor het volgende: hoe is het gesteld met het Nederlands van uw kandidaten?

Na een paar minuten klikken op de website van uw Haagse afdeling stuitte ik al op ‘wordt vertegenwoordigt’ (ex-LPF’er Amy MacGillavry), ‘Rita Verdonk betekend voor mij’ (algemene beleidszaken-specialiste Penelope Marchena) en deze van hobbyvlieger Loet Donkers: 'onze zuur verdiende belasting gelden onder valse voorwendselen naar Marokko of anderzijds sluist’ (spatie te veel en misplaatst gebruik van het woord anderzijds).

Verder moet iemand uw kandidaten bijbrengen dat beroepen doorgaans niet met hoofdletters worden geschreven (ex-wereldkampioen debatteren Arnoud Bakhuizen), dat het woord gedachtegoed geen spaties bevat (juriste Helene Vos-Van der Velden), dat na komma’s juist wél een spatie vereist is (bijna-vader Job Kersten), dat die spatie niet vóór maar ná de komma hoort (ex-VVD’er George de Ceuninck van Capelle), dat ook 'Den Haag' een spatie bevat – en twee kapitalen (algemene beleidszaken-specialiste Penelope Marchena), dat hygiëne met een trema wordt geschreven (bijna-vader Job Kersten) en dat het lukraak plaatsen van enters en spaties de leesbaarheid niet bevordert (driewielerentrepreneur Thomas van Thiel).

Nu zag ik dat in het colofon geen eindredacteur wordt genoemd. Via deze onsympathieke weg bied ik mijn diensten aan. Tegen een uurvergoeding van 175 euro (ex. btw) wil mijn hoofdredacteur mij vast wel verhuren. Mailt u hem even?  

Met vriendelijke groet,
Niek Stolker

Dat is dan wel weer grappig. Btw schrijven we met kleine letters. :) Frank (E-mail) - 13-01-’10 11:39

Hup, Penelope! Een kleine bloemlezing uit de politieke motivatie van de nummer 19 van Verdonk in Den Haag.
"normen en warden"
"trots op het eigen land als voorheen wijlen Pim fortuyn deed"
"zonder stoffige bamkzitters" Klaas Dirks - 13-01-’10 11:40

@Klaas Dirks
Penelope heeft wel andere kwaliteiten ;-) http://www.denhaagistrotsopnederland.nl/.. Sander Meerberg - 13-01-’10 11:42

Schandalig dat Stolker btw in kapitalen schrijft. Jimmy van de Wetering - 13-01-’10 11:44

@ Frank
Shiiiit. Je hebt gelijk. Ik pas het aan. Niek Stolker - 13-01-’10 11:46

Wat een leuk geschreven stuk. Schrijven is een vak, dat blijkt weer. Andy - 13-01-’10 12:05

Inburgeringscursusje voor de TON-kandidaten? Is vast wel een subsidiepotje voor. Wirnix - 13-01-’10 12:07

Leuk stuk, Niek. Toch bevat entrepreneur echt twee keer een r. Jeroen (URL) - 13-01-’10 12:18

Een beetje flauw. Over de kwaliteit van taalgebruik en de kandidaten wil ik het nu even niet hebben. Op zich vind ik het namelijk toch wel knap dat mevrouw Verdonk ondanks haarzelf nog zoveel kandidaten heeft gevonden. Toen zij begon leek ze groot te worden, toen de heer Wilders begon leek hij hooguit fractiemedewerker bij Verdonk te kunnen worden, tot voor kort leek Verdonk blij te mogen zijn als zij dat bij de PVV zou mogen worden. Nu lijkt TON alsnog tenminste enige basis in de lokale politiek te vinden. Het is tegenwoordig in de politiek voor de meeste partijen als met het weer: het kan lang vriezen en toch ineens weer dooien. Aan voorspellingen waag ik me maar niet teveel meer.. Ricardo - 13-01-’10 12:18

