logobalk
Naar de homepage

Door Bas Paternotte   |  17 Maart 2010 - 14:20  | 150 reacties | Stuur door

De onthullingen over het kindermisbruik binnen de Rooms-Katholieke kerk zullen u ongetwijfeld niet ontgaan zijn. De cijfers liegen er ook niet om. Maar volgens priester Jos Strengholt valt het wel mee; hij vindt dat 'het aantal gevallen van sekseel misbruik relatief laag is in de kerk'. Sterker nog, de echte kindermisbruikers zijn de journalisten die het lef hebben over deze kwestie te schrijven!

Want wat valt te lezen op het Christelijk Informatie Platform waar Strengholt (woont en werkt sinds 1988 in Egypte. Hij werkt daar in media en is tevens priester in de Anglicaanse kerk) scribent is: "Waarom geen onderzoek naar seksueel misbruik door journalisten? Ik heb een vermoeden dat dat de Rooms Katholieke kerk in een heel mooi daglicht zou plaatsten."

Strengholt is overigens een meester in het Ja, maar hullie dan-argument getuige deze gedachte: "Ik denk echt dat een serieuze vergelijking zal laten zien dat je in de kerk opvallend weinig gevallen hebt vergeleken met in de samenleving als geheel."

Enfin, de achtergronden van de kwestie leest u hier. Waarom schrijver dezes een kindermisbruiker is, wordt hier betoogd. En zit u op microblog Twitter? Ga dan zélf met Strengholt in discussie!

Want wat valt te lezen op het Christelijk Informatie Platform waar Strengholt (woont en werkt sinds 1988 in Egypte. Hij werkt daar in media en is tevens priester in de Anglicaanse kerk) scribent is: "Waarom geen onderzoek naar seksueel misbruik door journalisten? Ik heb een vermoeden dat dat de Rooms Katholieke kerk in een heel mooi daglicht zou plaatsten."

Strengholt is overigens een meester in het Ja, maar hullie dan-argument getuige deze gedachte: "Ik denk echt dat een serieuze vergelijking zal laten zien dat je in de kerk opvallend weinig gevallen hebt vergeleken met in de samenleving als geheel."

Enfin, de achtergronden van de kwestie leest u hier. Waarom schrijver dezes een kindermisbruiker is, wordt hier betoogd. En zit u op microblog Twitter? Ga dan zélf met Strengholt in discussie!

Hij heeft een punt. Waarom geen onderzoek naar kindermisbruik onder bakkers, slagers en politici? Jeroen van Dam - 17-03-’10 14:29

Wat een mafkees. Bij zijn arrestatie zal hij zich afvragen of de agenten niet óók aan kinderen hebben gezeten. Dan is het minder erg. Ochtendsherry - 17-03-’10 14:31

Ja, hou een onderzoek onder alle Hollanders,
Kijken hoeveel kindermisbruik naar boven komt.
Stelletje viespeuken. Sinterklaas - 17-03-’10 14:31

en ook al zou dat goddomme waar zijn; zij hebben voor die daad geen goddelijke zegen afgedwongen. laat staan zich achter een god verscholen hebben. de fik in de kerken................ S. Content - 17-03-’10 14:38

@Ochtendsherry>zie agent Dortrecht. Jef van leeuwen - 17-03-’10 14:38

Het cruciale verschil tussen priesters enerzijds en bakkers, slagers en dergelijke anderzijds is dat priesters een vertrouwensfunctie hebben. Als je dat niet snapt, is dat waarschijnlijk nog één van je minst urgente problemen.

Die Strengholt is een domme idioot met z'n jijbakken. Hans (E-mail) - 17-03-’10 14:45

SCHAN-DA-LIG! Ik kan niet anders zeggen. Jimmy van de Wetering - 17-03-’10 14:49

Strengholts geloof zegt nu eenmaal 'Laat de kinderkes tot mij komen'. Dat priesters daar vervolgens aan toevoegen 'Opdat ik in de kinderkes kan gaan' is in Strengholts religieuze beleving slechts een logisch vervolg.
Echter, in mijn beleving is het de hoogste tijd dat die gelovige troep uit onze samenleving verdwijnt. Wirnix - 17-03-’10 14:54

Wirnix
Bij jou is het alleen bla bla bla bla bla.

Ben je niet tevreden met deze samenleving
rot je toch op naar schiermonnik Oog of zo.

Bla bla bla SInterklaas - 17-03-’10 15:02

Het zou meneer Paternotte sieren als hij de quotation-marks uit de kop haalt. Iets meer serieus citeren zou wellicht journalistiek wat beter zijn? HP/DeTijd? jos strengholt - 17-03-’10 15:13

De zogenaamde zaligheid en de integriteit van de kerk is aangetast, het ging toch al niet zo goed met de kerk en het geloof. Strengholts wilt alles met de mantel der liefde bedekken......yeah right,.. en Journalisten de schuld geven??? Niks ervan, straffen die priesters die niet met hun vingers van kinderen kunnen afblijven, gepaste straf: Aan het kruis nagelen. En niet van: vergeef ons onze schuld zoals wij ook een ander hun schuld vergeven...... Angelo Bombrini - 17-03-’10 15:14

A.B.
Biechten is toch normaal. Sinterklaas - 17-03-’10 15:48

Meneer Paternotte, als u ook maar iets heeft gelezen van wat ik over dit thema schreef, dan weet u dat ik duidelijk pleit voor harde straffen door justitie voor viezerikken die zich misdragen. Als kerkelijke werkers dat doen, straf ze vorstelijk.

Waar ik tegen aanschop, is dat de kerk als de grote boosdoener wordt neergezet. Ik ben zelf niet Rooms, dus probeer geen straatje schoon te vegen. Maar ik irriteer me aan de journalistieke eenzijdigheid.

U linkt naar het artikel in het NRC. In die RK instellingen in Nederland waar sprake was van misbruik, noemt het NRC 1 geval per 25 jaar. Mijn boosheid is dat de kerk wordt neergezet als boosdoener. 1 geval per 25 jaar. Hoe zou dat zijn bij zwembaden, sportclubs, ja bij journalistieke instellingen? 1 geval per 25 jaar?

U suggereert dat ik heb gezegd dat journalisten die de zaak in de RK kerk bespreken, zelf misbruikers zijn. Onzin meneer, en dat weet ik. Ik heb die link niet gelegd en ben ook helemaal niet tegen journalistiek onderzoek. Maar wel tegen domme journalistiek die niet doorvraagt. En een belangrijke vraag moet luiden: Het is heel beroerd wat we in de RK kerk aantreffen, maar hoe zou het elders zijn?

Dat nu alle RK instellingen onder de loep worden genomen, is partijdig en riekt naar vijandigheid, niet naar goede journalistiek. jos strengholt - 17-03-’10 15:52

Hoi Jos. U reactie lezende, en dan vooral de volgende zin:

"U linkt naar het artikel in het NRC. In die RK instellingen in Nederland waar sprake was van misbruik, noemt het NRC 1 geval per 25 jaar. Mijn boosheid is dat de kerk wordt neergezet als boosdoener. 1 geval per 25 jaar. Hoe zou dat zijn bij zwembaden, sportclubs, ja bij journalistieke instellingen? 1 geval per 25 jaar?"

...word ik steeds misselijker. Wat is dit voor een dwaze goedpraterij? Uit publicaties van de afgelopen weken blijkt toch juist dat het veel en veel vaker gebeurt dan 1 keer in de 25 jaar? Wat bedoelt u trouwens? per kerk? Per land? Fremdkorper - 17-03-’10 16:01

Goedpraterij? Ik praat niks goed. Al die gevallen zijn verschrikkelijk. Leest u wel? Heeft u de afgelopen weken gelezen om hoeveel gevallen het ging, en over hoeveel jaar verspreid?

En nogmaals, hoe vaak moet ik het zeggen... dat is heel verschrikkelijk meneer. Maar leg eens uit waarom de RK kerk zo enorm wordt aangepakt op dit punt? Er is namelijk geen enkele indicatie dat sexueel misbruik daar vaker voorkomt dan in andere instellingen in Nederland.

