Boekenpitch

Waarin van het reclamewereldje een fijn lijntje naar het uitgeverswezen loopt.

Altijd amusant: de presentatie van het debuut van Iemand Uit De Media. Henk Rijks werkte als journalist bij Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio. Inmiddels zit hij in de reclame en in de communicatie. En dat Rijks als uitgever van zijn eersteling bij Mizzi van der Pluijm terechtkwam, is vermoedelijk omdat hij als alumnus van de Frederik Muller Academie uitstekend de weg weet in het boekenwereldje. De Frederik Muller Academie leidt op tot bibliothecaris, maar vooral tot boekverkoper, en daarmee tot uitgever. Waarmee we maar willen zeggen: Henk is anders dan de gemiddelde onnozele debutant, die in de Gele Gids het adres van een Nederlandse uitgever opzoekt om vervolgens in volmaakte onwetendheid zijn manuscript in de brievenbus van de bovenste van het rijtje te duwen.

Nee, Henk wilde zijn boek uitgeven bij het huis waar de beste redacteur van Nederland in dienst is. En als speciaal daarvoor opgeleide connaisseur wist hij dat hij daarvoor bij Sander Blom moest zijn, verbonden aan uitgeverij Contact van Mizzi van der Pluijm. En zo kon het gebeuren dat in de überhippe voormalige Torensluisgevangenis aan het Amsterdamse Singel een volmaakt geschaafde Kostwinner werd gepresenteerd, ten overstaan van een al even opgedoft publiek. De beroemde tekstredacteur Blom (hij lapte proza op van Martin Bril tot en met Adri van der Heijden) staat op de foto naast Liesbeth Wytzes, redacteur van Elsevier. Op de online-editie van dat weekblad staat zij bekend als Vrouw van de Wereld. We bedoelen maar. Op foto drie staat Marijke Bartels, thans uitgeefster van Mouria. Bij een ander uitgeefhuis was zij de ontdekster van onder meer Wilde zwanen en De Celestijnse belofte, waarvan er honderdduizenden werden verkocht. En foto vier is van Peter van Gorsel, directeur van de al genoemde Frederik Muller Academie, thans MIM geheten en gevestigd in de Rembrandttoren. Van Gorsel zag zijn voormalige pupil een uiterst professionele powerpointpresentatie geven, want een debutant die zijn vinger aan de pols van de tijdgeest houdt, moet zorgen dat hij van alle markten thuis is. En zo iemand heeft natuurlijk ook Jan Heemskerk junior, de erfgenaam van het Hollandse Playboy-consortium in zijn mobieltje staan. Met al dit spierballenvertoon wist Henk de oplage omhoog te masseren van een voorzichtige 1500 (wat bij debutanten gebruikelijk is) tot een in zijn ogen aanvaardbare 6000 exemplaren. In powerpoint-taal heet dat: “Op elkaar gestapeld is de oplage hoger dan de Rembrandttoren!”


En zelfs voor de blurb had de professional gezorgd. Drie aan het boek gewijde en daarmee zeer bruikbare tweets van Saskia Noort werden in gigaformaat op de gevangenismuur geprojecteerd. “Loopt als een lijn,” twitterde Noort in een ervan, want voor we het vergeten: in Kostwinner poogt de hoofdpersoon 603 kilo cocaïne te slijten aan een paar goed boerende bezoekers van De Pels – al wordt dat café uiteraard niet met naam genoemd.

Jan Zandbergen