Drie keer zelfs. Correctie (URL) - 13-01-’10 12:19

Het woord gedachtegoed behoeft inderdaad geen spatie, maar zéker ook geen tussen-n.
In meervoud is zowel gedachten als gedachtes mogelijk en dergelijke woorden krijgen die tussen-n dus niet. ;) Jaha - 13-01-’10 12:20

@Jeroen en @Jaha
Goed gezien. Jullie hebben ze bíjna allemaal gevonden. Er staat er nog één in... Niek Stolker - 13-01-’10 12:29

@Niek Stolker

Was het nou 'mierenneuker" of "miereneuker"? Joost (URL) - 13-01-’10 12:46

Alhoewel ik geen aanhanger ben van Verdonk, is werkelijk alles beter dan de gevestigde partijen.
Het allerbeste is om massaal niet meer te stemmen en met honderdduizenden tegelijk het Binnenhof te bezetten en het aftreden te eisen van de gehele bovenlaag die als een verstikkende deken over ons land ligt. Martijn - 13-01-’10 12:49

Mierennneuker...
Zie de van Dale online... Jaha - 13-01-’10 12:57

@Jaha

Als de essentie je ontgaat kun je er maar beter niet op reageren. Joost (URL) - 13-01-’10 13:10

De meeste allochtonen maken minder spelfouten dan die gasten van Trots op Nederland. Pijnlijk, uiterst pijnlijk. Egbert - 13-01-’10 13:21

@Joost,
De essentie ontgaat me zeker niet, maar ik ben nogal een mierennneuker in dit opzicht. Jaha - 13-01-’10 13:36

Beste Niek Stolker,

In de Bijlmer afdeling van de PvdA zijn ze ook nog op zoek naar mensen met uw specifieke talent. Gezien de locale mores, zult u er beslist meer uit kunnen slepen dan die lousy 175 Euro / uur ex. waar u nu aan refereert. marcel - 13-01-’10 13:49

LOL! #spaties #enters #lukraak Theo - 13-01-’10 13:59

Waarde Niek,
Vriendelijk bedankt voor het aangeven van deze taalfouten. zolang u deze hier voor ons blijft corrigeren scheelt dat ons in ieder geval 175 euro per uur.
Helaas kunnen wij als beginnende partij zonder grote fondsen en subsidies niet beschikken over professionele krachten en wij zijn dan ook zeer blij met burgerinitiatieven als die van u. in het colofon van onze website staat inderdaad geen redacteur vermeld, wel een webmaster en het bestuur, alsmede een info adres waar u, zoals u zelf al aangeeft, op een heel wat sympathiekere wijze ons deze fouten had kunnen kenbaar maken.
Ik zal vandaag nog de nodige correcties aanbrengen, mocht ik onverhoopt nog een fout laten zitten ga ik ervan uit dat u mij op deze ook nog gratis zult
wijzen.

Met "Trotse" groet
Henk van Schepen H van Schepen (E-mail) (URL) - 13-01-’10 14:34

Geachte heer Van Scheppen,

Bij dezen nog enkele gratis correcties. Allereerst ontbreken in uw reactie veel hoofdletters en leestekens. De laatste komma in uw reactie moet een punt zijn.
Verder moet 'info adres' 'infoadres' zijn. Bovendien is 'had kunnen kenbaar maken' geen fraai Nederlands. Beter is 'kenbaar had kunnen maken.'

Met vriendelijke groeten,

Martijn Jansen (; Martijn Jansen (E-mail) - 13-01-’10 16:14

En dan ben ik zelf zo slim uw naam verkeerd te spellen, meneer Van Schepen. Het is ook zo'n vluchtig medium, dat internet. Voordat je het weet, staat er weer een taalfout... Martijn Jansen (E-mail) - 13-01-’10 16:18

Helaas kunnen wij als beginnende partij zonder grote fondsen en subsidies niet beschikken over professionele krachten.