Als journalisten niet kritisch genoeg zijn, dan moeten we dat toch zelf doen? jos strengholt - 17-03-’10 16:13

Ik wil niks goed praten maar veel mensen vergeten dat veel van deze misbruiken in de 60'tiger jaren plaatsvonden toen het zg Rijke Roomse Leven nog bloeide,en er dus heel veel paters,priesters en broeders/zusters waren.Die ook nog eens met heel veel kinderen vandoen hadden in oa scholen internaten enz.En waar er veel van zijn gaan er natuurlijk veel in de fout.Bewijs is dat er tegenwoordig bijna geen misbruiken zijn van Katholieke geestelijken en aanverwanten,maar destemeer van personen die deze werkzaamheden hebben overgenomen van deze geestelijken en broeders.Ik zelf heb vroeger bij broeders op school gezeten en waardeer ook het goede van deze mensen.Het zijn niet allemaal misbruikers. Jef van Leeuwen - 17-03-’10 16:15

Dus daar ging het psychisch mis met je Jef. Je zult het wel verdrongen hebben. Jabir (URL) - 17-03-’10 16:17

Was het niet een wetmatigheid dat diegene die het hardste roepen van foei! vaak zelf..

enfin. GU (E-mail) - 17-03-’10 16:19

@ jos strengholt - 17-03-’10 15:52
Deze reactie is zo mogelijk nog vreemder. Ziet u nu echt geeen verschil tussen beroepsgroepen met een vertrouwensfunctie en dat gespuis van een journalisten? Frits Springhaver - 17-03-’10 16:21

Kjeindermisbriek is een groot leed waar niet lichtvaardig over gedacht moet worden, heer Unite.

http://hansteeuwen.tv/html/post/75.html Jabir (URL) - 17-03-’10 16:27

Pedofilie komt overal voor waar kinderen komen. Is dat nog niet duidelijk? Het beroemde Rotterdams Jongenskoor is opgericht en jaren geleid door een bekende pedo, die ook nog eens mee ging op de vele reisjes door Europa. Dan mocht je bij de dirigent in bed als je heimwee had.
Pedofilie komt voor in kinderdagverblijven, bij de jeugdzorg, bij Scouting Nederland, op sportverenigingen, op scholen en in kerken van alle denominaties. En wat betreft 'vertrouwensfunctie': ALLE instellingen waar ouders hun kinderen naartoe brengen, hebben een enorme verantwoordelijkheid. De hopman niet minder dan de priester.
Mijnheer Strengholt heeft een punt, als je even de hysterie van de dag opzij wilt schuiven en gewoon nuchter kijkt wat er nu eigenlijk allemaal aan de hand is.
Kom nog eens zeuren als we tientallen gevallen per jaar kunnen melden, alleen in instellingen die door katholieke geestelijken geleid worden. Rob (URL) - 17-03-’10 16:28

@jos strengholt

Begrijpt u werkelijk niet dat misbruik door kerkelijke ambtsdragers vanwege hun vertrouwenspositie en het uitdragen van morele hoogwaardigheid zich niet laat vergelijken met gelijke misdrijven elders in de samenleving en de kerk als instituut - niet als gemeenschap - als moreel verdorven afserveert. Dat interne pauselijke en bisschoppelijke richtlijnen, die niet het belang van slachtoffers maar dat van de kerk dienen, dit versterken. Dat het de zoveelste keuze van de kerk is ten gunste van wat verkeerd is, na o.a. het zich scharen aan de kant van de onderdrukkers in Zuid-Amerika en het opzetten en onderhouden van een vluchtlijn voor r.k. nazi's direct na de Duitse capitulatie. U zegt niet rooms te zijn, maar als u dit echt niet begrijpt dan is er een prelaat aan u verloren gegaan. Wirnix - 17-03-’10 16:31

Wirnix, dat is dus een heel ander verhaal. De woede om het verborgen houden van de misstanden is begrijpelijk en die voel ik ook, want ik weet dat die doofpot tot op de dag van vandaag wordt gevoed. In Italië wordt nog altijd met geen woord gerept over exact dezelfde toestanden in Italië zelf.

Maar de atmosfeer die is ontstaan als zou de katholieke kerk een groot pedopalies zijn, is hoogstwaarschijnlijk onterecht en mijnheer Strengholt heeft alle recht om daar even op te wijzen.

Voor de goede orde, ik ben atheïst en voel me niet geroepen om welke kerk dan ook te beschermen. Maar ik hou ook niet van hetzes. Rob (URL) - 17-03-’10 16:37

Even op Frits en Wirnix - wie zegt dat alle gevallen van misbruik door vertrouwenspersonen gebeurde? Jullie nemen dat zomaar aan. Alles wordt op 1 hoop gegooid he?

Onderwijs in het algemeen? Hebben leraren geen vertrouwenspositie? En wat dacht je van gehandicaptenzorg? En hoe is het gesteld met misbruik door psychiaters? Waarom alleen de RK kerk en niet ook alle PKN kerken meteen onder de loep nemen? De Refo's?

De CIJFERS geven geen aanleiding speciaal naar de RK kerk te kijken. Wat dan wel? Jos Strengholt - 17-03-’10 16:40

Ik probeer me een situatie voor te stellen waarin journalisten een machtsrelatie hebben in de richting van kleine kinderen, maar kan er eerlijk gezegd geen eentje verzinnen. Jabir (URL) - 17-03-’10 16:42

En ik vergeet nog te melden, koren! Wat denk je van alle christelijke en niet-christelijk koren - jongenskoren, meisjeskoren?

Dit zie ik net: Acht voormalige leden van het beroemde jongenskoor de Wiener Sängerknaben zijn mogelijk slachtoffer van seksueel misbruik. De mannen hebben zich de afgelopen week gemeld via een speciaal telefoonnummer dat het koor heeft opengesteld. Dat heeft het jongenskoor woensdag gezegd.
Mogelijk meer leden Wiener Sängerknaben misbruikt

De mannen zijn in de leeftijd van 40 tot 70 en hebben zich gemeld nadat de Oostenrijkse krant Der Standard vorige week had geschreven dat twee voormalige leden van het koor, nu volwassenen, zeiden dat ze seksueel waren misbruikt.

Het koor benadrukte woensdag in een verklaring dat het alle mogelijke gevallen van seksueel misbruik wil ophelderen, dat alle slachtoffers hulp en gerechtigheid moet worden geboden en dat toekomstige incidenten moeten worden voorkomen.

WAAROM moet alleen de RK kerk het ontgelden? jos strengholt - 17-03-’10 16:44

Nou Jabir, politiemannen hebben als ze thuis zitten ook geen machtsrelatie. Wie heeft verzonnen dat het om machtsrelaties gaat? In de zorg weet iedereen: misbruikers zijn meestal vrienden van het gezin, en naaste familieleden. Donders, daar komt geen RK priester aan te pas! Jos Strengholt - 17-03-’10 16:46

Wat dacht je van zwemleraren? Jabir (URL) - 17-03-’10 16:47

Wat een stelletje goorlappen zijn het ook, het begint echt op belgie te lijken.
Eerst meneer die 60 klein licht gehandicapten kinderen misbruiken in de zwembad. en dan uit de doofpot gehaald nieuws tot betrekking het R.K. en nu weer die achterlijke agent die een meisje van 12 jaar Misbruikt/Vermoord. krut - 17-03-’10 16:47

Is het misschien politiek correct om de RK kerk aan te vallen? De laatste steen moet boven? En eh... misschien niet erg politiek correct, maar waarom wordt de vraag naar de sexuele geaardheid van de daders niet breed besproken?

Het is momenteel bon ton om de RK kerk voor schut te zetten. Waarom? Ik denk omdat de samenleving kakt op een instituut dat niet klakkeloos de normen van de samenleving over GENDER en SEXUALITEIT overneemt. DAAR zit denk ik het pijnpunt. Jos Strengholt - 17-03-’10 16:48

Tja, een wat flauwe 'jijbak' uit de wereld van de inmiddels weer tamelijk fundamentalistisch geworden priesterkaste. Het gaat natuurlijk om het doorgaans verzwegen misbruik in de tijd dat de RK kerk ook in onze wereld nog oppermachtig was. Dat kleine reservaat waarin deze kerk zich in Nederland nu bevindt kan weinig kwaad meer. Er was toch het patroon dat er eigenlijk geen school of instelling bestond waar het niet voorkwam en erger, waar het niet kon blijven voortbestaan en door collega's met de 'mantel' der liefde bedekt en verzwegen werd. Op Radio1 hoorde ik een priester die geconfronteerd met grof misbruik hooguit kon erkennen dat hij 'misschien weleens een jongen aangehaald had maar dat je dit pedagogisch moest zien'. Ricardo - 17-03-’10 16:52

Het lijkt me dat priesters zich vaker dan andere beroepsgroepen aan kinderen vergrijpen, omdat ze celibatair zijn. Als je dan ook nog eens werk doet waarin je de hele dag met kinderen te maken krijgt, kan ik me voorstellen dat ook priesters die niet perse pedofiel waren tot hun daden kwamen uit pure geiligheid. het is dus voor de hand liggend te denken dat misbruik onder priesters vaker voorkomt dan ergens anders. Jabir (URL) - 17-03-’10 16:53

De oorzaak, beste Jos, ligt in de islamofobie. Dát heeft mensen geleerd zo kortzichtig, met oogkleppen op en generaliserend te denken over andere groepen mensen, vooral als deze een geloof aanhangen. Rob (URL) - 17-03-’10 16:54

Rob
Maar in het R.k gaat alles linea recht de doofpot.
Dat dit boven water kwam is echt een schot in de boeg...

en met jou citaat
"Kom nog eens zeuren als we tientallen gevallen per jaar kunnen melden, alleen in instellingen die door katholieke geestelijken geleid worden".
1 is al te veel laat staan 5 of 10.

