New Orleans na de zondvloed

Harvey Keitel speelde in 1992 een van de meest memorabele rollen uit zijn carrière als het titelpersonage in The Bad Lieutenant. De door Keitel vertolkte (naamloze) agent was corrupt tot op het bot, zat voortdurend met zijn neus in de cocaïne en gaf blijk van merkwaardige seksuele driften. Dat kwam vooral tot uiting in een minutenlange scène waarin Keitel staat te masturberen bij het autoraampje van een jonge vrouw die een arrestatie probeert te ontlopen. Op verzoek van de geestdriftig rukkende agent maakt ze met open mond pijpbewegingen in het luchtledige. Het is een even bizarre als verontrustende scène. Maar eentje die de kijker niet licht vergeet. Het nieuws dat Werner Herzog uitgerekend van deze morsige film een nieuwe bewerking wilde maken, werd vorig jaar met verbazing ontvangen. Aan de remake van een cultfilm valt in de regel immers geen eer te behalen. Herzog heeft dat nu toch geflikt.

Hij was wel zo verstandig het verhaal een geheel eigen draai te geven. Herzog ontkent zelfs dát er sprake zou zijn van een remake en houdt het liever op een ‘vervolg’. De film uit 1992 speelde zich geheel af aan de rafelranden van New York. Herzog heeft zijn verhaal een actueel tintje gegeven door het te verleggen naar de gribus van het gehavende New Orleans. De openingsscène speelt zich af in de nasleep van de overstroming die orkaan Katrina daar teweegbracht. Een cynische agent (Nicolas Cage) redt een achtergebleven gevangene uit een ondergelopen cel. Het levert hem een onderscheiding op, maar óók een venijnige, permanente kwetsuur aan zijn rug. De medicijnen die hij van de dokter krijgt voorgeschreven, worden op eigen initiatief al snel aangevuld met ‘pijnstillers’ als cocaïne, heroïne en crack. Het aanbod wordt goeddeels bepaald door wat er zoal in het nachtleven van New Orleans voorhanden is, want de agent heeft het vooral voorzien op late stappers. Die worden voor de keuze gesteld: arrestatie wegens drugsbezit óf het afstaan van de inhoud van hun zakken.

Het verhaal heeft een nogal rommelig verloop. De meest consistente verhaallijn heeft betrekking op de moord op een Afrikaans gezin. Cage moet die zaak zien op te lossen en heeft daarbij al snel een lokale drugshandelaar als verdachte in het vizier.

Als thriller schiet The Bad Lieutenant echter tekort. Daar komt bij dat het scenario rammelt en de acteerprestaties op z’n zachtst gezegd onevenwichtig zijn. Verder wordt de aandacht van de kijker zo nu en dan hinderlijk afgeleid door artistiek bedoelde close-up-beelden van alligators en leguanen. Maar die tekortkomingen worden ruimschoots gecompenseerd door een mooie, rauwe sfeertekening en een ijzersterke hoofdrol. Dat Werner Herzog zijn acteurs tot grote hoogten weet op te stuwen, bewees hij twee jaar geleden met Rescue Dawn, waarin Christian Bale excelleerde. Met The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans is het Herzog opnieuw gelukt zijn hoofdrolspeler tot zo’n weergaloze, klapwiekende en onstuimige acteerprestatie te bewegen. Deze film wordt gedragen door een ontketende Nicolas Cage.


Erik Spaans

The Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans Regie: Werner Herzog.

Vanaf 11 maart in de bioscoop.

This Is It (-) – Kenny Ortega

The Hurt Locker (10) – Kathryn Bigelow

New Kids (2) – Inglourious Basterds (4) – Quentin Tarantino

District 9 (5) – Neill Blomkamp

De storm (6) – Ben Somboogaart Spangas op survival (3)- Diede in ’t Veld Up (7) – Pete Docter & Bob Peterson Fame 2009 (8) – Kevin Tancharoen The Hangover (re) – Todd Phillips

Tussen haakjes de klassering van vorige week. Deze toptien is tot stand gekomen op basis van de verkopen bij GfK Dutch Charts.

import film