Overal Geert lezen, overal Geert zien

Geert Wilders komt onevenredig vaak in de media en de berichtgeving over hem blijft verstoken van ‘linkse, noch rechtse vooringenomenheid’. Met deze conclusies veegt een rapport van de Nederlandse Nieuwsmonitor twee veelgehoorde bezwaren van Wilders van tafel.

Wel geeft het rapport aan dat de nieuwsmedia (het onderzoek bekeek het NOS Journaal, RTL Journaal, de Volkskrant, De Telegraaf, Trouw, Sp!ts en Metro) Wilders een aardig handje geholpen hebben bij de verkiezingswinst. “De media hebben Pechtold en Halsema tijdens de verkiezingscampagnes beduidend minder ruimte gegeven,” zo meldt het rapport.

Opvallend is wel dat de NOS van alle grote nieuwsmedia het minste over Wilders bericht. De omroep besteedde [[popup file=”2010-08/rapport.png” description=”elf procent van haar politieke zendtijd” align=”inline” ]] aan de lijstrekker van de PVV. Marcel Gelauff, plaatsvervangend hoofdredacteur van NOS Nieuws, noemt het rapport “een groot compliment voor de Nederlandse journalistiek. We zien allemaal het nieuwswaaridge van deze persoon in, maar niemand brengt het nieuws met een linkse of rechtse bril.”

Volgens NOS-woordvoerder Sanne van der Aakster heeft het ook niets te maken met de ‘geen-podium-aan-Wilders-bieden’-rel. “Dat waren uitspraken om een eerder voorbeeld te illustreren. Die zijn volledig uit zijn verband gerukt.”

In de krantenwereld liggen de verhoudingen misschien wat anders dan men zou verwachten. De ‘linkse’ de Volkskrant bericht veel vaker over de Wilders dan de ‘rechtse’ De Telegraaf. Vanaf 2004 waren er in het laatste dagblad 1436 artikelen over de PVV-lijstrekker te lezen, tegen een duizelingwekkende 2639 in de Volkskrant.

bouke sonnega