Nieuwe Pieter

Op de meest chique wijze neemt de Volkskrant binnenkort afscheid van hoofdredacteur Pieter Broertjes. De man die al sinds 1979 bij de krant werkt, waarvan de laatste vijftien jaar als hoofdredacteur, krijgt een spetterend afscheidsprogramma voor de kiezen en verlaat het Persgroep-pand aan de Amsterdamse Czaar Peterstraat via de voordeur.

Dat is een staaltje Vlaamse timing dat wij Nederlanders de Belgen niet nadoen. Broertjes’ verdiensten voor de Volkskrant bestonden tot voor kort namelijk uit een langzame doch gestage oplagedaling, de presentatie van een fors aantal ‘te onderzoeken initiatieven’ als een jongerenkrant die er nooit kwam en de komst van het gratis dagblad DAG, waartegen na het verbranden van ettelijke miljoenen euro’s heel snel ‘dag’ werd gezegd. Nu, na vijftien jaar, noteert de Volkskrant dankzij de overgang op tabloid én deels Berliner een eclatant succes op de markt van proefabonnementen (18.000 nieuwe abonnees, luidt de claim) en wordt de tijd rijp geacht om Broertjes op jacht te sturen naar een ‘nieuwe uitdaging’. We nemen maar aan dat de PvdA iets leuks voor hem regelt, al zal een betrekking bij de RVD er na het prachtige postume interview met prins Bernhard niet meer in zitten.

Het is al met al toch een aardige slachting die de Belgen van De Persgroep binnen de Nederlandse krantenwereld veroorzaken. Van de vijf kranten waarbij De Persgroep betrokken was en is, is de Volkskrant inmiddels de derde die een nieuwe leidsman zoekt. Eerst sneefde Jan Bonjer bij het AD, vervolgens Birgit Donker bij de aan Derk Sauer en consorten verkochte NRC en nu dus Broertjes bij de Volkskrant.

De opvolging van Broertjes bij de Volkskrant wordt voor Nederlandse mediawatchers een spannend verhaal. Er is ter redactie, geheel naar klassiek Nederlands mediamodel, een commissie ingesteld die zich bezig gaat houden met de vraag wie de qua vorm al gemoderniseerde krant ook inhoudelijk klaar gaat maken voor de 21ste eeuw. Dat model kennen de Belgen niet; die zijn gewend gewoon zelf de beste kandidaat te kiezen. De mannen van Christian Van Thillo verrichten dus echt een huzarenstukje als de redactionele selectiecommissie van de Volkskrant straks op de proppen komt met precies die naam die afrekent met de inertie die tot nu toe leidde tot interne benoemingen. Wordt bijvoorbeeld (we gokken maar) Elsevier-hoofdredacteur Arendo Joustra de opvolger van zijn vriend Pieter Broertjes, dan past diep respect voor Van Thillo en de zijnen. Dan hebben ze de Nederlandse krantenmarkt definitief in hun zak.


Jan Dijkgraaf (j.dijkgraaf@hpdetijd.nl)

Meer leuke content? Like ons op Facebook

import vooraf