SBS 6 misbruikt ‘paranormale’ kinderen


Een nieuw dieptepunt in het toch al niet florissante trackrecord van SBS 6. Het heet Paranormale Kinderen. En het is precies wat je bij die titel verwacht. In dit programma worden deze keer niet min of meer normale volwassenen opgelicht door sprookjesvertellers, maar kinderen. Jazeker, kinderen-van wordt aangepraat dat ze paranormaal zijn en dat ze geesten zien.

Iedere kind ziet geesten. Heeft fantasieën, denkbeeldige vriendjes. Ieder kind is bang voor monsters onder het bed. Dat is geen paranormale gave, dat heet kind zijn. Het is een grove schande dat SBS dit fenomeen zomaar uitbuit op de nationale televisie. Hoe durven ze dat te doen met de doodnormale fantasiewereld van onschuldige kinderen? Als een kind geen fantasie heeft, dan heb je een probleem. Dan pas ben je niet normaal.

De methode van paranormale lezers als Liesbeth van Dijk is bekend. Wat algemeenheden, wat psychologie van de koude grond, handig inspelen op bestaande emoties en hoppa: er wordt meteen contact gemaakt het paranormale in die persoon. De ene keer is dat je overleden zus, in Paranormale Kinderen kreeg door de insinuaties van Liesbeth van Dijk (LOL-artikel in Story) een 6-jarig jongetje berichten door van z’n oma. Natuurlijk met een jaknikkende semibegaafde moeder ernaast. Overdreven? Nee hoor.

C1000-reclames
Natuurlijk kun je zeggen: ja, maar de EO en in de moskee doen ze hetzelfde. Dat klopt, ook zij doen iets met kinderen en denkbeeldige vriendjes. Maar dat is tenminste nog zonder geld te willen verdienen aan wat voor C1000-reclames SBS er ook omheen plant. Het paranormale circuit is nog enger, omdat dat louter bestaat bij gratie van charlatans die geld verdienen aan onzinconsulten, wat zonder uitzondering gebeurt over de ruggen van mensen. Het misbruiken van kinderen voor zulke onzin is te walgelijk voor woorden. Dit is nou iets wat verboden dient te worden. Een vermelding van de Stichting Korrelatie op hun website doet daar helemaal niets aan af.

Huub Bellemakers is blogger. Dit artikel werd eerder geplaatst op weblog De Jaap.

[[ poll uid=289 ]]

92 reacties op “SBS 6 misbruikt ‘paranormale’ kinderen

  1. John

    He, da’s Huub, die is ook van GroenLinks. :-)

  2. Aphex One

    Beetje respect. De vriendin van dat meisje is vermoord – en dat had ze dus al voorspeld.

  3. lisa

    Idd, beetje respect graag. Als jij (Huub) zelf behoorlijk van je gevoel bent afgedwaald en niets of nauwelijks dingen aanvoelt, vraag ik je wel een ander in zn waarde te laten. Ik weet hoe verwarrend het is als je dingen ziet bij anderen en om je heen. Dat is geen gekte, dat is energie. Als je eerlijk met jezelf bent komt dit sowiezo op je weg en is het heel normaal allemaal. Alleen de weg om er mee om te gaan is behoorlijk lastig. Ik vind dit programma juist wel goed. Het is een normaal gegeven. De mensen noemen het paranormaal, maar het is heel normaal.

  4. Monica

    Huub, je echt in een ander verplaatsen is voor sommige mensen heel, heel moeilijk. Ik had een moeder met dezelfde instelling als jij die me door elkaar rammelde als ik bijvoorbeeld wat over iemand zei, dat er iets ging gebeuren. Echt, het is niet leuk om telkens voor “heksenkind” uitgemaakt te worden. Die kinderen hebben het al moeilijk genoeg; Hoe kunnen ze zelf verklaren wat er aan de hand is als ze door anderen, mensen zoals jij, voor gek verklaard worden? Ik weet er alles van, ik was als kind ook zo. Dood-ongelukkig. Niet normaal, eenling thuis en in de klas. getreiter. Je steeds meer afzonderen. Angst. Je wanhopig proberen af te sluiten voor wat je in flitsen doorkrijgt, zonder dat je erom vraagt. Mij is dat uiteindelijk gelukt, gelukkig. Nu ben ik, eindelijk, “normaal”.

  5. Angela

    Ik ben het niet eens met dit bericht! Dit was een goed programma, paranomale kinderen bestaan echt.

  6. Leonie

    heel kortzichtig om het meteen af te doen met ‘het is fantasie!’Omdat jij zelf niks ervaart bestaat het niet Huub? Jij hebt alle wijsheid in pacht? Knap hoor….

  7. Ari

    Vraag is wiens schuld dit is. Ik bedoel: die ouders nemen die kinderen toch mee? Ik vind niet dat je alles in de schoenen van SBS moet schuiven.
    Dont kill the messenger.

  8. Ben het volstrekt met Huub eens. Een schande dat SBS6 kinderen op deze manier misbruikt.

  9. Linda

    Ik heb gisteren ook gekeken. Ben er ‘openminded’ voor gaan zitten maar had al gauw door dat de vrouw de kinderen constant in een bepaalde richting duwde. ‘Zie je dat ook’ Kinderen zeggen ja. “Luister eens, hoor je haar lachen?’ Kind zegt ja. En zo ging het door. Het werd constant voorgezegd en die kinderen zeggen op dat moment echt geen nee. Ik wil niet zeggen dat kinderen niks kunnen opvangen, zeker bij dat meisje die haar vriendinnetje heeft ‘zien’ vermoorden kan je je dat afvragen, maar dit programma slaat echt nergens op en kan de kinderen vreselijk schaden.

