Populair bocht

Rheinhessen wordt in Nederland gezien als de wijnschuur van Duitsland. De streek is hier vooral bekend als hofleverancier van literpakken die de onderste planken van de supermarkten hebben geannexeerd. Ieder jaar proef ik beroepshalve weer een selectie van deze Niersteiner Gutes Domtal- en Liebfraumilch-achtigen. Iemand moet het doen… Ik kijk daar overigens niet reikhalzend naar uit. In de neus leidt dit bocht tot schraal zeepsop waar rotte eieren in hebben geweekt. In de mond idem, met wat zoet van aanbiedingssnoepgoed waar de uiterste verkoopdatum in een ver verleden ligt. Ik spuug het uit, maar verbaas me erover dat er dus hele volksstammen zijn die het doorslikken. Wie drinkt dit? Uit vuilnisbakken etende zwervers? Amateurbeoefenaars van actieve euthanasie? Vinologische sadomasochisten?

Maar dit gezelschap kan nooit getekend hebben voor de 71 miljoen liter (plus 12 procent) die vorig jaar Nederland in zijn gespoeld. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek groeide het marktaandeel van Duitsland daardoor naar achttien procent. Achter Frankrijk, maar wel ruim voor bijvoorbeeld Spanje, Italië, Chili en Australië. Laatst sprak ik met een supermarktwijninkoper over de troosteloze kwaliteit. Hij bekende dat hij kortgeleden op een andere ‘fabriek’ was overgestapt. Die kon voor hetzelfde geld een iets beter product leveren. Maar in plaats van dankbetuigingen leidde dat tot woedende brieven, letterlijk huilende mensen en de eis dat ‘de oude kwaliteit’ weer terugkwam. De kwaliteitsproducenten in Rheinhessen is dit goedkoopte-imago een doorn in het oog. Hoe krijgen ze in vredesnaam de Duitse wijndrinker in Nederland zover dat hij de fles waarvoor hij nu gemiddeld € 1,40 (!) betaalt, inruilt voor iets fatsoenlijks? Een aantal ambitieuze wijngaardeniers heeft zich verenigd in de club Message in a Bottle en trekt door Europa om het mooie van Rheinhessen over het voetlicht te brengen. Tijdens de recente editie van de wijnbeurs Wine Professional in de RAI gaf dit gezelschap acte de présence. Het was meteen dringen geblazen. Maar helaas alleen door sommeliers.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

import eetteam