Natte dromen

Tussen droom en werkelijkheid, op de HISWA te Water in jachthaven Marina Seaport IJmuiden, Europa’s meest complete bootshow te, eh, water.

‘Van harte welkom op onze beurs. De crème de la crème van de jachtbouw ligt hier afgemeerd aan de steigers: seriegebouwd of custom built, basic of luxe, van staal, polyester, hout of aluminium, van klein tot groot: het overzicht van schepen is zonder meer indrukwekkend te noemen. Vierhonderd zeiljachten, motorkruisers, sportboten en sloepen hebben we hier dit weekend. Ons aanbod blijft daarmee onverminderd breed en gevarieerd.”

“Wat deze kost? Zegt u het maar. 400.000? Nou, dan mag u ‘m meteen meenemen, haha! Nee hoor, deze is 200.000. Helemaal compleet, dus met twee extra patrijspoorten ter waarde van 1750 euro, en kijk: een massief teakhouten potdeksel langs het gangboord – en die zijn ook al gauw 1250 euro.”

“Of de beurs dit jaar beter is dan in 2009? O, dat is een dag en een nacht verschil, meneer! Vorig jaar zaten we midden in de crisis. En het regende.”

“Wilt u wel uw schoenen uitdoen?”

“Boten verkopen? Op de HISWA? Nee hoor, dat komt hoogst zelden voor. Je legt contacten. En je geeft weleens een hand.”

“U bent eigenlijk een beetje aan de late kant. Gemiddeld blijven bezoekers hier zo’n vierenhalf uur hangen.”

“Ja, ik zie dat het bootschoenen zijn. Maar u bent ermee van huis gegaan, dus dan zit er toch vuil onder.”

“Als je alle boten van de HISWA 2010 achter elkaar legt, dan zou je aan een lengte van vijf kilometer komen.”

“En ja, dan zult u zeer terecht opmerken: wat heb je aan een hand? Nou, in principe niets. Tenzij-ie van een vaste klant komt.”

“Dus ik had weer ‘asdienst’, zoals ik het zelf altijd noem, dus ik ging met die familie en die urn buitengaats, daarzo door de sluizen. En die jongen strooit – nee, moet je horen – die strooit op een gegeven moment die boel uit, maar dat doet-ie tégen de wind in! Ja, ongelooflijk hè? Dus ik hoor ‘m opeens zeggen: ‘Oma zit in m’n oog!'”


“U mág de schoenen aanhouden, maar dan moeten er wel slofjes omheen.”

“Nee, Endstra woonde daar áchter, als ik het goed heb.”

“Wil je hier ter plekke iets verkopen, zeg maar zo van: strik erom en meenemen, dan moet je een serieproduct hebben. Maar onze schepen zijn volledig custom built. Dus dat gaat niet.”

“De Xc 38 heeft echt de ideále rompvorm.”

“Wij verkopen iets dat we daarna nog moeten bouwen, zeg maar. Daarom kan zo’n hand wel heel belangrijk zijn.”

“De Riva 68 Ego Super is echt de ultieme jongensdroom voor liefhebbers van luxe motorjachten!”

“Duitsland trekt momenteel enorm aan, als markt. Daaraan kun je echt zien dat we uit een dalletje aan het komen zijn. Mensen zijn ook een beetje crisismoe, heb ik het idee.”

“Eén hamburger… 7,50 alstublieft.”

“Weet u wat het is? Veel mensen laten zo’n hybride gewoon met een hijskraantje op een trailer zakken en dan gaan ze er zo mee naar Zuid-Frankrijk of Italië. Deze? Dit is de Fineliner 33. Zit een Iskra-elektromotor in en een 165 pk VW-marine TDI. Ik heb ‘m zelf ook.”

“Het is één bepaald model jacht en dat hebben we dan, zeg maar, in vier verschillende maten, waarbij we, zeg maar, kunnen leveren in staal of aluminium. En met of zonder flybridge. Wat een flybridge is? Dat is dat je in principe, zeg maar, op het dak ook nog kunt sturen, als het ware.”

“En dan willen ze uitgestrooid worden in de IJmuidense haven, omdat ze daar zulke mooie momenten hebben beleefd. Maar dan komen die grote zuigers – nee, luister nou effe – dan komen die zuigers en dan – haha! – wordt dat zand mét die as dus opgezogen, over het Noordzeekanaal vervoerd en dan uiteindelijk weer uitgespuugd in Amsterdám. En opa maar denken dat-ie in z’n geliefde IJmuiden komt te liggen!”


“Hier hebt u m’n kaartje.”

“Dit zeiljacht valt helemaal binnen ons performance Yacht-concept en is dus zowel geschikt om mee te racen als om lekker met de familie te cruisen.”