Dat had Rita misschien vooraf beter kunnen bedenken. Bas (E-mail) - 13-01-’10 16:26

@martijn: Kijk eens in Venezuela en Mexico. Daar is die 'verstikkende bovenlaag' er helemaal niet. Dat geeft inderdaad meer vrijheid om alles te doen wat in je hoofd opkomt ... Machtien - 13-01-’10 16:31

I.p.v. een inburgeringscursusje te volgen kan de TON-staf simpel zijn tekstjes in Word maken en er de spelling- en grammaticacontrole op loslaten alvorens het geproduceerde naar de website te kopiëren. Dit is niet helemaal afdoende, maar haalt het ergste er wel uit. Dit adviesje is gratis. Wirnix - 13-01-’10 16:34

De jaloerse linkse elite kan het niet laten om op creatieve wijze te reageren op het succes van fatsoenlijk rechts nederland.

Intussen groeit het succes van de pvv en ton! David - 13-01-’10 16:49

Is er dan niemand binnen de TON die kan spellen? Waar is die Kay v/d Linde als je 'm nodig hebt? Luis Vuleta - 13-01-’10 17:06

@Bas "Dat had Rita misschien vooraf beter kunnen bedenken." Rustig Bas! Every Journey begins with a single step. Mao Zedong (en die had em weer van Confucius). Laat nieuw rechts maar schuiven. Die komen er wel (met of zonder correcte spelling). marcel - 13-01-’10 17:36

Staan er al veel goede ideetjes op de TON Wiki?

Leuk dat ze haar achterban meenam naar Pauw en Witteman, er is al zo weinig ruimte voor zwakbegaafde inteelt slachtoffertjes bij de publieke omroep. Waar kan je die anders bewonderen dan in "knoop in je zakdoek"? 38 dealtjes met sociale werkplaatsen in het land, ik vind het groots van Rita ;-) jabir (URL) - 13-01-’10 17:42

Niek, maak even screenshots voordat alles weggehaald wordt... Bupatih (E-mail) (URL) - 13-01-’10 19:02

@ Bupatih
Ze zijn nu _as we speak_ aan het eindredigeren. Maar dan wel halfslachtig. Nummertje 19 spreekt nu van bankzitters i.p.v. bamkzitters, maar begint haar betoog nog wel gewoon met 'Verdonk betekend voor mij'. :-) Ochtendsherry - 13-01-’10 19:53

Niek stolker wat ben jij een zeikert zeg.
Ga de buitelanders Nederlands leren ,dan doe je goed werk.Ik ben een Nederlandse en doe het ook wel eens verkeert
Een druiloor die daar op let. alidas - 13-01-’10 20:40

Beste Niek Stolker, TROTS Den Haag is, zoals onze onvolprezen webbeheerder al meldde, je uiterst dankbaar voor de opbouwende kritiek. Een slim lezertjes heeft al opgemerkt dat de website 'as we speak' (kent dat oplettende lezertje geen Nederlandse term hiervoor, of is t gewoon leuk om vreemde woorden te grbuiken?) de teksten herzien en verbeterd worden. Mooi is het te zien dat de actieven op de HP site allen voorwenden foutloos Nederlands te schrijven. Ik ben benieuwd hoe langere teksten (dan de bijdragen van vele inzenders) er uit zouden zien. Overigens ben ik van mening dat het flauwe gekef tegen TROTS, de PVV en tegen de stevige omwenteling vanuit de rechterflank die vast en zeker komt, een uiting is van een steeds machtelozer wordende Linkse Kerk die, in kennelijke stervensnood, haar ultieme instrument, 'de pers' gebruikt om toch nog even te proberen de krachten van de Nieuwe Politiek onderuit te schoffelen. Feit is evenwel dat die omwenteling onafwendbaar is en dat in dit mooie land van ons straks de verandering werkelijkheid wordt.
Straks weer een land met trots, met een eigen gezicht en een land met respect voor elke burger die wil meewerken aan de wederopbouw. Na zo veel jaren van links en linksig bewind zal die Verandering de bevrijding betekenen van al die Nederlanders die nu hun land dreigen kwijt te raken aan onoprecht gedogend, multiculti links wanbestuur. Joris - 13-01-’10 20:54

