‘iPad is suf en niet meer van deze tijd. En wat een afgrijselijke naam!’

Na de iPod en de iPhone maakte gisteren de wereld kennis met de Apple iPad. Dit nieuwste ‘revolutionaire’ geesteskindje van Steve Jobs kreeg ruimschoots aandacht in de media. Is dat terecht en kunnen onze mobieltjes én laptops nu bij het klein chemisch afval en kopen we en masse de iPad? Trendwatcher, passionate speaker, consultant, debate leader, video-blogger en gadgetfreak Vincent Everts is bepaald niet onder de indruk. “Suf, niet meer van deze tijd en wat een afgrijselijke naam!”

Meneer Everts wat vindt u van deze nieuwe ‘revolutionaire’ iPad?
“De hype is overdreven. Het viel erg tegen. Het is een mooie tablet, revolutionair is hij niet. Het is wel een mooi ding: een grote iPhone waar je niet mee kunt bellen.”

Is het dan niet zo geweldig?
“Ze zeggen wel dat het de beste surfervaring wordt, de beste dit en de beste dat. Het lijkt me een beetje overdreven.”

En de specificaties? Werd u daar een beetje warm van?
“Wat ik heel lullig vond, er zit geen camera in! Dus kun je er niet eens mee skypen! Zo zijn er wel meer dingen. En hoe goed is het scherm? Hoe fijn is het om een boek of een magazine er op te lezen. Ik lees niet graag van schermen, maar wel van zwart-wit e-readers. Dit is gewoon een LED-scherm. Het is nog afwachten of dit lekker leest.”

Meer minpuntjes?
“Je kunt ook niet multitasken. Dat vind ik niet meer van deze tijd. Als ik de radio aanzet, kan ik niet doorwerken met mijn e-mail. Dat wordt vast in de toekomst gefixt, maar we zitten er ook bij de iPhone nog op te wachten.”

Daarnaast kun je geen flash-filmpjes bekijken…
“Ja, ontzettend suf. Er lijkt een rare strijd gaande tussen Adobe en Apple. Daarom zetten ze er geen Flash op.”

En dan de prijs: 499 dollar voor 16 gigabyte, 599 dolar voor 32 en 699 dollar voor 64 gig.
“De prijs vond iedereen wel oké, die kan alleen nog omlaag gaan. Dat wordt in Nederland wel 600-700 euro, want met een beetje films en muziek op je iPad moet je toch wel voor minimaal 32 gig gaan.”

Gaat dit het zoveelste kassucces worden?
“Het gaat geen mobiele telefoon vervangen en ook geen laptop. Ik denk niet dat dit bij de massa gaat aanslaan.”

Wat vindt u van de naam?
“iPad: een afgrijselijke naam! Op Twitter noemen ze het een iTampon. Ze hebben duidelijk geen vrouwelijke marketing manager.”

<object width=”425″ height=”344″><param name=”movie” value=”https://www.youtube.com/v/8eF0y0IfpPU&hl=nl_NL&fs=1&”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”https://www.youtube.com/v/8eF0y0IfpPU&hl=nl_NL&fs=1&” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”425″ height=”344″></embed></object>

wouter sinke