Zoals vele hier zeggen. vooral personen met verantwoordelijkheid moeten te raden gaan bij hun zelf wat goed en slecht is BvE - 17-03-’10 16:55

Er kleeft een maatschappelijk risico aan een perversie als het celibaat. Kwestie van moraal. Jabir (URL) - 17-03-’10 16:55

@Rob: dat ben ik met je oneens, dat de oorzaak bij islamofobie zou liggen. Die ligt volgens mij bij ontzuiling en ontkerkelijking in zijn algemeenheid. Jabir (URL) - 17-03-’10 16:57

@Jos Strengholt

Lezen! Ik heb het niet over vertrouwenspersonen maar over (mannen in) een vertrouwenspositie. Dat is nu eenmaal de plek van iedere pastor. Dicht bij de gelovige die op hem vertrouwt. Zoals kinderen waarvoor hij zowel de ouderrol als die van de leraar overneemt. En de ouders die vanuit hun geloof op hem vertrouwen en aan hem hun kind toevertrouwen. Dit maakt, nogmaals, misbruik dat onder het gezag van de kerk gebeurt niet justitieel, maar wel moreel vele malen kwalijker dan waar het elders gebeurt.
Daarom is het 'cijfers'-argument kwalijk. Al zou het slechts 1 geval betreffen dan nog is het in het geval van de kerk op morele gronden zwaarder aan te rekenen als eenzelfde geval in een openbaar zwembad. Daarbij mag tevens in aanmerking worden genomen dat de leiding van het zwembad de dader niet in bescherming zal nemen en ook geen track record heeft dat het wegsluizen van nazi's en het steunen van dictators bevat. Wirnix - 17-03-’10 16:58

Jabir, de oorzaak van deze aanval op de katholieke kerk bedoelde ik, en vooral de manier waarop deze verloopt.
BvE *zucht* natuurlijk is 1 al te veel. Lezen jongen, je mist volledig het punt. Ga ik niet nog eens uitleggen. Rob (URL) - 17-03-’10 17:00

En of je celibatair bent of niet, je moet echt de tbs krijgen als je met je tengels aan minderjarige komt. BvE - 17-03-’10 17:01

Jabir, er is al zoooo duidelijk aangetoond dat celibaat niets te maken heeft met kindermisbruik. Want als dat zo zou zijn, zou kindermisbruik dus vaker moeten voorkomen door celibataire mannen? En dat is dus echt niet zo.

Tragisch is dat 25-40% van de kinderen wel een keer te maken krijgt met ongewenste sexuele intimiteiten. Dat heeft niks te maken met massas celibataire priesters die door het land schichten.

Steek je kop niet in het zand. Misbruik komt overal op een zeer schandalige manier voor. En de cijfers ziende van de RK zuil, zijn die OOK heel treurig, maar geen enkele aanleiding om te menen dat celibaat tot kindermisbruik leidt. In elk geval niet meer dan bij een politieman die een vriendin heeft. Jos Strengholt - 17-03-’10 17:02

Wirnix, in welke eeuw leef jij? Denk je dat de gemiddelde RK in Nederland zijn kind alleen bij een aardige priester op de zolderkamer laat?

En ben je bekend met de ethische gebruiken die priesters al heel lang worden verondersteld te volgen, vooral NIET alleen zijn met kinderen en zo?

Kom zeg, je schets een beeld dat ernstig verouderd is.

En ja, mannen die aan kinderen zitten moeten zwaar bestraft. Duidelijk. Als iemand aan mijn kinderen zou zitten zou ik hele nare dingen kunnen doen die helemaal tegen de wet ingaan maar die wel met de LEX TALIONIS te maken heeft. Jos Strengholt - 17-03-’10 17:05

@Rob>prachtig hoe je het onderwerp naar Islamofobie wil sturen.Ja,geef Wilders maar de schuld. Jef van Leeuwen - 17-03-’10 17:08

Waarom hoor je nu niets van Wilders. Sinterklass - 17-03-’10 17:11

Jef, ik noem de naam Wilders niet eens. Ik zie alleen duidelijke overeenkomsten tussen de *ahem* islamdiscussie en deze.
Maar natuurlijk mag ik dat van de Sturm Abteilung van WilderSS niet zeggen.
(Je vroeg erom, baasje! U vraagt, wij draaien!) Rob (URL) - 17-03-’10 17:12

Sinterklaas.
Omdat dit past in het straat je van normen en waarden die moeten gelden in Nederland.
Wilders vindt dit normaal. BvE - 17-03-’10 17:13

@Heilig man>En waarom niet van Cohen,Halsema,die nieuwe SP'er,Pechtold en de rest van het zooitje? Jef van leeuwen - 17-03-’10 17:14

@Lieve Robbie,ik ben er helemaal kapot van. Jef van leeuwen - 17-03-’10 17:15

Omdat gij, juist deze persoon vaak de vinger op de zere plek wil zetten. Dus waarom niet het kleineren van het R.K. Sinterklaas - 17-03-’10 17:17

Uitleg St.Klaas>Ik versta geen Spaans. Jef van Leeuwen - 17-03-’10 17:20

Waarom wel A zeggen en geen B.
Waarom Islam en geen .....? Sinterklaas - 17-03-’10 17:23

Sinterklaas
Gekke geertje verdient met dit onderwerp geen stemmen. BvE - 17-03-’10 17:23

S.K.>De Paus vliegt niet met twee vliegtuigen door Twins.En zo gauw Moslims bekend maken dat Imams vieze spelletjes doen met kindjes zal Geert hierover zijn ongenoegen spuien. Jef van Leeuwen - 17-03-’10 17:29

Van een stafmedewerker van het meldpunt Sexueel Misbruik in Pastorale Relaties (SMPR) hoorde ik dat die mijn standpunt deelt dat in de pers dingen scheefgetrokken worden en dat de persaandacht ook te maken heeft met het onderuit willen halen van de kerk.

Dit slechts te uwer informatie. Jos Strengholt - 17-03-’10 18:05

nu bv nog Joris Demmink.
Daarvoor is de media te laf voor om de bewijzen openbaar te maken.
Nu gaat het om iets wat ca 25 jaar geleden heeft afgespeelt,terwijl die vieze pedo J demmink nog steeds werkzaam is bij justitie.
De journalistiek bestaat niet meer.
Enkel roddels elkaar na papagaaien en geen bronnen onderzoeken of weerwoord vragen en klakkeloos elkaar overschrijven.
Hoe worden we slapend rijk is het motto onder de journalstiek.
Het heeft nog een reden.
belangen verstrengeling.
Dat niet openbaren omdat er bepaalde belangen in het spel zijn. tamso - 17-03-’10 18:10

Jef van Leeuwen

Inderdaad niet de paus,wel de CIA en de Mossad.
Zie operatie gladio.
Je heb ook haatzionisten aka rabijnen.
Daar hoor je zion wilders niet over. tamso - 17-03-’10 18:13

Jos Strengholt

Stel je niet zo aan.
Weet je hoe ik het zie.
Eigen schuld dikke bult.
Altijd maar zwijgen als anderen aangepakt werden.
Nu worden ze zelf aangepakt.
Hun rol in de tweede wereld oorlog werd ook altijd verzwegen.
Ook dat van het zionisme.
Nu blijkt eigenlijk dat zion nieuws dit alles verspeid.
Wie denk je dat al deze media onderhouden en wiens belang het is.
Heb je ooit een media kwaadaardig horen spreken over het zionisme of joden.
Dan weet je het al waar en wiens belangen men dient.
Om even hard te maken wat ik bedoel.
Het anp word beheerd door ene familie Fentener,wat nazi fanaten zijn.
Reuters van de familie Rothshilds wat de nazi's financieerde.
En deze lieden brengen ons het nieuws.
Toevallig ook zion aanhangers.

En dat zijn geen cristelijke aanhangers.
maar wat wel de cristelijke aanhangers altijd gebruikte,en de gristelijken die zich lieten misleiden door hen.
Nu zijn ze zelf aan de buurt.
Eerlijk gezegd weinig medelijden met hen.

Nu de islam aan de beurt is sinds 9-11 zweeg men ook.
Toen israel palastina aanviel of libanon,de kerk ook zweeg.
Ik gun het ze wel eerlijk gezegd. tamso - 17-03-’10 18:29

@ Jos Strengholt:

De andere beroepen waaraan u refereert staan niet op de kansel waarden en normen te prediken. Priesters wel. En het wordt echt schandalig als je ziet dat de RK kerk het gebruik van condooms in Afrika verbiedt op grond van seksuele moraal, wat ontelbare levens heeft gekost, maar dat er in diezelfde kerk priesters zijn die zich schuldig maken aan seksueel misbruik! Prins Pils - 17-03-’10 18:50

In de VS ging het om 11.000 beschuldigingen waar 4400 r.k. geestelijken (4% van het totale aantal) bij waren betrokken. In Nederland zijn nu zo'n 800 r.k. geestelijken, in 1980 waren dat er nog 3400. Uitgaande van dit laatste aantal en de VS-cijfers zou het in Nederland om 340 gevallen kunnen gaan. Er wordt nu echter al gesproken over 600 meldingen wat procentueel ver boven het r.k. misbruikcijfer in de VS ligt. Wirnix - 17-03-’10 19:54

Je moest eens weten wat er in het hele progressieve spectrum, van de verantwoord pedagogische kringen tot in de hippy-cultuur, onder het mom van 'pedagogisch verantwoord' allemaal met kinderen werd uitgevroten.

