Eigentijdse klassieker

Filmmakers krijgen er maar geen genoeg van klassiekers uit de Britse negentiende-eeuwse literaire canon naar een volslagen andere setting te transporteren. Aan de eindeloze stroom van Jane Austen-verfilmingen kan binnenkort From Prada to Nada worden toegevoegd, een bewerking van Sense and Sensibility die zich afspeelt in de Latino-gemeenschap van Los Angeles. A Christmas Carol is al eens in handen van The Muppets, The Simpsons en Blackadder gevallen en Oliver Twist – een andere Dickens-klassieker – werd onlangs verfilmd tegen het decor van de sloppenwijken van Kaapstad.

De laatste tijd doet ook Thomas Hardy (1840-1928) het opmerkelijk goed. De chroniqueur van het Engelse plattelandsleven zou er wellicht raar van opkijken dat enkele van zijn boeken tot western (!) worden bewerkt. Na The Mayor of Casterbridge – verfilmd in een Amerikaanse setting onder de titel The Claim – is binnenkort ook Hardy’s bekendste roman Far from the Madding Crowd weer aan de beurt. Het verhaal is verplaatst naar de prairie van Wyoming en herdoopt tot North of Cheyenne.

Ook de jongste film van de Britse veteraan Stephen Frears (High Fidelity, The Queen) is op een ingewikkelde manier aan Hardy ontleend. Tamara Drewe is een verfilming van het gelijknamige stripverhaal van Posy Simmonds, dat op zijn beurt weer losjes is gebaseerd op Far from the Madding Crowd.

Het titelpersonage (Gemma Arterton) is een jonge vrouw die – al dan niet tijdelijk – is teruggekeerd naar het plattelandsdorpje waar ze is opgegroeid. Ze wil zich beraden op de vraag wat ze met de (zojuist geërfde) ouderlijke woning gaat doen. Prettige herinneringen bewaart ze niet aan het dorp. Als kind had ze een kokkerd van een neus en daarmee werd ze veelvuldig geplaagd. Maar de ingreep van een plastisch chirurg heeft het lelijke eendje in een mooie zwaan veranderd en sindsdien moet Tamara de mannen van zich afslaan. Zo ook in het dorpje waar een oude jeugdliefde, een verwende rockster en een zelfingenomen schrijver naar haar gunsten dingen.

De romantische verwikkelingen die daaruit voortvloeien zijn niet bijster interessant. Dat Tamara Drewe niettemin zeer genietbaar is, heeft veel te maken met de meesterlijke setting van de film. Een aanzienlijk deel van het verhaal speelt zich af rond de idyllische cottage van een bestsellerauteur. Terwijl hij in het tuinhuis aan zijn romans zit te schrijven, bekommert zijn echtgenote zich om de gasten. Het huis fungeert namelijk ook als pension voor schrijvers die in een ‘rustige omgeving’ aan hun manuscript willen werken. Die gasten zijn overwegend vedergewichten die het leuk vinden ’s avonds bij een ‘echte’ schrijver aan te mogen schuiven. Deze laat zich alle bewondering maar wat graag welgevallen. Zo’n huis vol schrijvers en would-be schrijvers vormt een prachtig decor voor sociaal ongemak, geveinsde beleefdheden en bittere rivaliteit. Ook omdat de dorpse intriges voortdurend worden aangewakkerd door twee verveelde en baldadige pubermeisjes.


Tamara Drewe is een plezierige, licht verteerbare komedie met een omvangrijk deelnemersveld aan kleurrijke en levendige karakters. De enige die nogal uit de toon valt, is het fletse titelpersonage.

Tamara Drewe. Regie: Stephen Frears. Vanaf 28 oktober in de bioscoop.

1 De gelukkige huisvrouw (1) – Antoinette Beumer

2 Lost – Season 6 (3)

3 Heroes – Season 4 (8)

4 Prince of Persia: The Sands of Time (2) – Mike Newell

5 Law Abiding Citizen (-) – F. Gary Gray

6 Green Zone (4) – Paul Greengrass

7 Robin Hood (-) – Ridley Scott

8 The Back-up Plan (-) – Alan Poul

9 Millennium – Luftslottet som spängdes (6) – Daniel Alfredson

10 The Ghost Writer (-) – Roman Polanski

Tussen haakjes de klassering van de vorige keer. Deze toptien is tot stand gekomen op basis van de verkopen bij GfK Dutch Charts.

Erik Spaans