logobalk
Naar de homepage

Door Kees van Oosten   |  05 Mei 2010  | 43 reacties | Stuur door

Marokkanen gaven hun leven voor de verdediging van Nederland, kwam een paar jaar geleden in het nieuws. Velen waren blij met dit plotselinge gedeelde verleden. Maar het klopt niet. Marokkanen hebben hier in de meidagen van 1940 geen schot gelost. Deconstructie van een mythe.

HP/De Tijd ligt iedere woensdag in de winkel.

Nog geen abonnement op HP/De Tijd? Zorg dat u geen editie meer mist, neem nu een proefabonnement!

Geen abonnement op HP/De Tijd en deze editie gemist? U kunt de editie alsnog nabestellen.

Tot drie jaar geleden was de herdenking van de Franse soldaten die in de meidagen van 1940 stierven in Zeeland, een Frans-Nederlandse aangelegenheid. Elk jaar, op 19 mei, vond een sobere plechtigheid plaats op de Franse militaire begraafplaats van Kapelle. Daar herdachten de aanwezigen dat 84 Franse militairen in die roerige dagen tevergeefs de linies verdedigden die verlaten waren door Nederlandse soldaten. De Fransen waren hun bondgenoot te hulp geschoten na de Duitse inval. Maar tegen de Duitse overmacht waren zij niet opgewassen.
Sinds 2008 wordt een derde volkslied gespeeld tijdens de plechtigheid, de Hymne Chérifien, en gaat een derde vlag halfstok, de Marokkaanse. Op verzoek van de Marokkaanse regering worden ook de Marokkaanse soldaten herdacht die dienden in het Franse leger, en die hun leven lieten voor Nederland. Op de begraafplaats liggen 22 van de in totaal 24 Noord-Afrikaanse en Arabische militairen begraven die in Nederland aanspoelden.
Die aandacht voor Marokkaanse inzet in de Tweede Wereldoorlog is grotendeels op het conto te schrijven van Mohamed Achahboun. “Ik heb me er vanaf 1985 voor ingezet,” vertelt de 58-jarige gewezen Marokkaanse welzijnswerker. “Ik wil het beeld veranderen dat Marokkanen stelen en rotzooi maken. Dat is niet correct. Marokkaanse soldaten hebben in de meidagen van 1940 in Zeeland zij aan zij met de Fransen gevochten tegen de nazi’s.” Na Achahbouns ontdekking ging er een wereld voor hem open, zegt hij. “Mijn landgenoten hebben op Nederlandse bodem hun leven gegeven in de strijd tegen het fascisme. Dat ontroert me. Nederland en Marokko hebben een gezamenlijke geschiedenis.”

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week

Tot drie jaar geleden was de herdenking van de Franse soldaten die in de meidagen van 1940 stierven in Zeeland, een Frans-Nederlandse aangelegenheid. Elk jaar, op 19 mei, vond een sobere plechtigheid plaats op de Franse militaire begraafplaats van Kapelle. Daar herdachten de aanwezigen dat 84 Franse militairen in die roerige dagen tevergeefs de linies verdedigden die verlaten waren door Nederlandse soldaten. De Fransen waren hun bondgenoot te hulp geschoten na de Duitse inval. Maar tegen de Duitse overmacht waren zij niet opgewassen.
Sinds 2008 wordt een derde volkslied gespeeld tijdens de plechtigheid, de Hymne Chérifien, en gaat een derde vlag halfstok, de Marokkaanse. Op verzoek van de Marokkaanse regering worden ook de Marokkaanse soldaten herdacht die dienden in het Franse leger, en die hun leven lieten voor Nederland. Op de begraafplaats liggen 22 van de in totaal 24 Noord-Afrikaanse en Arabische militairen begraven die in Nederland aanspoelden.
Die aandacht voor Marokkaanse inzet in de Tweede Wereldoorlog is grotendeels op het conto te schrijven van Mohamed Achahboun. “Ik heb me er vanaf 1985 voor ingezet,” vertelt de 58-jarige gewezen Marokkaanse welzijnswerker. “Ik wil het beeld veranderen dat Marokkanen stelen en rotzooi maken. Dat is niet correct. Marokkaanse soldaten hebben in de meidagen van 1940 in Zeeland zij aan zij met de Fransen gevochten tegen de nazi’s.” Na Achahbouns ontdekking ging er een wereld voor hem open, zegt hij. “Mijn landgenoten hebben op Nederlandse bodem hun leven gegeven in de strijd tegen het fascisme. Dat ontroert me. Nederland en Marokko hebben een gezamenlijke geschiedenis.”

