Heibel bij de Hema

Het personeel van HEMA, altijd geroemd vanwege zijn grote loyaliteit, heeft het helemaal gehad met de baas. Ruim 550 klachten noteerde FNV Bondgenoten de afgelopen weken van medewerkers die het gevoel hebben dat zij worden weggepest om vervolgens collega’s van vijftien, zestien jaar in te zetten. Ook de klanten laten zich niet onbetuigd.

Ze stonden er bij onderzoeksbureau Effectory ook even van te kijken: warenhuisketen HEMA drong dit jaar moeiteloos door tot de selecte groep van vijftig genomineerden voor de Beste Werkgever Awards, die op 9 september worden uitgereikt. Helemaal onverwacht kon het niet zijn; al in 2008 sleepte HEMA een award in de wacht door als grootste stijger op de lijst terecht te komen. Maar juist dit jaar klaagde het personeel steen en been over de hoge werkdruk, opende FNV Bondgenoten een speciaal klachtenmeldpunt en was er ophef over het voornemen van een aantal vestigingen in het noorden van het land om de manager voortaan te laten bepalen of een zieke medewerker wel weer aan de slag kan.

Bij Effectory hoeven ze niet naar een verklaring te zoeken. Het onderzoeksbureau registreert slechts de resultaten van een onderzoek onder driehonderd willekeurig gekozen HEMA-medewerkers. En die gaven hun werkgever prima cijfers op punten als interne communicatie, arbeidsomstandigheden en werkdruk. De bereidheid om aan het onderzoek mee te doen, lag zelfs hoger dan gemiddeld bij andere bedrijven met een vergelijkbare omvang.
Henk van der Ploeg van FNV-Bondgenoten kan er niet van onder de indruk raken. “Die awards zijn een commercieel verhaal. Ze hebben nog nooit aan de vakbeweging gevraagd welke werkgever een award zou moeten krijgen. Het staat allemaal ver weg van de werkelijkheid. Maar het zou echt een gotspe zijn als HEMA dit jaar een prijs zou krijgen voor haar personeelsbeleid.” Bij de vakbeweging maken ze zich ernstige zorgen over het grootwinkelbedrijf in het algemeen, waar ‘tot op het bot wordt bezuinigd’. Maar HEMA spant de kroon. Het meldpunt van FNV Bondgenoten noteerde de afgelopen weken ruim duizend klachten van HEMA-medewerkers, een ongekend hoog aantal, zegt de bond. De teneur: oudere – dus dure – werknemers worden weggepest, de werkdruk is onacceptabel hoog en parttimers hebben geen inspraak meer in hun werkschema’s. Alles draait bij HEMA om poen, zeggen ze bij FNV Bondgenoten. Van der Ploeg somt in één zin de drie speerpunten op: “Ze willen met zo min mogelijk goedkoop en flexibel personeel werken.”

Lees het gehele artikel in de HP/De Tijd van deze week.

Dick Bosscher