“Wie schrijft, die blijft! Gaat u een mooi verhaal maken over deze beurs? Goed zo! Mijn hemel, kunt u dat gekrabbel nog wel teruglezen?”

“Dit model loopt, zeg maar, het beste en daarom hebben we dit ook meegenomen naar de HISWA. We hebben er vijf van verkocht, in drie maanden tijd. Wat deze kost? Full options, bedoelt u? Nou dan zit je, zeg maar, op twee miljoen ex. Maar dan heb je wel een heel uniek exemplaar hoor, want er zitten, zeg maar, vier motoren in en tóch is-ie heel stil. En heel zuinig. En dat vinden mensen ook heel belangrijk.”

“Het is gewoon heel erg handig dat je verschillende typen en merken boten hier in één keer goed kunt bekijken en vergelijken.”

“Mag ik u een wijntje aanbieden? Nee, u niet – die meneer daar, met die gouden bril!”

“Ik heb er zelf ook geen een, hoor. Ik mag ze verkopen. En af en toe vaar ik een stukje mee met de baas. Nou ja, ook leuk.”

“De familie had nog gevraagd of ik wat knaps wilde aantrekken, want zo’n asverstrooiing is toch een plechtige gebeurtenis. Dus ik denk: ik ga in m’n stofjas…”

“Ja, dit is mooi spul hoor!”

“Dit is nou een Pikmeerkruiser. De fonkelnieuwe Pikmeerkruiser 48 Open Kuip/Flybridge, een CE-B-gecertificeerd schip met een 170 pk sterke zescilinder Vetus Deutz-diesel, hydraulische boeg- en hekschroef, stabilisatoren en een 6 kW-generator. Deze komt op 469.500 euro. U wilt pinnen? Ja, die grap horen we vaker.”

“Ik maak weleens foto’s voor de klanten, maar ik kán helemaal niet fotograferen. Dus dan valt het in het echt altijd weer mee. Nou ja, beter zo dan andersom natuurlijk.”


“De Dehler 32 is door de pers al de lucht in geschreven. En dat was alleen nog maar het prototype!”

“Wie nog nooit gevaren heeft, weet niet hoe een zeeman leeft… Gezellig hoor.”

“Ja, ik zou me bij de aankoop van een boot zéker door een HISWA-makelaar laten begeleiden. Het gaat per slot van rekening om grote bedragen.”

“U heeft liever een groene?”

“Als directie concluderen wij dat het minder slecht gaat met de branche. Dat wil zeggen dat minder leden heel negatief zijn. Ze zijn bijvoorbeeld wat positiever ten aanzien van de brutowinst. In het derde kwartaal van 2009 gaf 41 procent van de respondenten nog aan dat zij een lagere winst verwachtten, in het vierde kwartaal lag dat op 27 procent. En in het eerste kwartaal van 2010 was dat al omlaag gegaan naar 25,4 procent!”

“…waarop dat mokkel zegt: ‘Ja, dat is nou het sluisgat!’ Hahahahaha! Lachen hè? Doen we er nog eentje?”

“Wij zitten met ons bedrijf in Waalwijk. Nee, dat is helemaal niet gek. Daar is ook water hoor!”

“In het eerste kwartaal gaf 15,2 procent een hogere winstverwachting af, tegen 11 procent in het vierde kwartaal. Maar om dit soort cijfers te verkrijgen, is de branche echt afhankelijk van eigen rapportage, want statistieken van de overheid zijn niet betrouwbaar gebleken, simpelweg omdat de categorisering te ruim is opgezet.”

“Wie had hier een fles Moët et Chandonbesteld?”

“Voor custom built jachten kom je al snel in Nederland terecht. In het buitenland kénnen ze dat helemaal niet. Daar is een boot, zeg maar, net als een auto: je koopt wat er is.”

“Wij van European Yachting Network verkopen schepen tegen een verkoopcourtage van slechts twee procent. Ja hoor, ga gerust uw gang, als u een folder wilt meenemen…”


“Rubberboten zijn tegenwoordig compleet doorontwikkeld. Sterker nog: Rigid Inflatable Boats zijn allang niet meer van rubber.”

“U wilt zien hoe deze vaart? Dat kan, loopt u maar even mee. We hebben hierachter een flatscreen.”

“Er zijn er meer hoor, die gewoon met de draagvleugelboot van Conexxion weer naar huis gaan. Helemaal geen schande. Een jacht blijft natuurlijk wel een luxeproduct.”

“De prijs van deze Zeelander? Vierenhalf miljoen. Ja hoor, dat is inclusief trap. Nee, u kunt er niet op.”

“U bent van de pers? Dan mag u een I IJmuiden-handdoek meenemen, alstublieft.”

Michiel Blijboom, foto's Ilvy Njiokiktjien