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week

Achahboun: "Ïk wil het beeld etc. veranderen".Dat wil ik ook. Maar zet er voortaan ook nog even bij dat sommigen geweldig liegen! FrankvanRijk - 05-05-’10 22:06

HP/De Tijd heeft gelijk. Er waren gen soldaten in Zeeland.
Maar het tijdschrift vergist zich elders .Het heeft ' Arabieren" gebruikt ipv Berbers.

Een reactie hierop is hier te lezen:
http://www.souss.nl/content/view/786/2/

Vriendelijke groet,
Redactie http://www.souss.nl Redact (URL) - 06-05-’10 18:14

Moet ik begrijpen dat Berbers geen Arabieren zijn? Of zijn "some animals more animal than others". FrankvanRijk (E-mail) - 06-05-’10 19:01

De Marokkanen hebben in Italië gevochten (het Vaticaan bevrijd), in Frankrijk, in Belgie en al dan niet in NL. Ze hebben in WOII harder en met meer gevochten tegen de Duitsers dan de NL'ers. Of ze nou in NL of net over de grens gesneuveld zijn, is niet relevant. Het ging om dezelfde oorlog met één en dezelfde tegenstander. Terwijl NL'ers aan het Oostfront vochten, deden de Marokkanen (het was hun oorlog niet eens) moedig mee. Een beetje meer respect mag best. L. Karif (E-mail) - 06-05-’10 23:44

Piet D. Er liggen graven van Marokkaanse soldaten over heel Europa. Mischien waren er die dag geen Marokkanen in die specifieke bataljon maar in de meesten wel. Er is recentelijk een film uitgekomen in F'rijk over deze jongens van toen. Ik heb ooit een buurman gehad die in Europa had gevochten. hij vertelde mij dat zij (Marokkanen en Algerijnen) nog voor de Franse linies werden gedropt om de meest verse Duitse kogels op te vangen. NL is in ieder geval niet door de NL'ers bevrijd. Nederlanders hebben sowiezo niemand bevrijd. Wel gingen ze drie jaar na hun eigen bevrijding even de indo's verder onderdrukken en uitmoorden. Daar hoor je HP niet over, die staart zich liever blind op een paar ontbrekende Marokkanen. L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 10:25

Mischien kan HP binnekort aandacht besteden aan de ontbrekende Nederlanders bij de bevrijding van Noord-West Europa. Daar weten we nog veel te weinig over. L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 10:29

L. Karif,

Zoals ik schreef, Marokkanen vochten mee tegen de nazi's. Dus begrijp ik jouw reactie van 10.25 niet n.a.v. het feit dat ze niet in Nederland vochten tijdens de meidagen van 1940. Overigens kun je je afvragen of die Marokkaanse soldaten een bewuste keuze maakten. Immers, nog maar enkele jaren eerder had de fascist Franco aan het hoofd van (Spaans-)Marokkaanse troepen Spanje veroverd op een democratisch gekozen regering en met die Noordafrikaanse hulp een rechts schrikbewind gevestigd.
Dan over de volgens jou ontbrekende Nederlanders bij de bevrijding van Europa. Kennelijk is het bestaan van o.a. de Prinses Irenebrigade jou onbekend. Piet D. - 07-05-’10 17:02

L. Karif (E-mail) - 06-05-’10 23:44 - marokkanen hebben zich in WO2 alleen onderscheiden door het wrede verkrachten van Italiaanse vrouwen en meisjes. Niks om trots op te zijn dus, integendeel. mariska (E-mail) - 07-05-’10 17:34

hmmm raar dat dit alleen op dit site is twewijl andere sites weer zegen dat ze dit jaar worden herdenkt ? en mariska niet poep marokko viel Italië aan omdat Italië een poging had gedaan om een haven van marokko te bezitten en er werd helemaal niemand verkracht ik vind het zowizi raar dat julie 1 site geloven nog 1 ding raar dat er hier een foto is van een marokkanse soldaat in zeeland

http://www.annefrankguide.net/nl-NL/bron..

en nog 1

http://www.verzetsmuseum.org/tweede-were..

