Spring naar de content

AVRO ronselt leden via kunstprogramma

Het gaat crescendo met Algemene Vereniging Radio Omroep! Dat kan ook niet anders met kijkcijferkanonnnen in de stal als Chantal Jansen, Ruben Nicolai, Paul Groot en Frits Sissing. Maar het is de AVRO allemaal nog te mager. Klinkende kijkcijfers zijn natuurlijk prachtig, maar money makes the world go round. Via Op zoek naar Mary Poppins harkte de omroep nogal wat sms’jes én pecunia binnen. Daarmee financiert het haar programma’s en dat mag niet. Maar de omroep wringt zich in wel meer bochten op zoek naar geld en leden.

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën:
Geschreven door: Wouter Sinke

Met de neveninkomsten van het goed bekeken Op zoek naar Mary Poppins heeft de AVRO de wet te overtreden en de gedragscode van de Publieke Omroep niet na geleefd, zo bleek gisteren. De met belastinggeld betaalde zender heeft in de sms-bonanza tijdens de talentenjacht 60 cent voor het sms’en en bellen opgestreken. En die kosten worden doodleuk gebruikt als financiering van het televisieprogramma. En dat mag niet.

Nu doet de AVRO wel meer om geld in het laatje te brengen. Zo zijn bezoekers van Tussen Kunst & Kitsch verplicht direct lid worden van de omroep. Dat riekt als koppelverkoop. Hoeveel leden ze dat heeft opgeleverd kan men bij de AVRO echter niet verklaren. “We zijn in het voorjaar van 2009 gestart met het werven van leden via het programma Tussen Kunst & Kitsch. Het is helaas niet mogelijk om aan te geven hoeveel leden er via Tussen Kunst & Kitsch zijn geworven,” luidt de korte reactie van Marianne Michielen, voorlichter van de omroep.

Onderwerpen