En ja, azijnpissende linkse lezers, er staat "grbuiken" in plaats van gebruiken!
Groet,
Joris joris - 13-01-’10 20:57

alidas,

Het is Stolkert met een hoofdletter, zeikerd met een d, buitenlanders met een tussen-n, de komma komt voor de spatie, niet erna, na een punt komt ook een spatie en verkeerd is ook met een d.

Je had dus beter kunnen schrijven: "Ik ben een Nederlandse en doe het ook wel eens goed." Zelfs al ontbreekt de logica dan nog meer. Maar dit is allemaal mierenneukerij, want het gaat mij ook om de -inhout- -inhoudt- -inhaud- ...WTF... inhoud. Zo ja.

Wel is het volgens mij zo dat 'btw' in de niet-nieuwe spelling met hoofdletters geschreven werd, en in de nieuwe met kleine. Diverse media hebben geweigerd de nieuwe spelling te hanteren omdat het lelijk is, en daar ben ik het mee eens. En volgens mij volgt HP/DT ook die trend. Klopt dat? Prins Pils - 13-01-’10 21:14

nou nou, wat zijn we weer bij de hand! gaan we op taalfouten zitten hakken? je ken beter naar de inhoud kijken, maar dat is iets wat jullie niet doen,. Je moet wel ouwehoere over zuleke zaken omdat je de bagage niet heb om over de te feiten debatteren. Ik heb ook gekeken op die siet maar de programma ziet er helemaal niet fout uit en die Sol al helemaal niet! typies HP zeiken tegen rechts en mee lullen met links maar ondertussen....
en mijn fouten douw je maar waar het warm en donker is! andre (E-mail) - 13-01-’10 23:47

Taalfouten maken is gewoon dom. Ik wil bij deze ook mijn waardering uitspreken voor Rita Verdonk en Geert Wilders dat ze binnen hun partij voorrang geven aan mensen met een achterstandspositie. Zo zie je maar weer dat rechts ook into positieve discriminatie is. Links Azijntje - 14-01-’10 01:00

Hoe slechter je Nederlands, destemeer uitkering, huursubsidie, zorgtoeslag en diverse zieligheidstoeslagen je ontvangt van de mensen die wel correct Nederlands schrijven. peterdm - 14-01-’10 07:06

@andre: dan ken je dat wel beidehandt vinden, maar hoe verklaar je dan dat ze kwijlden op de teulevisie? jabir (URL) - 14-01-’10 07:29

@ Dom Azijntje:
dat je links bent en denkt is helder. je bijdragen zijn onnuttig. Spelfouten en taalvergissingen horen niet, maar komen voor. De grote massa van het Linkse subsidievolk, al die miljoenen die door PvdA en trawanten volstrekt afhankelijk zijn gemaakt van hobbysubsidies en etnisch gerichte financiele ondersteuning ( want dat volk blijft domweg links stemmen), die grote massa spreekt nauwelijks Nederlands over schrijven maar te zwijgen. En dat komt weer omdat gedogend multiculti links dat heeft laten gebeuren met die zieke begrijpendheid voor het tegen beter weten in instandhouden van 'eigen taal en cultuur'! Met respect: aan mijn zolen! joris (E-mail) - 14-01-’10 09:45

Joris, dat je een gênante site host moet je zelf weten, maar wat je natuurlijk aantoont is dat het niveau van TON lachwekkend laag is. Het soort van niveau waar je zeg maar niet op stemt. Niet vanwege links of rechts maar vanwege 'get a life'. Jabir (URL) - 14-01-’10 10:01

Joris, niet naar anderen wijzen. Dat is zo kinderachtig.

