Ondertussen in Utrecht: tunnelgate

Omdat de Amsterdamse grachtengordel niet alles is, houden wij u ook op de hoogte van de ontwikkelingen in de Domstad middels het onregelmatig terugkerend feuilleton Ondertussen in Utrecht. Er is ditmaal gedoe rondom de A2-tunnel bij Leidsche Rijn. De ruim anderhalf kilometer lange tunnel, met twee keer vijf stroken snelweg (hoe gaaf is dat?), is al af maar kan pas in 2012 open vanwege een complex veiligheidssysteem. Uit het Kamerdebat van gisterenavond blijkt nu dat burgemeester Aleid ‘de shredder‘ Wolfsen (PvdA) en ‘tunnelwethouder’ Harrie Bosch (ook PvdA) de Utrechtse burgers een rad voor de ogen hebben gedraaid.

Vorige week vertelden de burgemeester en zijn wethouder aan de gemeenteraad dat de veiligheidsdiscussie tussen rijk en gemeente tot geen dag vertraging had geleid. Dat ligt dus even anders. Of zoals CDA-verkeersminister Camiel Eurlings het gisteren omschreef: “De A2-tunnel is 100 keer veiliger dan het wonen achter een dijk en 10 keer veiliger dan het stuk weg voor en achter de tunnel. Genoeg moet ook een keer genoeg zijn.” De lezing van B&W staat dus haaks op die van minister Eurlings.

Enfin, wat gaat er nu gebeuren in Utrecht? In Den Haag is het onjuist informeren van de Tweede Kamer een doodzonde. In de domstad denken ze daar anders over. Of zoals bijwagen coalitiepartner D66 het formuleert: “Wij zullen vooralsnog geen debat aanvragen.” U begrijpt: dualisme is leuk maar het moet wel gezellig blijven. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bas Paternotte