De rel rond de RKK is gewoon een progressieve hetze die uit haat tegen de kerk bewust vergeet dat ze in de jaren 60 en 70 pedofilie predikte "als verlossing van het kind uit de repressieve traditionele seksuele moraal." De beerput van deze verlossingsleer is nog stijf op slot, maar het zou aardig zijn om te onderzoeken hoeveel welzijnswerkers, therapeuten en psychiaters er zelf bij betrokken waren en nog zijn hoeveel er nog steeds in pedofilie geloven. Het is gewoon onderdeel van de moderne 'seksuele diversiteitsideologie'. En deze seculiere beerput blijft dicht zolang de groep van daders ideologen en therapeuten ideologisch versmolten blijft. De Franse ideoloog Cohn Bendit kwam voor zijn pdeofilie zelfs openlijk uit en zo waren er veel meer. Hiermee vergeleken zijn de rk-zaken gewoon kruimelwerk dat zeker moet worden bestraft, maar waar men zich niet over moet laten opfokken door de media die de hetze regisseren omdat het de kerk betreft.

daarom vind ik deze antikerkelijke hetze inmiddels een onbeschaamd pornografisch gebeuren worden. Men spreekt schande, maar tegelijkertijd mag een debat over gezonde seksualiteit kennelijk niet op gang komen omdat die moraal namelijk alleen nog in de kerk is te vinden.

Lees dit artikel ook eens:

http://www.catholica.nl/archief/799 - 17-03-’10 21:36 Tom (URL) - 17-03-’10 23:01

"Men spreekt schande, maar tegelijkertijd mag een debat over gezonde seksualiteit kennelijk niet op gang komen omdat die moraal namelijk alleen nog in de kerk is te vinden."

Dat is uitspraak die alleen maar gedaan kan worden door iemand die door een RK bril kijkt. Niet door een ongekleurde bril.

En waar blijkt uit dat de progressieve beweging in de jaren '60 en '70 pedofilie predikte als verlossing van het kind uit de repressieve traditionele seksuele moraal? Voor mij is dat helemaal nieuw, en voor hetzelfde geld zo goed als geheel verzonnen. Ik weet dat er toen discussie over is geweest, maar links NL heeft dat bij mijn weten altijd afgekeurd. Prins Pils - 18-03-’10 03:00

"Men spreekt schande, maar tegelijkertijd mag een debat over gezonde seksualiteit kennelijk niet op gang komen omdat die moraal namelijk alleen nog in de kerk is te vinden."

Wat een onsmakelijke gristenopmerking. De kerk definieert alle sexualiteit als "zondig", inclusief voortplanting. Dat is geen 'moraal', maar botte onderdrukking. Overigens is het niet waar dat debatten over sexuele moraal alleen in de kerk plaats zouden vinden. Sterker nog, die binnen de kerk lopen een jaar of veertig achter op het actuele debat. Los daarvan is een debat over sexuele moraal met een celibatair niet relevant, want die weet niet waarover hij het heeft.

Van elk kind wordt bij de doop gezegd dat het 'in zonde' geboren is. Priesters worden celibatair afgeknepen zodat die van de gekkigheid maar kinderen gaan misbruiken, maar naar zo'n instituut zou je moeten luisteren voor de sexuele moraal? Ik dacht het niet.

Nederland is al decennia lang een zeer conservatieve clerus opgedrongen, die hun contact met de 'kudde' volledig verloren hebben. Hun in onze samenleving zeer ongepaste 'opgeheven vingertje' over sexuele moraal komt nu als een vuist in hun eigen gezicht terug. Ik vind dat terecht. Jabir (URL) - 18-03-’10 06:59

Jos Strengholt schreef: Jabir, er is al zoooo duidelijk aangetoond dat celibaat niets te maken heeft met kindermisbruik. Want als dat zo zou zijn, zou kindermisbruik dus vaker moeten voorkomen door celibataire mannen? En dat is dus echt niet zo.

Waar is dat volgens jou dan precies aangetoond? Zou je me misschien de onderzoeken aan kunnen wijzen waar dat uit bleek? En waarop baseer je dat misbruik door celibataire mannen niet vaker voor zou komen? je bedoelt dat het meeste niet uitkomt als gevolg van schaamte? wat we nu zien is vanzelfsprekend het topje van de ijsberg. Jabir (URL) - 18-03-’10 07:13

@Strengholt: leidende kardinalen zijn het in ieder geval met je oneens, die zouden denk ik ook wel benieuwd zijn naar dat "onderzoek" waar je naar verwijst. Ook binnen de kerk wordt er gedacht dat de perversie van het celibaat wel eens zou kunnen samenhangen met kindermisbruik.

http://www.timesonline.co.uk/tol/comment..

A senior cardinal has called for priestly celibacy to be re-examined in the light of sex scandals sweeping the Roman Catholic Church. Cardinal Christoph Schönborn, conservative Archbishop of Vienna and a protégé of the Pope, shocked the Vatican by suggesting that it should carry out an “unflinching examination” of causes of the scandal.

These included “the issue of priests’ training”, he wrote in his archdiocese magazine, “the question of priest celibacy and the question of personality development.
Jabir (URL) - 18-03-’10 07:42

Nog steeds geen antwoord op mijn vraag bij twitter! Yvonne (URL) - 18-03-’10 08:35

@yvonne: op welke twitter stelde je dan een vraag aan wie? Jabir (URL) - 18-03-’10 08:42

Wat drijft zo'n priester als Strengholt om zoveel structureel misbruik met jij-bakken te gaan zitten bagatelliseren, en te liegen over het feit dat er geen verband zou bestaan tussen kindermisbruik en het celibaat?

Ik krijg een beetje de indruk dat de RK kerk publiekelijk een schijnheilige 'mea culpa' bakkes trekt en tegelijk op een wat informeler niveau probeert hun daderschap als instituut te relativeren en minimaliseren. Zo'n soort sekte dient vervolgd te worden. Jabir (URL) - 18-03-’10 09:02

Zou je dit ook zeggen als het in de Joodsesekte gebeurt. Sinterklaas - 18-03-’10 09:05

Prof. Kröber werkt als hoogleraar forensische psychiatrie in het academisch ziekenhuis Charité in Berlijn en is medeuitgever van het standaardwerk Handbuch der Forensischen Psychiatrie.
Kröber zegt dat de cijfers zoals die door Der Spiegel zijn gepubliceerd, ervan getuigen dat er verhoudingsgewijs minder seksueel misbruik in de Katholieke Kerk voorkomt dan in andere instituten met mannelijke medewerkers. Hij zei dit te kunnen verklaren door het geloof van de katholieke medewerkers. Dat geloof zou een sterke psychologische barrière voor misbruikneigingen zijn.
Statistisch gezien is het 36 maal waarschijnlijker dat mannen die geen celibaatgelofte hebben afgelegd seksueel misbruik plegen dan dat katholieke priesters dat doen, aldus prof. Kröber. Jos Strengholt - 18-03-’10 09:06


http://www.aliceschwarzer.de/index.php?i..

De Duitse feministe Alice Schwarzer wijst op de disbalans in de huidige publieke verontwaardiging in Duitsland: er komen nu weliswaar tientallen ‘kerkelijke’ misbruikzaken uit de afgelopen decennia aan het licht, maar volgens haar vallen die getalsmatig in het niet vergeleken met de miljoen kinderen die jaarlijks in de Bondsrepubliek slachtoffer worden van seksueel misbruik. In een vlijmscherpe analyse veegt zij eveneens de vloer aan met de dooddoener dat celibaat de hoofdoorzaak zou zijn: drie van de vier misbruikers komen uit de directe omgeving van het kind: familieleden en bekenden.

Daarin legt zij de hoofdoorzaak bij onevenwichtige machtsverhoudingen en gesloten milieus. Maar ook richt zij haar pijlen op de generatie van de seksuele bevrijders van de jaren zestig en zeventig die keer op keer probeerden pedofiele relaties wettelijk mogelijk te maken door de impact ervan op kinderen te bagatelliseren. Wat bladerwerk door het archief van pedofielenwebsite martijn.nl werkt in dat opzicht zeer verhelderend. Daar duikt onder meer regelmatig de naam van oud-PvdA-senator Edward Brongersma op. De door hem opgerichte gelijknamige stichting probeerde na diens dood vergeefs diens ‘pedo-archief’ uit handen van Justitie te houden wegens de vermeende ‘wetenschappelijke waarde’ ervan. Het justitieel onderzoek liep vervolgens vast op grond van verjaring, veroudering en omdat zelfs een rechter-commissaris huiszoeking bij een van de in totaal dertig verdachten van kinderporno tegenhield. Dat laatste speelde niet in de wilde jaren zeventig, maar in 2001.

Dat maakt de oproep van PvdA-mevrouw Arib naar ‘onafhankelijk’ onderzoek naar het kerkelijk misbruik wat ongeloofwaardig. Jos Strengholt - 18-03-’10 09:11

Jabir, je wilt het gewoon niet horen he? kindermisbruik komt voor het grootste deel uit de naaste familie. Voor 3/4. Heb jij zoveel celibataire priesters in je familie? Jos Strengholt - 18-03-’10 09:12

Ga je nou de Jezuïet met getalletjes uit zitten hangen om het misdadige straatje van het rooms katholicisme schoon te zitten vegen? Die gemaakte "bonhomie" zal deze keer ook niet gaan werken. Berouw en boete passen priesters die hun kerk nog liefhebben. Niet dit soort van gewetenloze spin.

Als je nog eens de neiging tot spin en leugenachtigheid bij je voelt opkomen Jos, zou ik je de bij Opus Dei populaire 'cilice' willen aanraden. http://www.odan.org/images/cilice_2004.j..

