Jeroen Mirck (D66) doet een Boekestijntje

Woensdag is het zover: gemeenteraadsverkiezingen. In Amsterdam gaat het er om spannen: D66 en de PvdA staan lijnrecht tegenover elkaar. Gaan Team Asscher en haar Asscherburger het pleit beslechten of wordt het jonge team van Ageeth Telleman de grootste? Het kandidaat-raadslid en scribent bij het van belastinggeld  ledengeld betaalde VARA-project Joop, Jeroen Mirck (D66), werd de spanning gisteren even te veel en hij begon met modder te gooien op Twitter. Om vervolgens zijn berichten weer te verwijderen. “Ik vond je een heel aardige jongen, totdat je misleidende propaganda voor de PvdA ging bedrijven. Doet BKB dat altijd zo?”

Willem Dudok van campagnebureau BKB – maar nu even lid van team Asscher – wees Mirck zondagavond op een artikel waaruit blijkt dat in gemeenten waar GroenLinks en D66 in het college zitten de lasten zijn gestegen. Mirck reageerde gepikeerd en riposteerde met:

[[image file=”2010-03/mirck_ii.jpg” align=”inline” ]]

Dudok voelde zich, niet geheel onbegrijpelijk, in zijn integriteit aangetast. “Ik link alleen maar naar artikelen, net als jij. Wat heeft dat met ‘misleidende propaganda’ van doen?

En toen werd Mirck pas echt boos:

[[image file=”2010-03/mick_reclamezuil.jpg” align=”inline” ]]

De Twittercommunity hield zijn adem in. Ging een D66-politicus uit Amsterdam Nieuw West nu even bepalen hoe Twitter gebruikt dient te worden? De op dat moment messcherpe Dudok had het door: “Jij bent van de Twitterpolitie? Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn account doe. Als het je niet bevalt, volg je me maar niet.

Mirck realiseerde zich op dat moment dat hij zich in een lastig parket had getwitterd en verwijderde schielijk zijn berichten. En zoiets blijft nooit lang onopgemerkt zoals een collega-politicus van Mirck eerder al ondervond.

Toch kon Mirck het niet laten om vandaag toch op de kwestie terug te komen, getuige dit bericht: “Lieve twitteraars, ik heb nooit gezegd dat je op Twitter geen reclame mag maken. Ga vooral je gang, maar doe het gedoseerd. C’est ca.

U begrijpt, je mag van D66 best wel reclame maken op Twitter, míts gedoseerd. Tot zover deze uitzending in de zendtijd van politieke partijen.

Meer leuke content? Like ons op Facebook

Bas Paternotte