Daarnaast heb je het eerder over een grote omwenteling die gaat komen. Ik zie in ieder geval 1 grote omwenteling die er wat mij betreft niet hoeft te komen: mensen die vroeger nooit hun best hebben gedaan op school omdat ze het te druk hadden met kattekwaad uithalen, staan nu op uit hun luie stoel en gaan zich bemoeien met hoe dit land bestuurd moet worden.

Ik snap het wel. De collegebanken zitten vol met hardwerkende allochtonen en de Polen en Roemenen werken voor weinig geld heel erg hard.
Ondanks dat ik het snap, ben ik toch van mening dat dit land bestuurd moet worden door mensen die hun best hebben gedaan (of doen) zich ergens in te verdiepen. Bas (E-mail) - 14-01-’10 10:36

Dat anti intellectualisme van TON en de PVV is er vooral om de eigen zwakbegaafdheid af te dekken. Mensen die wel goed spellen maken natuurlijk deel uit van de 'linkse elite' en dienen bestreden te worden.

Overigens maak ik ook geregeld spel-en stijlfouten. Maar ik vind eindredactie dan ook geen werk voor een blanke ;-) Jabir (URL) - 14-01-’10 10:42

Mag je alleen trots op Nederland zijn als je goed kan spellen? Is dat zo’n redenering van: je bent pas echt een goede Nederlander als je het volkslied kent? Ik zie de inconsequentie niet. Dit is volgens mij een bekende drogreden die hier wordt gebruikt maar geen idee welke. Niek Stolker vindt als journalist spellen waarschijnlijk heel belangrijk maar 80% van de Nederlanders niet. Niek, focus je maar op de inhoud en laat het gemiereneuk maar aan anderen over. Sauron (E-mail) - 14-01-’10 11:01

_Niek Stolker vindt als journalist spellen waarschijnlijk heel belangrijk maar 80% van de Nederlanders niet._
Polletje gedaan, Sauron? Ochtendsherry - 14-01-’10 12:46

Om een lang verhaal kort te maken, Wij van Trots op Nederland Den Haag, waren ook helemaal niet blij met de spelfouten. Ik persoonlijk al helemaal niet want de meeste waren bij het invoeren van de gegevens door ondergetekende gemaakt, (de meeste fouten waren dan ook geen taal- maar tikfouten) en hebben dus ook helemaal niets met de intelligentie van de kandidaten te maken zoals de schrijver van bovenstaand stuk suggereert. Ik heb de meeste van de fouten verwijdert van de pagina maar het is heel goed mogelijk dat ik er nog een of twee over het hoofd heb gezien. Anders dan bij een website als deze, waar een groot team fouten van redacteuren corrigeert is het bij ons vooralsnog vrijwilligerswerk. Het zou Niek Stolker sieren wanneer hij zijn hulp indeze belangeloos had aangeboden. Echter, ook hier blijkt weer, Hoe linkser men zich voordoet hoe rechtser ze willen vullen, 175 euro per uur, is 364.000 per jaar bij een 40 urige werkweek exclusief vakantietoeslag, ruim 2 keer de Balkenendenorm. U ziet mijnheer Stolker, schrijven kunnen we dan misschien niet, maar rekenen wel! H van Schepen (E-mail) (URL) - 14-01-’10 16:00

Verwijder*d*. En de rest. Wirnix - 14-01-’10 16:03

Wat Van Schepen zegt. Die Stolker is een schandalige zakkenvuller! Jimmy van de Wetering - 14-01-’10 16:09

Het gaat er niet om of foutloos Nederlands schrijven belangrijk is - vind ik wel overigens - maar dat het op gemakzucht duidt. Met wat aandacht en gebruik van de moderne middelen is het onnodig om zulke fouten te maken. De onzorgvuldigheid die uit deze gemakzucht volgt verstaat zich niet met het functioneren in het openbaar bestuur en de controle daarop. En daarom is het van belang kandidaten die hiermee zijn behept ver te houden van de functies waar ze op azen. Wirnix - 14-01-’10 16:13