http://www.westonline.nl/nieuwsitem/4126.. bar (E-mail) - 07-05-’10 19:15

Prinses Irene Brigade met Prins Berhard als generaal. Generaal geworden via het bed van de toemalige kroonprises. Laat me niet lachen man. Die brigade heeft vrijwel niets bereikt en stelde vrijwel niets voor. Daarom zijn er ook geen veldslagen bekend waar deze brigade een beslissende slag heeft geleverd. De enige plek waar Nederlanders hard schijnen te hebben gevochten is het duitse oostfront. En we weten allemaal wat dat betekent. Nederland is bevrijd door buitenlanders. De eerste beste keer dat Nederlanders weer gingen vechten was in Indië, tegen een verzwakte, vrijwel onbewapende vrijheidsbeweging. Je best vast bekend met dat dorp dat ze hebben uitgeroeid. Er loopt nog steeds een rechtzaak tegen de Nederlandse Staat om. L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 19:38

De broer van mijn opa zat in het leger van Franco, we hebben hem toen geholpen geloof ik. We hadden geen centrale regering in Noor-Marokko want dat was Spaans gebied. Dienst nemen, betekende een vast inkomen en van democratie had niemand toen ooit gehoord. Europeanen waren niet echt gul in de uitleg van democratie aan ongeletterden. Frankrijk niet, Spanje niet en Nederland al helemaal niet. Die mensen kenden ook niet het verschil tussen socialisme en andere systemen. Wat ze wel wisten is als je voor de Spanjaarden werkt dan kunnen je kinderen naar school op kosten van de staat, geniet je een vast inkomen plus pensioen. Fransen, Italianen, Nederlanders, duitsers, Engelsen, ze wilden allemaal hetzelfde: de boel plunderen voor zichzelf. Voor die mensen toen lood om oud ijzer. Denk je dan echt dat die zich dan druk gaan maken om democratie voor een ander? L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 19:54

Waarom ben je eigenlijk uit het Rifgebergte gekropen en heb je Nederlands geleerd beste L. Karif als het hier allemaal zo slecht is en in jouw ogen ook vroeger was. Probeer eens te begrijpen dat mensen waar ook ter wereld handelen naar de inzichten van het moment. Pas veel later komt de beoordeling die weer later anders kan uitpakken. De vele Marokkanen die in Spaanse en Franse dienst hadden gevochten werden na 1945 door hun landgenoten met de nek aangekeken omdat ze in dienst van hun bezetter waren getreden. In feite zijn de vele Marokkanen die met name in Franse dienst traden te vergelijken met de kleine groep Nederlanders die toen voor de Duitsers vochten. Collaboratie met de bezetter werd door Marokkanen op grote schaal bedreven. Nu is de beoordeling anders en zijn het gewaardeerde strijders tegen het nazisme. Voorzover ze nog leven en hoogbejaard zijn hebben ze weinig aan die late waardering door landgenoten. En wie weet hoe er over 25 jaar tegenaan wordt gekeken. Piet D. - 07-05-’10 20:18

A. ik kom niet uit de Rif.
B. Nederlands was de eerste taal die ik mij machtig maakte op de kleuterschool in Leiden op driejarige leeftijd. Je raadt het goed: ik ben hier geboren en heb nooit beweerd dat het hier slecht zou zijn. Dat zijn jou woorden.
C. niemand is nooit met de nek aangekeken in Marokko. Kaptiens in Franse dienst werden later generaals in Marokkaanse dienst. Je weet er kennelijk niets van. De mensen die de boel hebben verraden zijn of vermoordt tijdens de onafhakelijkheidsstrijd om de Fransen van inlichtingen te ontdoen of vergeven door koning Mohammed V na de onafhakelijkheid. Hij zag in dat ie de boel bij elkaar moest houden (zoals Mandela later). Uit jou opmerkingen maak ik op dat je er geen reet van weet en maar wat roept. In Algerije ging het anders: daar werden "les pieds noir = zwartvoeten het land uitgegooied nadat ze in de Algerijnse oorlog de Franse kant hadden gekozen. Een beetje zoals de molukkers in de KNIL. Doe eerste even je huiswerk voortaan kerel. In Marokko is er niet één rechtzaak geweest tegen de verraders, we hadden wel iets beters te doen. Namelijk het land van niets weer opbouwen. En onze joden hebben de oorlog allemaal overleeft. De Presidente van Letland heeft als klein meisje met haar ouders de oorlog overleeft dankzij onze gastvrijheid. Rara waarom hebben haar ouwe lui niet voor NL gekozen toen. Het antwoord daarop laat ik aan jou over meneer ik-weet-het-zo-goed-allemaal. L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 23:36

