Spring naar de content

Grijze motormuizen

Steeds meer vijftigplussers schaffen een motor aan, terwijl jongeren er juist steeds vaker van afzien. Wat bezielt al die grijze motormuizen? ‘Als je wat ouder wordt ga je andere dingen zoeken – dingen die je al je hele leven hebt willen doen.’ 

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Roelof Bouwman

Het gebeurt niet dagelijks dat het toch enigszins deftige Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers afscheidt die ons onmiddellijk doen denken aan Harley Davidson, Marlon Brando en Easy Rider, maar heel af en toe is het raak. Belangrijkste oorzaak: het CBS verzamelt en publiceert ook gegevens over motorrijders. Maar het frappante is: wie die cijfers vervolgens gaat bestuderen, denkt al snel helemáál niet meer aan Harley Davidson, Marlon Brando of Easy Rider. Leest u maar mee.
Op 1 januari 2009 hadden particulieren ruim 595 duizend motorfietsen in bezit. Dat is bijna anderhalf keer zoveel als in 2000. Die stijging is vooral veroorzaakt door het aantal motoren in handen van vijftigplussers: was negen jaar geleden nog slechts zeventien procent van de motorbezitters vijftig jaar of ouder, inmiddels is dat een derde. Het aantal motorfietsen in bezit van jongeren is daarentegen afgenomen. Op 1 januari 2009 was nog maar tien procent van de motorbezitters jonger dan dertig. Gevolg: de gemiddelde leeftijd van motorrijders is sinds 2000 in rap tempo opgelopen van 39 naar 45 jaar.
Anders gezegd: onder de gemiddelde Nederlandse motorhelm gaat anno 2010 steeds vaker een landgenoot schuil die helemaal lijkt te passen in het plaatje van de Krasse Knar. Het is verleidelijk om daar wat neerbuigend over te doen. Want het ligt natuurlijk zeer voor de hand om te veronderstellen dat we hier te maken hebben met (vooral) mannen die kampen met de emotionele staat van twijfel en onrust waarvoor ooit de term ‘midlifecrisis’ is bedacht. De kenmerken ervan zijn bekend: een sterke behoefte om zich (weer) jong en energiek te voelen, alsmede de neiging om dat gevoel te bevredigen door bezigheden te gaan ontplooien die door de betrokkene – en de buitenwereld – worden geassocieerd met jeugdigheid, vitaliteit, potentie en hang naar avontuur.

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week