Verboden reclames. Terecht verbannen?

[[image file=”2010-02/afbeelding_62.png” align=”inline” ]]
De mediamores slaan soms keihard toe om grappig bedoelde of controversiële reclames te verbieden, soms nog voordat ze uitgezonden worden. Zulks overkwam de Amerikaanse homodatingsite ManCrunch, dat tijdens de Superbowl – de finale van het American football – een spotje wilde uitzenden waarin twee mannen niet alleen gek blijken op sport, maar ook op elkaar. CBS weigert want de ‘interne richtlijnen’ verbieden kussende mannen. Ook dichter bij huis werd een filmpje teruggetrokken, ditmaal onder druk van een feministische organisatie. Die vond een filmpje van het Oostenrijkse leger seksistisch. Zijn deze reclames terecht van de tv geweerd? Oordeel zelf.

Het gewraakte Oostenrijkse filmpje
<object width=”410″ height=”340″><param name=”movie” value=”https://www.youtube.com/v/FJwyPuEoP7U&hl=nl_NL&fs=1&”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”https://www.youtube.com/v/FJwyPuEoP7U&hl=nl_NL&fs=1&” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”410″ height=”250″></embed></object>

Het Amerikaanse filmpje dat niet strookte met de ‘interne richtlijnen’ van CBS.
<object width=”410″ height=”344″><param name=”movie” value=”https://www.youtube.com/v/5MQWFiIrBLA&hl=nl_NL&fs=1&”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”https://www.youtube.com/v/5MQWFiIrBLA&hl=nl_NL&fs=1&” type=”application/x-shockwave-flash” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” width=”410″ height=”344″></embed></object>

wouter sinke