Die generatie die in Europa heeft gevochten hebben later het Marokkaanse nationale leger gevormd. De koning had een leger nodig en zij waren al getrained. Ze hebben nimmer binnen Marokko tegen hun eigen landgenoten gevochten. Onze verraders bestonden uit spionnen die naast je konden hebben gewoond. En soms als ambtenaar mochten fungeren. Maar als de koning iemand vergeeft dan houdt het op. Hij heeft het laatste woord. (niet democratisch maar wel praktisch). Mijn grootvader van vaderskant is doodgemarteld door de Fransen en hij was niet eens een rebel, dat was mijn oom die vorig jaar overleed. Zijn rebelie bestond uit smokkel. Hij wist mij te vertellen precies hoeveel gram een fles Chivas Regal woog. Hij zat in de drank en tapijten volgens hem. En soms ook wiet. zijn vader heeft daarvoor met zijn lebven moeten betalen. Wat gebeurd is, is gebeurd. Layauté (de gouverneur van Marokko) en verantwoordelijk voor mijn opa's dood ligt begraven nabij Napoleon. Ik heb daar geen probelemen mee. zijn graf is in het Arabisch beschreven en ik heb een jaar geleden voor Fransen vertaald wat daar stond. Het was een andere tijd met andere normen en ander regelgeving. Maar kom niet aan met Prinses Irene Brigade man. Onze voorouders hebben harder voor jullie gevochten dan jullie voor jezelf. Jullie waren bezet door de Nazi's en dat vermoeilijkt dingen. Wij hadden dat probleen niet, nog niet in ieder geval. Toen M5 werd bedreigd door de duitsers om zijn Joden te groeperen voor vertrek, heeft ie een dikke vinger naar ze opgestoken en meteen Roosevefelt gebeld. Drie dagen later landden er Amerikanen in Marokko waarbij Roosevelt de Marokkanen opriep tot de Jihad tegen Nazi-Duitsland. Ik heb respect voor ieder die het toenertijd opnam tege Hitler, ook voor de mensen die die intentie hadden maar om de een of andere reden er niet aan toe kwamen. Als Marokkanen zijn verdronken in zee. Jammer: de Nazi's hadden wat meegemaakt als die jongens leven en wel de Nederlandse kust hadden gehaald. L. Karif (E-mail) - 07-05-’10 23:57

Mijn stukje tegen Mariska, over de verkrachtingen van Marokkanen en de sexuele colloboratie van Nederlandse vrouwen is gedeleet door de redactie. Het was een hard stukje en mischien ongepast in deze tijd van het jaar. Die generatie leeft nog, hier en daar. Dus ik zal maar begrip opbrengen op deze inbreuk op mijn vrijheid om mijn menig te uiten die door historici als bewezen wordt geacht. Ik wil niemand kwetsen. En de boel bij elkaar hebben is altijd beter dan andersom. Ik laat mij soms meesleuren in de harheid van mijn tegenstander. Excuus als ik iemand gekwest heb. Maar als de waarheid over Marokkanen hoog wordt geacht dan moet het anderom ook zo zijn dunkt mij. L. Karif (E-mail) - 08-05-’10 00:10

p hansen, de enige die hier de historie vervalsen zijn jullie. Jullie hebben een stelling zonder bewijzen. Typisch Hollands. wij worden in heel Europa gewaardeerd behalve door helve garen in Nederland. Persoonlijk denk ik dat dat komt dat jullie niet kunnen hebben dat dat gastarbeidersvolk (lager dan jou natuurlijk) moediger is geweest dan jou voorvderen. Doet pijn he. de enige uitweg is dan de historie vervalsen om jezelf nog enigzins goed over jezelf te voelen. NSB en antisemitisme is en blijft een Nederlandse en Christelijke uitvinding. Doe je best om al die internationale historici het tegendeel te doen bewijzen. Truth hurts. Met name als een Naffer het je inwrijft. Ha ha L. Karif (E-mail) - 08-05-’10 02:46

Waar gaat dit over? Over 22 Marokkanen die wel of niet in Zeeland liggen begraven? Het waren allemaal Franse onderdanen in die tijd. Het is jammer dat gebeurtenissen van 70 jaar geleden het huidige wangedrag van een groot aantal Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst moet helpen wegpoetsen. Diezelfde gebeurtenissen van 70 jaar geleden hebben ons overigens een Homo-monument opgeleverd, de plek waar Nederlandse jongeren van Marokkaanse afkomst zo graag Homo's afrossen na herdenkingen. Niet de gebeurtenissen van 70 jaar geleden moeten worden rechtgezet, maar die van vandaag. Jenő - 08-05-’10 08:00

L.Karif is tamelijk selectief in zijn beschrijving van de daden van de Marokkaanse soldaten tijdens de tweede wereldoorlog.

