De analist

De campagne gaat, eigenlijk onverwacht, steeds meer over de economie. Kaj Leers, financieel analist voor zakensite Z24.nl, legt uit waarom.

“We kunnen deze verkiezingscampagne zeker zijn van één ding: de dames en heren politici gaan er alles aan doen om uw angsten tot aan 9 juni flink aan te dikken, en zich dan te presenteren als de enige die uw angsten kan wegnemen.

Wie begin dit jaar had voorspeld dat de verkiezingscampagne bijna geheel over sociaal-economische onderwerpen zou gaan, zou voor gek zijn verklaard. Wilders stond immers hoog in de peilingen, sociaal-culturele problemen domineerden de media, en de economie, ach. Het ging toch langzaam weer de goede kant uit?

Maar de campagnestaven van de politieke partijen wisten beter. Uit de focusgroepen bleek iets heel anders. Daar domineert een diepgewortelde onrust over de economie, en dus ook over de zorg, het onderwijs, de sociale zekerheid, veiligheid en de toekomst van de kinderen. Dit alles tegen de achtergrond van een veranderende wereld, waarin Azië een grote rol zal gaan spelen.

Dat is allemaal niet veranderd sinds het kabinet twee maanden geleden viel en we op 9 juni naar de stembus gaan. Sterker nog, naast bovenstaande zorgen die de kiezer al aan zijn hoofd heeft, smijten de media nu dagelijks de problemen rond Griekenland en het vertrouwen in de euro richting de murw gebeukte zintuigen. De wereldbol die kiezer Atlas op zijn schouders droeg, is nog even wat zwaarder geworden.

Daarmee krijgt het onderwerp ‘economie’ tijdens de verkiezingscampagne nog meer gewicht dan het al had. Er moesten al eens banken gered worden dankzij een kredietcrisis; wat nu als het gedonder rond Griekenland leidt tot wéér zo’n crisis? Hebben we dan wel genoeg geld om onszelf uit de crisis te spenderen?


Of het slimste jongetje of meisje van de klas het pleit op verkiezingsdag gaat winnen, is hoogst onzeker. Want dat is de kwestie niet, deze verkiezingen: mensen willen vooral gerustgesteld worden. De voetnoten mogen onvermeld blijven. Het gaat om vertrouwen, domoor!”

import haagse post