Spring naar de content

Seks op school: losgeslagen én conservatief

Webcamseks, anaal of gewoon een beetje droogneuken. De jeugd waagt zich op steeds jongere leeftijd aan losbandige seks, zo is de aanname. Maar is dat ook echt zo? ‘Vanaf orale bevrediging vind ik het seks; dat is net zo intiem en dus hetzelfde.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

Tussen Patrick Swayze en Jennifer Grey, in de broeierige film Dirty Dancing uit 1987, zat een armlengte ruimte. De bleue hoofdrolspeelster Baby was 17 jaar oud. Een kwart eeuw later is op die leeftijd de helft van alle scholieren met iemand naar bed geweest. En het dansen is expressiever en explicieter dan ooit. De ruimte tussen twee dansende lijven is tot nul gereduceerd. Dirty dancing heet ‘daggeren’ (Jamaicaanse Dolkdans, heftig doggystyle droogneuken, waarna doktoren hun handen vol schijnen te hebben aan gekneusde piemels en Pinoblauwe poezen) of ‘grinden’ (ook wel schuren), een soort seks op de dansvloer met je kleren aan.

Bij de huidige generatie is op het gebied van seksualiteit meer veranderd dan alleen de benamingen. De jeugd is op jongere leeftijd seksueel actief en experimenteert veel meer. Losgeslagen kun je het echter niet noemen. In hun opvattingen zijn ze tegelijkertijd ook conservatief. Deze typeringen blijken niet alleen uit de in dit artikel gebruikte onderzoekscijfers uit 2005 en 2008, maar ook uit een rondgang langs twee vierde klassen havo en vwo. Onder 44 leerlingen (evenveel jongens als meisjes) van respectievelijk het Vechtstede College in Weesp en De Meergronden in Almere polsten we de seksuele moraal. De leerlingen zijn 15, 16 en 17 jaar oud.
De sfeer in beide klassen is vanaf het begin opgelaten: we gaan het over seks hebben! Bovendien is het net grote pauze geweest. Het kost dan ook even tijd om de volumes naar beneden te krijgen en de aandacht op te eisen. ‘Tassen van tafel’ is op beide scholen een mantra die vaak herhaald moet worden. De rust komt tijdens het invullen van een vragenlijst. Tijdelijk, want sommige vragen leiden tot besmuikt gegiechel. De meiden wisselen ervaringen uit, de jongens grappen over de antwoorden. En sommigen maken stil hun werkje af. Wanneer een tafelblok formulieren heeft ingeleverd, zwelt het rumoer langzaam weer aan. De scholieren vinden, door de bank genomen, de vragenlijst ‘erg meevallen’ en hadden ‘erger’ verwacht.
We doen geen feitenonderzoek naar hun dagelijkse seksleven, maar willen een inkijkje in de seksuele moraal van deze jongeren. Hun seksgedrag is te bestempelen als vrij en vooruitstrevend: onze scholieren zoenden al op de basisschool. Seks zonder liefde kan – geen probleem. Maar tijdens de discussies in de klas blijken ze ook traditioneel: kijken naar een ander mag (‘daar heb je ogen voor gekregen’), maar de daad doen niet. Meisjes met een condoom op zak zijn “toch sletterig”.

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week

Onderwerpen