We hebben het nu helemaal niet over andere instituten, maar over de katholieke kerk, die los van jou het probleem overigens als structureel onderkent. Ook kardinalen. Daarnaast wordt binnen de kerk op dit moment onderkend dat er een samenhang is tussen het celibaat en kindermisbruik. Een andere keer gaat er heus ook wel weer ingehakt worden op structurele incest bij orthodox christelijke gezinnen op de Veluwe, maar nu zijn de katholieken aan de beurt. En terecht als je de enorme hoeveelheid meldingen ziet, die natuurlijk het topje van de ijsberg zijn. Jabir (URL) - 18-03-’10 09:28

Waarom zijn deze beoefeningen eigenlijk nodig Jos? Zou dat misschien iets met 'verleiding' en 'neiging tot zonde' (wat dan als "zonde' gezien wordt) te maken kunnen hebben?

van http://www.odan.org/corporal_mortificati..

Listed below are the ways Opus Dei numeraries practice corporal mortification:

* Cilice: a spiked chain worn around the upper thigh for two hours each day, except for Church feast days, Sundays, and certain times of the year. This is perhaps the most shocking of the corporal mortifications, and generally Opus Dei members are extremely hesitant to admit that they use them. It is a painful mortification which leaves small prick holes in the flesh, and makes the Opus Dei members tentative about wearing swim suits wherever non-Opus Dei members may be.
* Discipline : [Photo of discipline] a cord-like whip which resembles macrame, used on the buttocks or back once a week. Opus Dei members must ask permission to use it more often, which many do. The story is often told in Opus Dei that the Founder was so zealous in using the discipline, he splattered the bathroom walls with streaks of blood.
* Cold Showers : Most numeraries take cold showers every day and offer it up for the intentions of the current Prelate.
* Meals : Numeraries generally practice one small corporal mortification at every meal, such as drinking coffee without milk or sugar, not buttering one's toast, skipping dessert, not taking seconds, etc. For the most part, eating between meals is not practiced. Opus Dei members fast on the Church's prescribed days for fasting, but otherwise must ask for permission to fast on their own.
* The Heroic Minute : Numeraries are encouraged to jump out of bed and kiss the floor as soon as the door is knocked in the morning. As they kiss, they say "Serviam," Latin for "I will serve."
* Silences : Each night after making an examination of conscience, numeraries do not speak to one another until after Holy Mass the following morning. (They do not say "Good morning" to anyone as they are getting ready.) In the afternoons, they try to avoid speaking until dinnertime. On Sundays, numeraries generally do not listen to music, especially in the afternoons. Jabir (URL) - 18-03-’10 09:41

Het morele deficiet van de r.k. kerk spuit overal boven de schijnheiligheid uit. Ook in de directe omgeving van zijne opperschijnheiligheid: http://www.guardian.co.uk/world/2010/mar..
Dichter bij huis heeft het bisdom Utrecht zich al in 2006 - ze wisten kennelijk wat er aan zat te komen! - bij Aegon voor 1 miljoen verzekerd voor de gevolgen van het aan het licht komen van misbruik van kinderen, wat werkelijk van iedere moraal gespeend is. Wirnix - 18-03-’10 09:51

@sinterklaas: dat zou niet gebeuren, want de houding tegenover sexualiteit ligt binnen het Judaïsme structureel anders dan bij de verderfelijke Edomieten. Zo is het bij Rabbijnen gebruikelijk om JUIST op sabbath hun vrouw te neuken. Er ligt geen taboe op sexualiteit, dat wordt juist als iets heiligs gezien. Sex wordt zelfs beschouwd als een 'mitzvah', ofwel een religieuze verplichting, om drie redenen:

1) Imitatio Dei: alleen in voortplanting is de mens in staat G'd te imiteren, omdat het de enige werkelijk creatieve handeling is waartoe de mens in staat is
2) Een echtpaar moet elkaar plezier geven.
3) Er is ook nog een derde wat secundairdere mitzvah voor specifiek mannen om hun vrouw te bevredigen.

De katholieke kerk wil een basaal instinct (yetzer ra) dat op hetzelfde niveau als drinken en eten ligt onderdrukken. Dat is vanzelfsprekend vragen om ellende. Jabir (URL) - 18-03-’10 10:07

Ik denk dat het zo zit Jos; welke hetze er ook losbreekt tegen de RKK, of de aanleiding nu homo's zijn, of pedo's, wij rk-gelovigen moeten dit lijdzaam ondergaan, want iedere logische en beargumenteerde verdediging schijnt alleen een nog grotere hetze te verdedigen. Een gristen die zich verdedigt is een hond die je dood moet slaan - zoiets?
Iedereen mag nu namelijk zonder enige kennis van zaken roepen wat de Kerk allemaal schijnt te leren, wat de Kerk allemaal zou moeten leren en uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat de Kerk niet mag bestaan en de gristenen de zee ingedreven moeten worden.

Waarom zou ik dan nog in discussie treden met deze 'antigristendhonden'? Tom (URL) - 18-03-’10 10:34

@Tom: het is ook niet zinvol om te discussiëren over iets waar je je kapot voor zou moeten schamen. Jabir (URL) - 18-03-’10 10:48

Nee hoor Tom, niet in zee. De woestijnreligies mogen gewoon terug naar waar ze vandaan zijn gekomen, de woestijn. Overigens, wat voor (kerkelijke) kennis van zaken is er nodig om in te zien dat misbruik van kinderen en het huren van 'toyboys' door een pauselijke kamerheer moreel verwerpelijk is en een instelling die over moraal hoog van de toren blaast zwaar in diskrediet brengt? Wirnix - 18-03-’10 10:52

@Jabir: jij moet je kapot schamen voor de volstrekte onzin debiteert over iets waar je niets mee te maken hebt.
Blijkbaar ben jij prima thuis in de gnostiek en de Kabbala dus dat verklaart je haat naar de Kerk en je liefde tot getalletjes. #not Tom (URL) - 18-03-’10 10:56

Die jabir kraamt meestal onnozeligheid uit.

Heb het je eerder al gezegd jabir, ga vlieg eens op naar madagascar. Sinterklaas - 18-03-’10 11:05

Sinterklaas,

Met Jabir heb ik niet veel op, maar jij bent met 'Madagascar' een nazismeerlap. En ga nu niet vertellen dat je niet wist dat die bestemming werd gewijzigd in die van de gaskamers. Wirnix - 18-03-’10 11:15

Wirnix
Van mij part mag jij er ook heen gaan, kan jou ook missen als kies pijn. Sinterklaas - 18-03-’10 11:23

@ Wirnix: Het is moreel verwerpelijk omdat de normen voor die moraal door de Kerk zelf geleverd worden en niet door een instantie van buitenaf - zeker niet door jou. (En indien wel, dan ben je erg katholiek.)
In iedere ander progressief deel van de maatschappij schijnen pedofilie en toyboys volstrekt normaal te zijn. Waarom bemoeien uitgerekend deze progressieven zich dan met iets wat alleen BINNEN de kerk volstrekt zondig, maar voor hen volstrekt normaal is?
Juist jullie, progressieven, zouden de pedofiele, homoseksuele of polygynische paters als helden moeten onthalen. Maar je beschuldigt de Kerk nu juist van het feit dat ze nooit gestraft zijn en hen de hand boven het hoofd is gehouden - dat laatste is het enige echte probleem IN de Kerk. Jullie daarentegen zouden juist blij moeten zijn met een Kerk waarin dit wordt toegelaten.
Maar dat doen jullie niet om de aandacht van jullie eigen vederfelijke moraal af te wenden en te appeleren aan de woede van gewone mensen; die van ouders, opa's en oma's en iedereen die in een NORMALE gezinssituatie kinderen heeft opgevoed omdat zij nog in staat zijn om woedend te zijn over kindermisbruik. Jullie proberen de woede van gewone mensen op te wekken en deze tegen de Kerk te richten. Jullie zijn het schandaal.
Tegelijkertijd verzwijgen jullie dat echt kindermisbruik bijna niet heeft plaatsgevonden, maar dat de meeste schandalen die in de Kerk spelen puberjongens betreffen - die puberjongens die nu op de schoolpleinen meisjes staan te verleiden (lees: misbruiken) omdat ze nu in staat worden geacht, ja zelfs aangemoedigd worden, om "seksueel volledig zelfstandig te zijn". Wil je die meisjes eens vragen hoe zelfstandig deze seksualiteit is? Volstrekt destructief voor een jong mensenleven!

Iedereen weet nu wel dat misbruik etc in de Kerk minder voorkomt dan in welke 'zorgsector' dan ook, dus dat staat niet meer ter discussie. Iedereen weet derhalve ook dat van alle welzijnswerkers, die van de rk-kerk het meeste te vertrouwen zijn zonder dat er bijbedoelingen zijn. Nogmaals: de enige reden dat deze zaken een schandaal zijn, is omdat de Kerk en de christenen het zelf schandalig vinden. Progressief Nederland stelt zich de zaken likkebaardend voor en maakt gelijk maar even van de gelegenheid gebruik om de kerk zwart te maken.