Inderdaad , verwijderd, een fout die de spellingcorrectie van MSWord over het hoofd heeft gezien waaruit maar weer eens blijkt dat ook de eerder gegeven raad over dit programma niet altijd werkt. nogmaals excuses, Helaas kunnen geplaatste stukjes hier niet worden gecorrigeerd, zoals wel met het stuk zelf is gedaan. H van Schepen (E-mail) (URL) - 14-01-’10 16:18

Het ontgaat de heer of mevrouw Wirnix dat zitting hebben in een gemeenteraad helemaal geen baantje is om op te azen! Dit gaat om heel veel uren werk ten behoeve van de gemeenschap, waar slechts een geringe vergoeding tegenover staat (zeker geen 175 euro per uur!). Mensen die zich hiervoor willen lenen (en dat zijn er niet veel!) moeten worden aangemoedigd. Maar vanaf de zijlijn roepen over taalfouten, onder een alias en zonder een email adres voor reacties is wel heel erg gemakkelijk. Wanneer u werkelijk meent wat u hier zegt, meldt u aan bij de plaatselijke partij van uw keuze dan kunt u er persoonlijk voor zorgen dat deze gemakzuchtige mensen waar u het over heeft buiten het openbaar bestuur blijven. H van Schepen (E-mail) (URL) - 14-01-’10 16:34

H van Schepen,

Ik heb in het verre en recentere verleden dit gedoe van nabij mogen volgen en ik verzeker u, het was ontluisterend. Mensen met een uiterst geringe bagage menen over een status te beschikken die ze in een normaal bedrijf niet zouden verkrijgen. En ook de (bij-)verdienste is voor deze lieden van een elders niet te bereiken niveau. Natuurlijk zijn er ook die wel gekwalificeerd zijn. Echter, dan zijn de drijfveren vaak onzuiver. Iemand moet toch vreemd zijn gebouwd om voldoening te kunnen halen uit het publieke figuur zijn. Zeker als de kwaliteit aanwezig is om in anonimiteit meer te kunnen betekenen en te verdienen. Zo blijft er dus maar een enkeling over die hoge kwaliteit en goede motieven heeft. Die onbaatzuchtig de samenleving wil dienen en daar de bijverschijnselen voor accepteert. Ik zeg u, die enkelingen moeten met een kaarsje worden gezocht.
En dat ik anoniem wil blijven is mijn goed recht, evenals dat ik mij niet tot een partij zal wenden aangezien ik het al ken. Wirnix - 14-01-’10 17:29

Kortom, een typisch geval van "De beste stuurlui staan aan wal". H van Schepen (E-mail) (URL) - 14-01-’10 20:26

Fout, 'hebben hun werk gedaan en zijn nu gepensioneerd'. Wirnix - 14-01-’10 20:31

Ook op de website van TON zelf staan overigens nog taalfouten. Het is een schande. Waarom? Dat zal ik u uitleggen.

TON (nooit Trots op NL zeggen, dat was een vergissing) geeft in haar 'standpunten' op http://www.trotsopnederland.nl hoog op van de Nederlandse cultuur. De beweging noemt deze cultuur leidend en eist dat nieuwkomers zich zo snel mogelijk aanpassen. Zij moeten zich _de Nederlandse taal eigen maken_ en zich conformeren aan _onze normen en waarden_. Een club die dat beweert, zal zich zelf óók aan de in Nederland heersende regels moeten houden. Spelling en grammatica horen daar gewoon bij.

