Spring naar de content

De klassieke muziekfreak

De ‘babbelende sportverslaggeefster’ Annet van Trigt vertrekt weliswaar bij Radio 4, maar de ‘vervlakking en debilisering’ van het klassieke muziekleven zet volgens de liefhebbers onverminderd door. ‘Als we geen smoel tonen, maakt de klassieke muziek zichzelf overbodig.’

Gepubliceerd op: Geplaatst in de volgende categorieën: door Redactie

“Kijk, dat bedoel ik nou,” zegt Paul Beers terwijl we de werkkamer van zijn idyllische boerderij in de Betuwe  binnenlopen. Hij wijst op de radio, zo’n goedkoop model gettoblaster. Beers: “Zitten ze weer te lullen. Moet ik hier nu horen of Arjen Robben naar Zuid-Afrika gaat? Ik luister naar Radio 4 om muziek te horen. Waarom moet ik al dat geleuter opgedrongen krijgen? Wie verzint zoiets?”

Beers was twee jaar geleden de initiator van actiegroep Katdebel. Nou ja, actiegroep is wel een heel zwaar woord. Er was weliswaar een heus comité van aanbeveling met kopstukken als Henk Hofland, Hans van den Bergh en Rudy Kousbroek, maar van een echte verzetsgroep die wekelijks bij elkaar kwam om plannen te beramen en verbale aanslagen te plegen, was geen sprake. Beers: “Het initiatief ontstond spontaan als reactie op ingezonden brieven in de VPRO-gids van boze luisteraars (Charles Crombach, Ceciel Latooij) die al die hapklare brokken en kletspraatjes in de ochtendprogrammering op Radio 4 zat waren. Wij fulmineerden tegen de komst van Maartje van Weegen als presentatrice en het verdwijnen van een alom gewaardeerd programma als bijvoorbeeld het Ochtendconcert. Wij voelden en voelen ons als serieuze klassieke-muziekliefhebbers geschoffeerd.”

Enkele jaren geleden begon zendercoördinator Marwil Straat aan de formule van de ochtendprogrammering te sleutelen. De luistercijfers overdag moesten omhoog, en dus kwamen er bekende namen, een verzoekplatenprogramma en vrolijke telefoonspelletjes. Het huiselijke en plechtige gebabbel van Maartje bij het programma De Klassieken stuitte weliswaar op veel verzet bij de harde kern van trouwe luisteraars, de pleuris brak pas echt uit toen sportverslaggeefster Annet van Trigt per 1 januari 2010 het ochtendprogramma Van Trigt tot negen ging presenteren met een combinatie van zware en lichte nieuwsberichten en muziek. Van Trigt stapelde blunder op blunder. Babbelde door Vivaldi’s Mandolineconcert heen alsof het muzak betrof, sprak componistennamen verkeerd uit en verwarde het Pianoconcert Nr. 27 van Mozart met het lied Sehnsucht nach dem Frühling. Het is slechts een kleine greep uit de vele flaters. Een stroom aan boze reacties was het gevolg. Het Radio 4 Forum werd zelfs tijdelijk gesloten, een unicum in de Nederlandse mediageschiedenis.

Lees de rest van het artikel in HP/De Tijd van deze week

Onderwerpen