Tom

PS: zonder het Christendom was Europa nog steeds de woestijn van heidendom, barbarij en onderontwikkeldheid waar ze nu weer in dreigt terug te vallen. Christendom = beschaving. #Wij gaan voor herkerstening. Tom (URL) - 18-03-’10 11:23

@ Wirnix: Dus Madagascar is nog beschikbaar, als ik het goed begrijp? Tom (URL) - 18-03-’10 11:25

@ Wirnix: Dus Madagascar is nog beschikbaar, als ik het goed begrijp?
Tom (URL) - 18-03-’10 11:25

Dit is een opmerking die staat in de traditie van Pius XII en tekenend is voor een ziek brein. Wirnix - 18-03-’10 11:35

Hoezo ziek? Als wij toch terugmoeten naar de woestijn om daar een nieuw beschavinsproject op te zetten, kunnen we jou toch wel in Madagascar afzetten? Ik heb nog een plekje voor je op de bagagedrager. Tom (URL) - 18-03-’10 11:39

Sinterklaas
Die wirnix, heeft waarschijnlijk ook van die lange teentjes. Het is goed als aij iemand uitkaffert. Maar o wee als ander het doen. BvE - 18-03-’10 11:39

Jabir, voor je info, ik ben zelf niet Rooms Katholiek. Daarom kan ik het wat makkelijker voor die kerk opnemen in dit geval.

Ja, je snapt toch wel dat de RK leiders vooral diep door het stof gaan? Als ze het wagen een paar vraagtekens te stellen bij de hetze, dan krijgen ze nog meer vuil over zich heen.

Mij deert dat niet zo, eerlijk gezegd, en juist omdat ik een protestant ben, geen RK, leek het mij een goede zaak om ietsje balans in de zaak te brengen.

Bijna alle misbruik in Nederland vind plaats door huisvrienden en familieleden. Laat dat eens tot je doordringen. Smeerlapperij vindt thuis plaats, als oompje op bezoek komt. Of de buurman.

Voel je volledig vrij de kerk te haten. Je doet maar. Ik vind alleen dat je daarvoor de juiste argumenten moet gebruiken, dat staat je beter. Het argument dat er relatief veel kindermisbruik plaatsvind, is gewoon ten onrechte. Jos Strengholt - 18-03-’10 11:41

PS: ik ben blij dat mijn reactie aansluit bij de traditie; altijd een gezaghebbende bron voor de geldigheid van uitspraken.
Alle zieke breinen dus naar Madagascar? #monteert een dwangbuis op de bagagedrager. Tom (URL) - 18-03-’10 11:42

BvE
Ach, het is trekken aan een dood paard. Sinterklaas - 18-03-’10 11:47

@Tom: wat bazel je nou over de Kabbalah en Gnostiek? Ik heb inderdaad een brede belangstelling, maar dit is pure praktische Talmud hoor. Inderdaad heb je goed begrepen dat ik een teringhekel aan de kerk heb, bijvoorbeeld omdat ze kinderen misbruiken, of een heel continent aan de AIDS helpen met hun "sexuele moraal". Jabir (URL) - 18-03-’10 11:47

Dan moet je beter die praktische Talmud van je lezen; daarin staat dat je kinderen vanaf drie jaar al seksueel kunt c.q. moet 'inzetten'.
Of om het even anders te formuleren: Islam en Talmoed promoten beide kindermisbruik; het christendom is de enige wereldgodsdienst die hier expliciet tegen ingaat. Ik ben blij dat je naast al je Talmudische ketterij ook nog iets katholieks in je hebt. Tom (URL) - 18-03-’10 11:52

@Tom: ik daag je uit met citaten uit de Talmoed te komen die dat bevestigen. Je praat complete peop. Die bestaan namelijk niet, in geen enkele versie (niet in de babylonische noch de yerushalmi), ook niet in commentaren. Wel doet het erg denken aan de door de katholieke kerk enthousiast verspreide antisemitische 'blood libel' mythe, dat Joden christelijke kindertjes zouden offeren. Jabir (URL) - 18-03-’10 12:00

Hier staat het nog eens uitgelegd voor de jodenhat0rz:

http://www.angelfire.com/mt/talmud/three..

"Nowhere is the Talmud permitting such behavior. Sex outside of a marriage is strictly forbidden (Maimonides, Mishneh Torah, Hilchot Ishut 1:4, Hilchot Na'arah Betulah 2:17; Shulchan Aruch, Even HaEzer 26:1, 177:5) as is this obvious case of child abuse. The Talmud is only discussing ex post facto what would happen if such a case arose." Jabir (URL) - 18-03-’10 12:09

tamso,

Het idee in de top van de NSDAP was om alle westeuropese joden naar Madagascar te deporteren en daar een door de SS geregeerd 'Israel' te stichten. Voor de oosteuropese joden heeft er nooit meer ingezeten dan het getto en genocide. Het plan was onrealistisch omdat Madagascar van Frankrijk zou moeten worden afgenomen - wat bij de Vichy-regering misschien wel was gelukt -, het feit dat niet de Nazi's op zee heersten maar de Britten en de ontbrekende logistiek om 4 miljoen mensen over zee te verplaatsen. Het plan ging van tafel toen Rusland werd binnengevallen en een half jaar later werd de Wannsee-conferentie gehouden waar de 'Endloesung' op andere wijze werd geregeld. Wirnix - 18-03-’10 12:12

Het ligt niet aan het geloof, het ligt aan de personen/maatsschappij zelf.
We kunnen nu niet ontkennen dat het R.K. haar imago scherp ziet dalen.
Maar dat dit met het geloof te maken heeft, dat betwijfel ik. Zie het drama dordrecht, niets met het geloof te maken.
Dat wirnix alle geloven weer terug wilsturen naar het drogewoestijn, zegt al genoeg over het moraal van dit persoon.
Door het toegeven dat ze een PVVEE aanhanger is, geeft ze ook al aan hoe ziek haar gedachte is. Jabir is een scheinheilige zionist, heeft de zoete wraak van zijn voorvaderen overgenomen.
En formuleert dit in het goedheid van het jodendom. Ach, Jabir blijf jij maar de slaaf van je eigen denkbeeldigheid. BvE - 18-03-’10 12:37

Jabir

Je heb verschillende soorten talmoeds.
Een babylonische talmoed is weer anders als die jij bdoeld.
Of ga je me vertellen dat de israelieten in die tijd hetzelfde waren als de judaisten.
Waarom bestond er dan 2 gebieden in israel in die tijd.
Zuid en noord israel.
Zuid wat tevreden was met hun land,noord wat uiteindelijk een groot israel creeerde en waar de babylonische talmoed vandaan komt.
Is het niet toevallig dat King david uit noord israel kwam en met hen het grote israel werd gesticht.
Dat die denkwijze nu weer bestaat in israel. tamso - 18-03-’10 13:08

Ach gut Jabit, ik zie dat de Talmoed ook al opgekuist wordt met gehumaniseerde exegeses. In dat opzicht is het zeker een interessante link. Talmoedisch jodendom: voor ieder tijdperk een andere uitleg?

steeds maar weer veranderende - evoluerende - exegese doet me niet zoveel. De teksten blijven staan en dat is interessanter, want des te schokkender - Talmoed is nog erger dan de Koran:

http://www.libreopinion.com/members/stan.. Tom (URL) - 18-03-’10 13:13

En jabir je spreekt jezelf tegen.
Niet voor niks word het oude babylonie gezien als het sodom en gommora.
Of hoe het ook heten.
Dat is nu ook precies wat je ziet in irak.
Chaos,wetteloosheid,armoede.
En dat onder de zionisten.
Dat babylonie heeft niets van doen met de echte goeie gelovigen.
Mocht dat wel zo zijn,we op moeten staan tegen dat systeem en land.
Het sleurt iedereen mee in een chaos.
Zodra je ook maar denkt aan heersen,je een duivel aanbid.
Heersen is onderdrukking voor anderen.
En jouw geliefde land denkt alleen maar aan onderdrukken en heersen.
En schuiven het af op anderen.

Het zogenaamde calimero'tje. tamso - 18-03-’10 13:15

@bve, Het is verspilling van woorden, maar toch, ik stuur ze niet terug, ze mogen van mij terug. De nuance ontgaat je.

@tamso, Voor het bestaan van de koningen David en Salomo en een groot en machtig rijk is geen enkel bewijs in de omgespitte grond van Israel of bij de buurvolken gevonden. Het is een verhaal, net als de rest. Wirnix - 18-03-’10 13:18

Wirnix

Dus alles is een leugen.
Ook dat men in europa onder de anglo-sasken gelooft in king david.
Sorry maar dan moet je de romeinse geschiedenis er nog eens op nalezen hoe ver zij waren in de geschiedenis.
En hoe ver de macht reikte van de romeinse kerk.
En niet voor niks is de bijbel een joodse geschiedenis.
waarin speciaal de geschiedenis word verteld van de isralieten.
En ik heb nu geen tijd om dat te laten zien.
Ik kom erop terug. tamso - 18-03-’10 13:28

Tamso, een leestip: 'En de zee spleet in tweeën' van Marcel Hulspas. Als die eerder op de markt was geweest dan had ik een flink aantal boeken niet hoeven lezen om hetzelfde te weten. Wirnix - 18-03-’10 13:35

Wirnix
Je moet eens lekker de weide wereld in.
Doet je goed, en geloof me, je grijze hersencellen zullen heerlijk gestimuleerd worden.