Als je eist dat anderen het Nederlands leren beheersen, dan moet je het zelf ook doen. Zo simpel is 't. Verdonkeromaan (E-mail) (URL) - 14-01-’10 23:11

Nederlandse normen en waarden "Verdonkoromaan" is heel wat anders dan foutloos schrijven, niemand kan dat! Tijdens het groot dictee dat jaarlijks wordt gehouden blijkt dat keer op keer. Dat is dan ook heel wat anders dan de taal beheersen. Ik heb vandaag het koeterwaals van Balkenende aangehoord, maar ook het gebrabbel van Hamer, Halsema en zelfs Pechtold zit nu en dan ver van perfect Nederlands af. Dat mag best het gaat om wat er wordt gezegd, de inhoud, en helaas is die juist daar ver te zoeken. Bij Trots op NL is dat heel wat beter geregeld, dankzij dit stuk heb ik de sites eens goed bekeken en daardoor heeft Rita in ieder geval mijn stem gewonnen! van der Dussen (E-mail) - 15-01-’10 00:12

Mensen die stellen de Nederlandse cultuur te verdedigen terwijl ze zelf tegen het analfabetisme aanhangen en niet veel verder gekomen zijn dan de concerten van jantje Sjit bezoeken, moeten gewoon hun bek houden en begrijpen dat hun mening geen gewicht heeft. Voor dom volk hebben we Laurentien en de lange lat tegen de ontevredenheid. Geen inspraak. Jabir (URL) - 15-01-’10 07:26

BREKEND: Gonny vna Uodenallen sluit zich ana bij TOn Den Haga!!!1! Wimmel - 17-01-’10 14:40

LOL! @ H van Schepen. Clas-sic! J.W.S. - 18-01-’10 23:15

@ niek Stolker

Het kan aan mij liggen maar "tegen een uurvergoeding van 175 euro ..." zou dat niet moeten zijn "tegen een tarief van €175,- per uur"? Uurvergoeding klinkt zo Vlaams. Lars (E-mail) - 19-01-’10 14:53

@ Lars
Heb ik dan overgehouden aan mijn stage in Vlaanderen... :-) Niek Stolker (E-mail) (URL) - 19-01-’10 15:40

Gaap, Rita verdonk..... Ome Ron - 19-01-’10 16:52

Nou, ik wil ook op de kiesleist want ik ken net so goet sgrijfe asdat rIta Ferdonk selluf ken en iedereen die op haar stemp. Ik heb niet so mooie bene, maar kan heel goet schreife en dan sal ik efe afrekene met die lingse hobbies. Ik gaat voor een noch beter nederlant(s) marc - 19-01-’10 18:35

Ik krijg beetje een wrang gevoel bij het frequente gebruik van het woord respect, overigens zowel door de zogenaamde geiteneukers als wel door de (halve?) analfabeten van Trots op NederlandS. Het woord respect raakt een beetje gedevalueerd. Sound (E-mail) - 20-01-’10 07:22

wauw.. 'geiteneukers'.. wat een vondst.. je kan duidelijk merken dat jij geen analfabeet bent. Jabir (URL) - 20-01-’10 07:57

Net nog even op die TON site gekeken. En ja hoor... erg veel leren ze niet van hun fouten. Ik klikte willekeurig op een kandidate en wat schept mijn verbazing? Volgens mevrouw Patricia Holleman is 60-52: 15!

'Neem de zojuist voorgestelde belasting verhoging van 52 naar 60%. Een belasting verhoging van maar liefst 15%!'

(zie http://www.denhaagistrotsopnederland.nl/..)

Je kan het niet eens VERZINNEN dit soort stomheid. En dat noemt zich dan een serieuze politieke partij... Wat zal er gebeuren als zoveel domheid wordt losgelaten in de politieke arena... Michael - 20-01-’10 11:10

haha, lees ik nu net pas het prachtige commentaar van ene Henk van Schepen hierboven:

'U ziet mijnheer Stolker, schrijven kunnen we dan misschien niet, maar rekenen wel!'

Dat commentaar komt ineens in een heel ander daglicht te staan...