Ik raad hem aan eens te googelen naar de termen Gourmier en Marrochinate.
Ik kom dan, o.a., de volgende beschrijving tegen van de heldendaden van de Marokaanse soldaten in Italie;

Let me tell you about one group of victims -- real victims -- from the Second World War that you've never heard about for this very reason. In May 1944 the Allies -- the forces of democracy and equality, the anti-Nazi and pro-Jewish forces -- finally succeeded in taking Monte Cassino in the Apennines of central Italy away from the German Army, after bombing Monte Cassino's sixth-century abbey into ruins. The Allies had some Moroccan soldiers with them. They wanted "diversity" in their armed forces even then. They wanted to demonstrate their belief in racial equality. The Moroccans were only mediocre as fighters, but they really excelled at cutting the throats of prisoners after the fighting was over. They were pretty good at raping civilians too. The night after the battle for Monte Cassino was over and the Germans had withdrawn in good order, a division of Moroccan soldiers -- 12,000 of them -- left their camp and swarmed over a group of mountain villages around Monte Cassino. They raped every village woman and girl they could get their hands on, an estimated 3,000 women, ranging in age from 11 years to 86. They murdered 800 village men who tried to protect their women. They abused some of the women so badly that more than 100 of them died.

Dit stuk van de geschiedenis mag, wat mij betreft, ook genoemd worden als het gaat over de krijgshandelingen van Marokkaanse soldaten. islander - 08-05-’10 09:10

islander,
Ik kan ook zomaar wat op het internet zetten. Wat jullie NSB, Oostfront, moffenmeiden, hulp bij deportaties enz... betreft. Daar staan boeken vol over. Er is overeenstemming tussen Historici in alle landen. Kan je dit verhaal nog taven met bewijzen of kom niet verder dan het internet, met je google? L. Karif (E-mail) - 08-05-’10 12:01

Dat Marokkaanse soldaten plunderend, moordend en verkrachtend door Italie zijn gegaan is daar algemeen bekend. In de film 'Twee vrouwen' van De Sica (met Sophia Loren) zijn een moeder en dochter het slachtoffer van zo'n groepsverkrachting in een kerk.

De Marokkaanse verkrachtingsdrift werd in die tijd als een feit aanvaard. Generaal Patton schreef in zijn boek 'War as I Knew It':
'A Sicilian came to me and said he had a complaint to make about the conduct of the Moroccans, or Goums, as they are called. He said he well knew that all Goums were thieves, also that they were murderers, and sometimes indulged in rape--these things he could understand and make allowances for, but when they came to his home, killed his rabbits, and then skinned them in the parlor, it was going too far.'

In Duitsland deden de Marokkanen op het gebied van misdragingen niet onder voor de Sovjetsoldaten. De NY Times uit die tijd:
'The police chief of Stuttgart stated that local police had verified 1,198 cases of rape. The ages of the victims ranged from 14 to 74 and most of them were attacked in their homes by turbaned Moroccans who broke down the doors in looting forays. Four of the women were killed by their attackers, and four others committed suicide. ["Rape Story Dispute Grows in Stuttgart," *New York Times*, August 11, 1945, p. 10]'

Dat waren de respect verdienende soldaten van de koning. Hoeveel bewijs wil je hebben L.Karif? Leg je nog levende mannelijke familieleden uit die tijd maar op de pijnbank dan hoor je het uit de eerste hand.

Het tegelijk met onze gesneuvelden eren van die handvol aangespoelden die netjes in Kapelle zijn begraven is hiermee een gotspe geworden. Piet D. - 08-05-’10 12:52

Ter verdere informatie van L.Karif;

Marocchinate

Marocchinate is een Italiaans synoniem voor massa-verkrachting. Vrij vertaald betekent deze term "gemarokkaniseerde vrouw" en verwijst naar de massaverkrachtingen door Marokkaanse soldaten na afloop van de slag om Monte Cassino.