Volgens jou bestaat Sinterklaas ook niet.
Namens mij schrijf ik, How do Sinterklaas - 18-03-’10 14:12

Tamso,

Nee, geen leugen maar een verhaal. Mensen hebben verhalen nodig om hun bestaan en de situatie waarin ze verkeren te verklaren en gemeenschapszin te ontwikkelen. Vooral het laatste gedijt door het benoemen van vijanden. Vandaar zo'n verhaal over het rijk van Salomo. Daar putte een klein volk tussen grootmachten - Egypte, Babylon, Assyrie, Perzie - moed en zelfrespect uit. Wirnix - 18-03-’10 15:50

Tom de jodenhater.....

Dit is de algemene interpretatie van het stukje talmoed waar je in je volstrekte onwetendheid op dat vlak naar verwees. Je trekt er een passage voor uit zijn verband die overigens gaat over een financiele kwestie en eigenlijk nog niet eens wat met sex te maken heeft. Maar inderdaad klopt het, dat zowel jodenhaters als islamofoben de misselijkmakende gewoonte hebben, om stukken tekst uit Koran, tenach of Talmoed te pakken en die vervolgens de raarst denkbare interpretaties te geven, die verder geen Islamiet of Jood aanhangt. Jabir (URL) - 18-03-’10 15:54

Wirnix -

ik heb een beetje wikipedia nog eens uitgezocht en daarin gaat het over assyriers.
Ik moet nog eens dat opzoeken.
In ieder geval staat inj de bijbel vermeld dat het rijk weer zo groot zal worden van de nijl tot de eufraat.
Waarom eigenlijk zo groot.
Hun gebiedje was maar klein als je wikipedia mag geloven.
Ik hou het op me eerdere bronnen wat spreekt over een groot israel van toen en wat ze nu weer willen creeeren.
Moet er alleen effe de tijd voor nemen om het opnieuw uit te zoeken.
Oja vandaag de dag word er echt van alles gecensureeert.

Het vrije westen.
Lijkt verdomme net china. tamso - 18-03-’10 16:08

Als jij denkt dat binnen het Judaïsme sex buiten het huwelijk vroeger wel toegestaan was en dat nu niet zo is, heb je er bijzonder weinig van begrepen Tom. Niets 'opgekuist', zo heeft het altijd al gelegen. Je kan zulk soort kinderlijke en kwaadwillige misinterpretaties beter bewaren voor islamieten, want die zijn wat minder *ahum* legalistisch aangelegd. Je wordt gewoon door de gehaktmolen gehaald joh.

Niet dat het een eerlijke en oprechte vorm van kritiek uitoefenen is...

De kritiek op de katholieke kerk vanwege 'kjeindermisbriek' is daarentegen wel terecht. Daar liggen heel concreet honderden meldingen nu van op tafel. De sex-negatieve houding van het katholicisme is ook niet bepaald een kwestie van interpretatie, evenmin als het celibaat en de problemen die celibatairen daarmee hebben.

Hoe noem je dat ook alweer, dat de paus altijd gelijk heeft? 'Rechtsstelligheid' oid? Jabir (URL) - 18-03-’10 16:22

jabir.

Waarom bestaat er een babylonische talmoed.
Als ze niet eens zover gekomen zijn in het verleden via wikipedia. tamso - 18-03-’10 16:33

Krijg nou wat. Ik ben tegen ketterij, niet tegen de Joden. Nergens wordt de Mozaische wet zo hoog gehouden als in de katholiek Kerk en in het kleinere, mozaische, jodendom. De Talmud is in tegenspraak met de Thora die ze als een achterhaalde fase beschouwd. De dialectische en evolutionistische Talmoed is dus zelf antisemitisch. Christus is de vervulling van de Thora en christenen zijn in het algemeen altijd filosemitisch geweest, maar zeker niet filotalmudisch. Tom (URL) - 18-03-’10 16:40

Tom
Zeg eens wat is filotalmudisch? BvE - 18-03-’10 16:49

@tamso: Het waren talmuds die zo ongeveer in hetzelfde tijdvlak geschreven werden door verschillende scholen (200-500 Era Vulgaris). Sommige daarvan waren in Babylonische ballingschap, sommige woonden nog in Israel. Het is altijd de kunst om aan te tonen dat commentaren op hetzelfde portie Mishna uit de Yerushalmi en de Babylonische Talmoed volstrekt dezelfde betekenis hebben. Op zich een minstens even zinloze activiteit als reaguren, maar het scherpt de geest ;-) Jabir (URL) - 18-03-’10 16:50

@Tom: Rot toch op met je valse Messias joh. Met Sabbattai Sevi kon je tenminste nog lachen, qua valse messias. Als je het ware verslag over Yeshu wilt lezen, zou ik je "Sepher Toledot Yeshu" aanraden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toledot_Yes..

Het is overigens nog tot daar aan toe dat de Edomieten andermans geloof jatten en misinterpreteren, maar wij maken verder zelf wel uit wat we bedoelen. Potsierlijk gebeuren, dat christendom. Niet dat ik ronddansen met Thorarollen op Simcha Thora niet potsierlijk zou vinden hoor, maar daar gaat het nu even niet om.

Wist je trouwens dat Jezus een nicht als een kathedraal was?

http://inverte.typepad.com/suspectthough.. Jabir (URL) - 18-03-’10 16:59

jabir.

Oke jabir duidelijk zo.
Alleen geloof ik niet in die goeie zionisten vandaag de dag in het huidige israel en het westen.
Het blijft uitschot wat enkel en alleen andere volkeren opzet,misbruikt en uitspeelt tegen mekaar om dat te bereiken waar ze nu mee bezig zijn.
Nogmaals ik heb niks op tegen de echte joden/judaisten die niet in israel willen wonen onder het zionisme. tamso - 18-03-’10 17:01

Met Tamso komen we altijd weer in Israel terecht. Wel eens bedacht dat de Israelische bevolking zich thans in de kuststrook concentreert terwijl het 'heartland' verderop ligt bij de 'Palestijnen' die zich er op beroepen af te stammen van de Filistijnse kustbewoners? Een swap en het probleem is opgelost zou je zeggen. Wirnix - 18-03-’10 17:17

bla bla bla.
En dat moet zo nodig de PVVEE aanhanger zeggen.
Een partij die nota benen alle goedkeurt wat Israel daar doet inclusief het moorden van onschuldigen kinderen. BvE - 18-03-’10 17:21

Nert.

Met Wilnix kan je alle kanten op.
Inzien waar het echte probleem ligt zal ie nooit snappen met een PVV mentaliteit.
het grappigste is dat zijn PVV clubje een vlaggetje op hun vergadertafel heeft staan en dat zijn goeroe Wilders alleen bij israel het gevoel heeft thuis te zijn.
Ze zien niet in dat hun goeroe enkele en alleen het volkje opzet en zelf zo populistisch zijn als het maar kan.
Hoe kan je nu als minderheid dingen willen veranderen waar zowiezo de rest op tegen is.

En maar blijven blerren dat de meeerderheid niet zijn wensen willin inwilgen.

Ik zou zeggen rot allen op naar israel.
Daar heb je dat structuurtje wat ze hier wensen.
Alelen zal het volkje zelf meemaken daarzo,wat de moslims hierzo meemaken.
Daar discrimineren ze als de neten.
Ook de cristenen en niet isralieten zijn daarzo untermenschen. tamso - 18-03-’10 17:38

Eddie Izzard legt het goed uit over de 'followers of cathol' http://www.youtube.com/watch?v=Ope-1Zb5t..

The Gospel according to Saint Bastard Ladyboy - 18-03-’10 17:40

Tamso,

Foei! Ik was nog wel zo aardig tegen je. Dacht echt dat er bij jou meer in zat dan het plebs dat zich als bve en sinterklaas voordoet. Wirnix - 18-03-’10 18:45

De reactie van de RK-verdedigers ziende, ben ik weer gesterkt in mijn overtuiging dat het door de overheid betaalde onderwijs in Nederland "ontzend" moet worden. Lessen over maatschappelijk relevante godsdiensten worden dan nog wel gegeven worden, maar zendingslessen niet.

Als men wil dat de kinderen die toch genieten, richt men maar een privéschool op, of stuurt men de kinderen maar naar buitenschoolse Bijbel- of Koranles. Prins Pils - 18-03-’10 19:04

Wirnix - 18-03-’10 18:45

Wat jij over mij dat ik altijd israel erbij moest halen,geld dan ook voor jouw dat jij de PVV erbij haalt.
Ik heb voor de rest niks tegen jouw.
Ook al zijn we het oneens op punten.
Over 1 ding zijn we het eens en dat is de religie. rednas - 18-03-’10 19:49

BvE - 18-03-’10 17:21

Sorry bert.

In plaats van Nert.
Typefoutje.
Moest de B hebben in plaats van de N.
Die klote moderator moest weer wissen.
Het was zeker 6 uur en wilde zeker effe kwallen voordat ie naar huis ging.
Hopelijk lees je het nu wel. tamso - 18-03-’10 19:59

@pater Strengholt.
U hebt gelijk.
Het meisje Milly uit Dordrecht is het bewijs.
Bent u nu weer een gelukkig en tevreden mens ?
Omdat u vindt dat het misbruik door uw vrindjes weer is goed gepraat ?