Malloten Michael - 20-01-’10 11:16

@michael
wat Patricia Holleman zegt is geheel volgens de regels. De 8% die jij ziet tussen de bestaande 52% en de voorgestelde 60% worden aangeduid met het begrip "procentpunten". Wat mw. Holleman bedoelt is dat die "8%" op hun beurt 15% van het bestaande tarief van 52% zijn. chris r - 20-01-’10 13:30

waar maakt iedereen zich weer druk om zeg, is er eindelijk een politici die er goed uitziet is het weer niet goed, moeten we altijd maar naar die grijze kerels staren? dit is tog veel leuker, en heel nederland maakt typfoute thomas (E-mail) - 20-01-’10 15:57

Geachte heer Schepen,

Als iemand zich een uurtarief van 175 euro rekent, betekend dit niet automatisch dat hij of zij hiermee een 40-urige werkweek draait. Behalve als u denkt dat het corrigeren van uw website een voltijdbaan is. "Freelance" noemt men dat. devvee - 20-01-’10 16:45

Voor alle betweters en zeurkousen hier. Niemand in Nederland kan foutloos schrijven!
Hier vindt u de uitslag van het “Groot Dictee” van afgelopen jaar
http://grootdictee.nps.nl/page/nieuws

Beste prominente Nederlanders:
22 fout Anniko van Santen (presentatrice Opsporing Verzocht)
24 fout Bart Chabot (schrijver/dichter/performer)
25 fout Wouke van Scherrenburg (oud-parlementair verslaggever)
De winnaar had altijd nog 7 fout.
Gegeven het feit dat deze dictees met de hand geschreven waren , konden er geen fouten in staan als: dubbele spaties, spaties voor punt of komma of aanslagfouten. Wanneer dit wel mogelijk was geweest had het aantal fouten waarschijnlijk een veelfout geweest!
Kortom, stelletje sensatiezoekende zeiklijsters, Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen! Karel Kraus (E-mail) - 20-01-’10 17:06

Voor de mensen zonder humor, Veelfout is opzettelijk!:-D Karel Kraus (E-mail) - 20-01-’10 17:08

Wat een fantastische disclaimer die TON als reactie heeft geplaatst. Die disclaimer zelf bevat ook weer taalfouten.

!http://www.denhaagistrotsopnederland.nl/denhaagistrots/K19-Penelope_Marchena/GOIM021.GIF(disclaimer TON)! Purist - 20-01-’10 17:40

@peterdm

Overigens is "destemeer" geen woord. Hoe bevalt die vette uitkering? John - 20-01-’10 21:53

Nou, TON mag wel blij zijn met de nieuwe aanwinst. Die nu trouwens trillend als een bang vogeltje ergens in een huisje aan het strand schrijnt te zitten. Geschrokken van alle aandacht.

Maar die smoes van die webmaster is werkelijk een gotspe. Als je ziet hoeveel fouten Marchena in haar Twitter-account maakt, is direct duidelijk dat zij zélf haar profiel heeft ingevuld. Ontzettend slap om je dan achter de webmaster te verschuilen. Moeten we met dat soort volk nou de oorlog tegen de verloedering winnen?

Laat ze dan eerlijk zeggen: "Inderdaad, ik ben nog niet 100% ingeburgerd en spellen kan ik niet. Maar kijk nou eerst eens naar mijn benen. Dat is toch al kwaliteit zat?" Verdonkeromaan (E-mail) (URL) - 20-01-’10 22:04

Bovenstaande reacties hebben een toon die wij van de
jaren 30 zielig doen overkomen de een nog erger dan de ander. Al de ouderen die dit lezen en in hun tijd
weinig of geen opleiding hebben genoten maar wel een gedegen opvoeding beschouwen die toon van door en door verwende generatie met een te gering respect en opvoeding. bram1930 - 20-01-’10 23:47



Reageren? Lees eerst even onze huisregels.



Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste berichten

poll

Beste zangeres van de afgelopen jaren?

of

Bekijk het pollarchief voor alle polls.

stuur dit artikel door

 

Stuur door aan vriend of bekende

 
 

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX