Trendy roestbarrel

Ook de nieuwe Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque is op zoek naar studentenabonnees. Hoe verleid je studenten om een papieren krant tot zich te nemen? Door een gratis fiets uit te delen bij een jaarabonnement, moeten ze bij de marketingafdeling hebben gedacht.

De aanbieding: een ‘trendy beach cruiser’ inclusief Volkskrant-reclame op het frame voor €13,95 per maand. Voor dat geld krijg je dus óók nog zes keer per week een krant op de deurmat. Een werelddeal! Toch is de actie geen succes. Studenten vinden het een fiets van niks.

Een greep uit de klachten die bij De Kring binnendruppelden: “Binnen een maand hartstikke kaduuk,” zegt er één. “Chinese bouwkwaliteit,” klaagt een ander.

Volgens voormalig HP/De Tijd-columnist Sywert van Lienden roest hij al na twee weken. Een andere student klaagt: “Hoe een gratis fiets een fiets van zeventig euro en veel energie wordt… Gewoon als advertentie aan een paal laten staan.”

Dan was het vorige actieabonnement – een jaar lang gratis pasta – toch beter. Immers, pasta roest niet en valt niet uit elkaar. De Volkskrant is intussen gestopt met het weggeven van de gratis fiets, ‘wegens het overweldigende succes’.

Wij weten beter.

import de kring