Achtergrond
De Goumiers waren Marokkaanse troepen die deel uitmaakten van het Frans Koloniale leger. In mei 1944 werden deze eenheden als hulptroepen ingezet tegen de Duitse troepen tijdens de slag om Monte Cassino. Op 18 mei 1944 werd door de Geallieerden een doorbraak geforceerd bij Monte Cassino. Die nacht zwermden duizenden Goumiers en andere koloniale troepen uit over de omringende heuvels. Moordend en verkrachtend trokken de soldaten van dorp naar dorp. Mannen die hun dochters en vrouwen probeerden te verdedigen werden ter plaatse doodgeschoten. Meer dan 2000 vrouwen in de leeftijd van 11 tot 86 werden vaak meermalen verkracht.

Vandaag de dag staat in Castro dei Volsci het monument "Mamma Ciociara" ter nagedachtenis aan deze oorlogsmisdaad. In 1960 ontving Sophia Loren een Oscar voor haar rol in de film "La Ciociara" die is gebaseerd op deze gebeurtenissen.

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie islander - 08-05-’10 14:01

E.e.a. toont aan dat er geen Marokkanen in Zeeland vochten. Dan zou immers de Zeeuwse bevolking herinneringen moeten hebben aan plunderingen, moordpartijen en verkrachtingen. Precies zoals anderen die deze lieden over de vloer hebben gehad. Daardoor is het betrekken van Marokkanen bij de herdenking van Nederlandse gevallenen een misstap waar snel een einde aan moet komen. Piet D. - 08-05-’10 16:25

Volgens mij vind ik meneer L. Karif een gefrustreerde kut-marokaan... Sven - 08-05-’10 19:00

Waar het hier primair om gaat, is dat er historische onjuistheden worden gehanteerd om het inmiddels vrijwel failliete multiculturele gedachtegoed te stutten. Waarbij zij opgemerkt dat het ontkennen van de beestachtige verkrachtingen in Italie de Zeeuwse leugen nog verre overtreft.

Los daarvan zouden de L.Karif en zijn landgenoten zich eens af kunnen vragen waarom juist zij in grote delen van Europa worden uitgekotst.

Voor het overige respect voor allen die hun leven voor onze bevrijding in WOII hebben gegeven. Just a passnger - 09-05-’10 14:22

Het zou HPdT sieren als ze morgen aandacht zou besteden aan hen die wel hier vochten ipv aanspoelden. Het is dan 70 jaar geleden dat ons land werd overvallen door de Duitse overmacht. Vanaf de vroege ochtend van 10 mei 1940 is er door gewone Nederlandse jongens met weinig middelen en verouderde wapens keihard gevochten. De vertraging die de Duitsers hierdoor opliepen leidde tot het bombardement op Rotterdam en de chantage dat andere grote steden zouden volgen. Bij het neerleggen van de wapens - wat op veel plaatsen waar de omvang van de terreur nog niet was doorgedrongen niet begrepen werd - waren veel van de Duitse doelen niet bereikt, was de Duitse luchtvloot gedecimeerd (ruim 500 vernietigde toestellen), waren de vliegvelden rond Den Haag heroverd, waren de Duitse verliezen veel hoger dan verwacht en dit betrof moeilijk vervangbare elitetroepen, waren Nederlandse troepen bezig met opruimacties tegen de verslagen Duitse luchtlandingstroepen die de Residentie hadden moeten overvallen, waren 1200 krijgsgevangen Duitse elitesoldaten naar Engeland afgevoerd, etc.. Dit had aan Nederlandse kant 2200 gesneuvelden gekost, voor het aantal dagen dat het had geduurd een zeer hoog aantal. Hier bij stil te staan en deze inzet en prestatie in het onderwijs belichten is heel wat juister en functioneler dan de jeugd de fabel van Marokkaanse hulp aan Nederland aan te praten. Er waren trouwens helemaal geen bondgenoten. Ook Engeland en Frankrijk niet. Nederland was tot 10 mei een neutraal land. Vanaf dat moment waren er hooguit lotgenoten die ook door de Duitse oorlogsmachine waren overvallen. De Fransen kwamen ons ook niet te hulp, maar hadden belang bij het zolang mogelijk vrijhouden van de havens van Antwerpen. Daarvoor moest de noordoever vrij worden gehouden van Duitse bezetting. Piet D. - 09-05-’10 17:03