P.S. De schsrlaken hoer ( Openbaringen van Johannes )woont op de 7 heuvelen. Is dat niet toevallig Rome en dan met name het vaticaan ? Kees van Dam - 18-03-’10 22:14

@ pater Strengholt

2de P.S.

Er is maar 1 scharlaken hoer en dat is de paus in zijn zondagse pak volgens de Bijbel. Kees van Dam - 18-03-’10 22:25

Beste Kees van Dam

Je bent zeldzaam leuk zeg. Je hekel aan de kerk heeft geloof ik je leesvaardigheid negatief beinvloed? Jos Strengholt - 19-03-’10 00:46

@Jos Strengholt.
Je arrogantie is schokkend.
Neuk jij ook jonge minderjarige mensen ?
Volgens mij ben jij geen katholieke priester maar slechts een door God/Allah vervloekte provocateur.

En dan nog wat.
Je foto heb ik al.
Jou vinden is peanuts.
Ik ga je bewustzijn overhoop halen als je denkt te kunnen slapen.
IK heb die macht. Enjoy. Al Mahdi - 19-03-’10 01:23

DCLXVI

Domitius Caeasar Legatos Xti Violenter Interfecit Jabir (URL) - 19-03-’10 07:08

Maar vertel eens over Egypte Jos... daar gaat dat nog veel makkelijker toch, om je aan een kindje te vergrijpen? Het lijkt haast wel Nederland in de vijftiger en zestiger jaren, een waar paradijsje voor de gewijde gristenpedo! En de bevolking haat nog lekker ouderwets Joden, je moet het er wel heerlijk hebben.

Pater Jos leeft als God in Egypte: 's ochtends heerlijk laten afzuigen door zo'n lekker kwetsbaar arabierenjongetje uit het straatkinderenproject en daarna gezellig meedoen met een Israelische vlagverbranding.

En als de dag gedaan is gezellig een 'hoebla boebla' waterpijpje roken met die vriendelijke Duitse expat buurman Aribert Heim http://www.spiegel.de/international/germ.. Jabir (URL) - 19-03-’10 07:39

Keuze genoeg, het waren er duizenden die de wijk namen naar Egypte en Syrie http://www.wymaninstitute.org/letters/20..
Een beetje oud nu, maar ze hebben hun zaad ruim rondgestrooid zodat er nog meer jongere aanspraak is. Wirnix - 19-03-’10 07:50

Als de link niet werkt dan hier de tekst:

'...studies have found that the number of ex-Nazis sheltered by Arab regimes was much higher than "several." Robert St. John, in his biography of Egyptian leader Gamal Abdel Nasser (The Boss, 1960, p. 153), reported that "hundreds" of ex-Nazis came "pouring in" to Egypt shortly after World War II. Prof. M. S. Arnoni (Arab Racialism, 1970, p.22) calculated that former Nazis came to Egypt "in hundreds, perhaps in thousands," and listed several dozen of them by name, including fugitive war criminals who were given positions in the Egyptian or Syrian governments, such as Franz Rademacher, Oskar Dirlewanger, and Leopold Gleim. Investigative journalist Paul Meskil (Hitler's Heirs: Where Are They Now?, 1961, p.165) calculated that "more than six thousand" former Nazis had reached Egypt by 1957. So many ex-Nazis fled to Arab countries that "the underground route to Arabia soon looked like rush hour on the Autobahn," he wrote.

It is noteworthy that Dr. Johann von Leers, a former Nazi propagandist employed by the Egyptian government, wrote in 1953 of what he called "the moving humanitarian reception which hundreds, perhaps thousands of German refugees found after the war among the Moslems of the Middle East." (Wiener Library Bulletin, XI: 1-2, 1957)' Wirnix - 19-03-’10 07:53

@wirnix: zonder oud nazi's hadden de Baath partij en het panarabisme nooit bestaan. Michel Aflaq is in die context relevant om te noemen. Wat ik vaak lastig vind in discussies als deze, is dat het panarabisme geassocieerd wordt met het fundamentalistisch islamisme, terwijl de Baath partij bepaald niet gelovig was. Ander potje wormen. Jabir (URL) - 19-03-’10 08:34

Maar Baath is toch vooral Syrie, terwijl het grootste contingent nazi's in Egypte te vinden is waar ze en door het seculiere regime werden onthaald en tegen de fundamentalisten aanschurkten. Wirnix - 19-03-’10 08:48

Baath is een van de uitingen van het panarabisme, Irak en Syrie hoorden daarbij, maar de Egyptische Nasser was natuurlijk de bakermat. Overigens is het natuurlijk ook de bakermat van de Moslim broederschap, maar die stromingen boteren niet onderling. Jabir (URL) - 19-03-’10 09:03

De onderlinge haat ligt oneindig veel complexer dan Europeanen zich voor kunnen stellen ;-) Jabir (URL) - 19-03-’10 09:04

Overigens blijkt uit de 'statistieken' waarmee pater Jos aan kwam zetten, dat misbruik van tienerjongens dus hoger ligt in de RK kerk dan ergens anders. Met dank aan 'Goedgelovig'.

http://goedgelovig.wordpress.com/2010/03.. Jabir (URL) - 19-03-’10 09:58

Haha Al Mahdi, je hebt lol om jezelf denk ik? Jos Strengholt - 19-03-’10 14:57

Wat ben je toch een laffe gristenhond Jos, een stukje uit zijn context trekken en op een ander blog weergeven...

@redactie: jullie kunnen toch wel de ip adressen van reaguurders bekijken? Ik heb de indruk dat reaguurder 'Jos' en 'Tom' op hetzelfde ip adres te vinden zijn. Als dat waar is vind ik dat een nogal relevant gegeven in deze discussie. Kunnen jullie dat bevestigen of ontkennen? Jabir (URL) - 19-03-’10 16:45

Jabir
Wat is betekend de afkorting AJAX Sinterklaas - 19-03-’10 16:51

Asynchronous
JavaScript
And
XML Jabir (URL) - 19-03-’10 16:53

Misschien....

Alle
Joden
Aan de
X Sinterklaas - 19-03-’10 16:55

Sorry ik ben Spartaan. Het komt niet aan.

Es
Pee
Ah
Er
Tee
Ah Jabir (URL) - 19-03-’10 16:57

Geachte Jabir, ik ben niet zo verknipt dat ik denk dat ik ook Tom ben. Maar eh... ik voel me wel wat Jabir. Ben jij mijn alterego misschien? Ik ben geloof ik de weg wat kwijt. Jos Strengholt - 19-03-’10 17:52

Ik stel niet dat je dat denkt Jos, maar dat je een andere nick gebruikt om ietwat rabiatere standpunten die ook de jouwe zijn mee te uiten. Jabir (URL) - 19-03-’10 18:11

Nou beste Jabir, dan vergis je je volledig. Wat een lullige gedachte van je. Wil je me als antisemiet neerzetten?

Tom Z. heb ik vandaag een email van gehad maar ik ken hem niet. Wel weet ik dat hij verbonden is aan http://www.bitterlemon.eu. c'est tout. jos strengholt - 19-03-’10 20:57

Goh, hij stemt zijn reaguursels wel met je af anders http://twitter.com/bitterlemonEU/status/..

apart wel Jabir (URL) - 19-03-’10 21:07

Afstemmen? 1) dat bewijst geen gedeelte identiteit he? en 2) van enige afstemming was geen sprake. Jos Strengholt - 19-03-’10 22:21

zo is dat jos.. je bent helemaal niet door de mand gevallen ;-) Jabir (URL) - 19-03-’10 22:48

@Jabir.

Het is niet goed om te lang bezig te zijn met personen zoals jos strengholt.
Zijn gebrek aan emotionele intelligentie vreet energie van jou en mij.

Ik wens je heel veel Liefde, Wijsheid, Kracht en Schoonheid toe. Al Mahdi - 20-03-’10 00:39

Journalisten zijn bedriegers en verspreiders van leugens wat het volk misleid.
laffe wezels zijn het.
Ook al willen ze de waarheid brengen,hun redacteur het tegenhoud.
Dit soort bladen als HP de tijd zijn hersenspinsels om het volk zo dom mogelijk te houden vanuit eigen belang.
Neem nu hun topics wat gaat over afghanistan.
Eenzijdig gelul zoals deze pseudo journalist Bas Paternotte wat iedereen misleid met zijn hersenspinsels.

http://www.youtube.com/watch?v=kxGB2YoGV..

Dit is pas echt nieuws,maar deze graftakkeleiers laten dat het volk niet horen.
Enkel elkaar napagaaien wat reuters en het anp ons willen laten weten.
Zolang deze media blijft bestaan men wat men leest,het volk onnozel en onwetend houd.
Ze brengen ons allen regelrecht naar de afgrond,waar iedereen slachtoffer van zal zijn.
Waarom.
Omdat die fucking media centen verdienen en over lijken gaan om het volk te misleiden. tamso - 20-03-’10 13:29



Reageren? Lees eerst even onze huisregels.



Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste berichten

poll

Beste zangeres van de afgelopen jaren?

of

Bekijk het pollarchief voor alle polls.

stuur dit artikel door

 

Stuur door aan vriend of bekende

 
 

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX