Publieke spelen

Die oude Romeinen begrepen het beter dan die rakkers in Den Haag: brood en spelen moet je het volk geven. Nu gaat het er steeds meer op lijken dat het brood wel door de Publieke Omroep bezorgd mag worden, maar dat de spelen in voldoende mate door de commerciële concurrenten gekoesterd worden. Tja, waarom zou je een F16 aanschaffen als je ook leuk in een Pipercup kunt vliegen? Over kwaliteit wordt niet gesproken. Bij commerciële televisie word je afgerekend op return on investment: wat een programma kost, moet het minimaal terugverdienen. Bij de Publieke Omroep draait het ook om de kijkcijfers, maar veel minder alleen daar om. Je kunt Lingo volslagen overbodig en oubollig vinden, maar als het nu eens echt voor menige allochtoon een welkome aanvulling op de cursus Nederlands is? Er zijn zelfs amusementsprogramma’s die er niet van opknappen als ze steeds door reclame onderbroken worden. Het mooiste meisje van de klas loopt in België op het commerciële VTM en het wordt er gewoon een minder goed programma door. Paul de Leeuw heeft ooit, omdat hij geen zin had in die breaks, een aanbod van RTL 4 afgeslagen. Sandwichformules en doorkijkeffecten mogen dan minder zijn gaan werken, goed bekeken amusement verschaft wel een groter bewustzijn van het überhaupt bestaan van een publieke omroep. Spelen zijn broodnodig, ook op Nederland 1, 2 en voorlopig ook nog 3.

Bert van der Veer