Volgens mij vind ik meneer L. Karif een gefrustreerde kut-marokaan...
Sven - 08-05-’10 19:00

Volgens mij is de heer een gefrustreerde klote-Nederlander die met zijn domme kop zijn Nederlands niet beheerst. L. Karif (E-mail) - 10-05-’10 13:08

Just een Passenger:

we worden inderdaad uitgekotst door dom Wildersvolk zoals jij. Die het nadenken door anderen voor zich laten verrichten bij gebrek aan hersencellen. Kan je ook niets aan doen, het is gewoon je lot.
In mijn eigen Nederlandse vriendenkring merk ik in het geheel niets van uitkotserij van mijn persoon.
Ik kom het enkel op het internet tegen in slecht Nederlands door mensen die niet eens weten waar ze over praten. Kennelijk en te lage opleiding genoten of in het geheel school niet afgemaakt maar wel de drange hebben om gehoord te worden buiten de kroeg. Deze lieden zoeken het dan op internet, vaak ook anoniem (lafheid is een volk soms eigen, WOII- Anne Frank en 125.000 anderen ven verraden, Sebrenica -met knikkende kniëen stond jullie bevelhebber in zijn btoek te poepen van angst , Nederlands-Indië - tegen onbewapende ouwe vroutjes durft je volk wel). ga fietsen man. L. Karif (E-mail) - 10-05-’10 13:16

@L. Karif 13:16

Dank voor uw reactie, in deze context door mij als compliment opgevat.

Wie weet, heeft u gelijk met uw veronderstelling over beperkt denkvermogens danwel simpelweg gebrek aan hersencellen mijnerzijds.
Uw preluderen omtrent opleiding is wat betreft mijn persoon in ieder geval correct; door omstandigheden heb ik helaas slechts enkele jaren lagere school mogen genieten. Wellicht bent u vele malen intelligenter, al doet de door u gekozen stijlvorm enige scepsis rijzen.
Voor taalkundige suggesties sta ik altijd open, maar u zult dan toch ietwat specifieker moeten zijn. Ik permitteer me daarbij de opmerking dat de onvolkomenheden in uw laatste bijdrage de vingers van één hand overstijgen. Al zal dat mogelijk ook als uiting van ongecontroleerde emoties in nota bene een vreemde taal uitgelegd kunnen worden.

Voor het overige: fijn dat u het goed kunt vinden met uw Nederlandse vriendenkring. Wellicht kunt u deze en gene in dit land inspireren. Al vrees ik dat alleen dat niet voldoende is om de etnische disbalans in statistieken inzake criminaliteit te doen wegnemen.

Als laatste: het cyclisme is één van mijn grote passies. Ik fiets dan ook regelmatig. Just a passenger - 10-05-’10 16:02

Antillianen vochten wel in Nederland, maar die worden nog steeds gediscrimineerd. Denk maar aan George Maduro (Madurodam). Rosa Parks 2 - 10-05-’10 23:43

Als de begraven Marokkanen in Zeeland vanuit Duinkerken aangespoeld zijn, dan kan je nog steeds overwegen dat als 'levend' symbool te zien, dat marokkaanse troepen hebben geholpen met de bevrijding van Europa. Wat mij betreft mag de marokkaanse vlag gewoon half stok blijven in Zeeland, zolang de feiten maar bekend zijn. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat Marokkanen zeggen: ok als we niet daadwerkelijk gevochten hebben in Zeeland, laat ons dan maar uit de ceremonie. drapoer - 11-05-’10 02:10

Wat wordt dan herdacht? Het mislukken van de vlucht naar Engeland, het aanspoelen op de Nederlandse kust of de moordpartijen, plunderingen en verkrachtingen elders in Europa? En ja, er zijn elders ook militaire prestaties geleverd. Maar waarom die gedenken en niet bijvoorbeeld die van Sovjet-troepen voor de 'bevrijding' van de Baltische staten? Piet D. - 11-05-’10 08:46

Pure geschiedsvervalsing om de Marokkanen te paaien. aangespoelde lijken vechten niet en Marokkaanse lijken vochten bij leven ook al niet. Ze spoelden aan. Net als tegenwoordig. Hans Soeverein (E-mail) - 11-05-’10 12:22

