Eerst proeven

Wie rood, wit of rosé wil kopen, dient op de blauwe ogen van de verkoper te vertrouwen. Het laten proeven in een wijnspeciaalzaak, slijterij of supermarkt is in Nederland ten strengste verboden. Middenstanders die een potentiële klant toch een glas aanbieden, krijgen bij een heterdaadje eerst een waarschuwing; de recidivist moet rekening houden met een boete die kan oplopen tot 25.000 euro. Een proeverij geven mag overigens wel, maar alleen na sluitingstijd. Ook het bezit van een horecavergunning biedt een slijter geen soelaas. Wie binnen een dergelijke formule wijn wenst te schenken, moet namelijk over twee aparte ruimtes beschikken, eentje waar geproefd en eentje waar afgerekend kan worden. Want in Nederland dienen de wijndrinker en de wijnkoper strikt van elkaar gescheiden te worden gehouden.

In Engeland biedt de wetgeving wat meer ruimte. Die wordt sinds kort gevuld door ‘a new kid on the block’, Vagabond. Dit is een nieuwe wijnformule die in Londen is neergestreken en waar de klant alle honderdvijftig wijnen in het assortiment voor aankoop kan proeven. Voor een halve pond tapt hij zelf een glaasje uit een wine by the glass-systeem om er zo achter te komen of de smaak hem bevalt. “Ik vind het raar dat een klant in deze tijd een flink bedrag moet neertellen voor een wijn zonder dat hij weet wat hij koopt,” meent initiatiefnemer Stephen Finch. “Vagabond springt in het gat tussen de wijnspeciaalzaak die door de gewone wijndrinker vaak als intimiderend wordt ervaren en de supermarkt waar louter de prijs telt en geen enkel advies wordt gegeven.”

Maar wat dat laatste betreft is Nederland de Engelsen weer een stapje voor. Het afgelopen halfjaar heeft Plus Supermarkten in verschillende filialen via het gespecialiseerde uitzendbureau WINE Masters wijnadviseurs ingezet. Een inspanning die niet alleen werd beloond met hogere omzetten, maar ook met de hoogste marketingonderscheiding in wijnland. Onlangs ontvingen zij daarvoor de Productschap Wijn Marketing Award.

import eetteam