Slechte merken willen helemaal niet sexy zijn

Ver achter winnaars Google, Microsoft en IKEA zijn Budget Rent-A-Car, Adecco en de Nederlandse Energie Maatschappij (NEM) de zwakste merken van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse merkonderzoek van BrandAsset Consult. Gewoon een ongelukkig imago, of is er meer aan de hand?

Bij Budget blijkt niemand in staat tot praten. De persvoorlichter is op vakantie en de afdeling marketing had vrijdag een lekker lang weekend genomen. “U moet dan maar even bellen als ze terug zijn. Fijne dag!” Waarmee het gesprek abrupt tot een einde komt.

Bij de NEM is het ook lastig iemand te spreken te krijgen. Er is geen andere keus dan naar het centrale nummer te bellen. Een keuzemenu. Op het kiezen van optie 1 (‘vragen over de nieuwe tarieven’) wordt de verbinding na vijf minuten wachten verbroken. Na het kiezen van de optie ‘klant worden’ is er, heel frappant, binnen tien seconden een antwoord.

Een naamloos meisje van de klantenservice belooft dat de voorlichter gaat terugbellen. Dat gebeurt een kleine vier uur later. Boodschap: de NEM geeft niets om het lijstje. “Het gaat niet om klanttevredenheid, maar om begeerlijkheid. Energie is niet sexy, dus zullen we nooit hoog eindigen. We ondernemen dan ook geen actie.

bouke sonnega