Plagiaat?

‘LINDA. mag wel oppassen en haar space-loving lezers vastketenen; WUBBO komt eraan.”

Aldus LINDA.-webredacteur Charlotte Olthoff op microblog Twitter. Onderwerp van gesprek: de lancering, volgende week, van de persoonlijkheidsglossy van ruimtevaarder, avonturier en uitvinder Wubbo Ockels.

Op het weblog van het succestijdschrift zoekt LINDA. de confrontatie. ‘Plagiaat’ luidt de kop boven een artikel waarin de komst van WUBBO wordt gemeld. In de reacties onder het artikel reageert ene ‘Taap’: “Tsss, zelfs het lettertype is gejat…”

Zijn dit de eerste schermutselingen van een egoglossy-oorlog? Is Linda de Mol echt bang dat WUBBO haar riante lezersruif (meer dan 140.000 exemplaren per maand) leeg zal eten?

“We scharen alle nieuwe naambladen onder het kopje plagiaat,” legt Olthoff uit. En inderdaad: ook de lancering van J en T (van de Zwolse restauranthouders Jonnie en Thérèse Boer) en de GIO (van Giovanni van Bronckhorst) werden door LINDA. al dan niet speels van ideeëndiefstal beschuldigd.

Misschien zijn ze helemaal zo vinnig niet, daar in Naarden-Vesting. LINDA.-reageerder ‘Patsie’ probeert de boel ook te sussen op het blog: “Ik vind het wel leuk – een soort grote broer van Linda!” NS

import de kring