Pure geschiedsvervalsing om bepaalde Nederlanders om hun gezichtsverlies te compenseren.
Lijken vechten inderddad niet, maar bij leven hebben de Marokkanen behoorlijk hard gevochten. Met name de Berders. Die wisten zelfs het Spaanse leger in Noord-Marokko een geweldige klap toe te brengen met bij geen middelen. Ze kenden wel de weg in hun bergketen. Daarna moesten de Fransen eraan geloven. Jawel.
T'is triest om te lezen dat sommigen hun vreemdelingenhaat op deze manier te berde brengen. Dit is Europese haat, daar weten wij Joden alles van. Het heeft ons bijna uitgeroeid. Nederlanders deden niet veel in de oorlog behalve voor hun eigen hachie zorgen. Als het om Joden ging, hebben de Marokkanen heel wat meer moed getoond bij de berscherming van deze groep. L. Karif zegt het mischien wel hard maar hij heeft niet geheel ongelijk. Bovendien zeggen Nederlanders hier dingen over Marokkanen waar de honden geen brood van lusten en kijken raar op als iemand eveneens hard reageert. Typsch populistisch rechts. M. Vedder (E-mail) - 11-05-’10 18:08

Het is aan historici om uit te maken of de Marokkanen hebben gevochten in Nederland. Maar we herdeneken eigelijk in deze oorlog alle slachtoffers eigenlijk. En niet per land apart. Het was een totlale oorlog van velen tegen velen, die niet gewonnen kon worden door de bervijding van een enkel land. Waar Marokkanen elders hebben gevochten en daarmee de Amrikanen ontlast zodat die weer elders konen vechten tegen een de dezelfde vijand. Of ze daadwerkelijk in Nederland hebben gevochten is eigelijk van ondergeschikt belang. Een slag verloren door de Nazi's in Italië of elders verzwakte de tegenstander in het algemeen en maakte de strijd elders weer wat makkelijker. Zoals je zegt hebben vele volkeren zich misdragen tegen een burgerbevolking tijdens oorlog. Sommigen op deze site staren zich graag blind enkel op de Marokkanen alsof het mode is.
Vergeet niet dat de Italianen verschrikkelijk hebben huis gehouden in Libië en daar vrouwen noch kinderen werden gespaard en Joden evenmin. Mischien waren hun misdaden wel ingegeven door wraak voor hetgeen hun Arabische broeders drie landen verderop was overkomen. Ik praat het niet goed. Maar hebben Nederlanders niet 350 jaar een ander volk uitgebuit (ook sexueel). En zo kan ik een heel lange lijst afwerken van lieden die zich aan dezelfde misdaden hebben schuldig gemaakt. Feit blijft dat deze mannen onopgeleid waren, zelf ook onderdrukt en toch kwamen vechten voor de vrijheid van een ander terwijl hun eigen vrijheid nog jaren op zich liet wachten en bovendien met hun eigen bloed moesten verdienen. Ik vind het van weinig respect getuigen om zo laag te praten over bevrijders terwijl alle anderen de lucht worden ingeprezen, worden deze lieden door sommige ondankbare lieden op deze dite platgewalst. Ik kan hier niet anders in zien dan een soort racisme omdat het Marokkanen betreft. M. Vedder (E-mail) - 11-05-’10 21:47

U heeft uw mening, maar de mijne blijft gelijk aan die van de heer L.Karif: dat je de oorlog in zijn geheel moet zien. Ik heb u ook al uitgelegd waarom.
Het racisme zit'm niet in wat historici hebben bepaald maar eerder in het woordgebruike en de toon van sommigen hierboven. Sommige ingezonden stukken zijn zó onbeschoft dat ik ze met verbazing heb geleden. Marokkanen zijn mischien geen ras, Berbers en Arabieren zijn dat wel.
Ik houd ermee op. En ik zou de heer Karif willen adviseren hetzelfde te doen. En lang leve de nakomelingen van deze moedige mannen die hun levens hebben opgeofferd voor de vrijheid van mijn ouders. Altijd dankbaar meneer Karif. M. Vedder (E-mail) - 11-05-’10 23:03



Reageren? Lees eerst even onze huisregels.



Persoonlijke info onthouden?
Kattebel
Verberg e-mail
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.

laatste reacties

gerelateerde berichten

laatste weekartikelen

poll

Hoe goed was de eerste uitzending van Uitgesproken VARA?

of

Bekijk het pollarchief voor alle polls.

stuur dit artikel door

 

Stuur door aan vriend of bekende

 
 

Deze site is gebouwd door Two Kings en draait op PivotX