  10. jack

    serieus ik doe ook mee aan paranormale kinderen en dat jij nou niet geloofd maar ik wil zegen dat ik en de anderen kinderen echt paranormaal zijn en geeen verzinzels bedenken het is echt en dat jij dat niet in ziet dit doet pijn als je zo iets

  11. Linda

    @Jack. Sorry, maar het is niet te begrijpen op wie reageert en waar je het over hebt. Het is krom Nederlands en de zinnen zijn niet af.

  12. lisa

    jack, laat ze maar… Ze zullen het begrijpen als ze eenmaal eerlijk met zichzelf zullen zijn. Want dan komt dit vrij en ga je vanzelf ook dingen zien. Eerlijk met jezelf en met anderen zijn is de sleutel om dingen te mogen zien. Dit noemen ze paranormaal. Helderziendheid verdwijnt als je in de wereld van leugens gaat lopen. Leugens tegenover jezelf en tegen anderen, dat sluit de deuren.

  13. moeder

    Ik hoop voor de persoon die dit geschreven heeft dat hij nooit kinderen krijgt of heeft gekregen. Wat ben jij slecht zeg, sorry maar niet alles wat een kind mee krijgt is fantasie. Ik heb 5 kinderen waarvan er 3 zeker en de andere 2 mogelijk paranormale gaves hebben. En geloof mij, de een kan er goed mee omgaan, de andere heeft er enorm veel problemen mee. Maar bestaan doet het echt. Dit is geen misbruik maken van kinderen, dit is kinderen leren om te gaan met hun “gaves” of zoals jij het noemt hun “gebreken”

  14. Thea Lequé

    Kinderen die hooggevoelig zijn (paranormaal begaafd) bestaan wel. Alleen vind ik ook dat zij door SBS 6 gebruikt worden voor show, sensatie en kijkcijfers. Als dit medium deze kinderen wil helpen, prima, maar dan in stilte. Ouders moeten dat ook niet goed vinden en hun kinderen buiten de TV houden en hen niet mee laten doen met het showgebeuren. Het medium moest ook wijzer zijn.
    Ik ben hier fel op tegen en zal ook niet meer naar dit programma kijken.

    T.W. Lequé

  15. Huub, ik schrijf al vele jaren over de paranormale wereld en heb dertig jaar ervaring met de materie. Paranormale kinderen bestaan. Er zijn over de hele wereld duizenden getuigenissen van. Er bestaan ook echte mediums en paragnosten. Paragnost Wolf Manus (88) is zo’n voorbeeld. De man zit opgesloten omdat zowel boven- als onderwereld vrezen voor zijn loslippigheid.

    Maar dit programma met kinderen is vergelijkbaar met het Zesde Zintuig van RTL4: we zien iets dat er op lijkt maar niet is. Kelly werd namelijk niet vermoord zoals Miranda vertelde. In het vonnis staat te lezen dat de moeder van Kelly niet haar keel dichtkneep maar haar neus. Dus je conclusie is juist voor wat dit programma betreft.

  16. marga

    @ko van Dijk, zoals je reeds aangaf klopt de bewering van Miranda niet. Je hebt dus ook het vonnis erbij gehaald. Wat nog schokkender is dat ze de voorspelling doet nadat Kelly is vermoord. Als je als ouder weet dat je kind paranormaal is dan ga je toch naar de politie me zulke boodschap. Ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die een gave hebben maar om met kinderen zo de media in te stappen vind ik wel heel laag. Maar ja, die vrouw met Miranda is niet schuw van media, ze is ook degene die in undercover is geweest met die paardenhandelaar. Ik vind het erg voor die grootouders van Kelly als ze dit programma bekijken. Er worden halve waarheden verteld. Ik wens hun dan heel veel sterkte

  17. Natasja

    Ik vind het zo jammer dat zoveel mensen nog zo kort door de bocht zijn! Ik vind het een heel goed intiatief, want de kinderen die meer voelen en denken, krijgen de aandacht die ze verdienen. Eindelijk wordt er eens aandacht aan dit onderwerp besteedt wat wel degelijk bestaat. Ik merk dat als mensen zelf geen dingen ervaren het ook niet bestaat. Een beetje inlevingsvermogen zou mooi zijn en wat minder negativiteit al helemaal!

  18. O.T.

    Huub Bellemakers. Wie is die man? Hij praat over iets waar hij geen verstand van heeft.Ik denk dat zijn verstand hem verbiedt, deze dingen te geloven.Je hebt zo van die lui die niet in het onzichtbare geloven. Maar weet wel dat het zichtbare uit het onzichtbare voortkomt.Waarom heb ik die man nooit gehoord als al die zieke baby’s en kinderen op T.V. voorbij komen? Deze man is bang dat het ongeziene bestaat en daarom reageert hij zo fel op dit programma.vr.gr. T.L.

  19. marga

    @Natasja, ik wil hierbij niet zeggen dat er geen aandacht aan dit fenomeen mag besteed worden, alleen dat het dan wel een goed opgezet programma is en dat die kinderen dan een goede begeleiding krijgen om ermee om te gaan. Deze aflevering was heel suggestief, ik hoop dat de andere “eerlijker”zijn. Als ze met een verhaal komen moet het verhaal ook waarheid zijn. Als je dan het beste met de kinderen voor hebt, begeleid hen dan ook in de prive sfeer. Doe lange tijd research en niet een paar keer wat opnames.

  20. Freek

    Beste mensen,
    Er is een heel groot gedeelte van de wereldbevolking die de kenmerken heeft van hooggevoeligheid. ( hoogsensitiviteit)

    In feite zijn de kenmerken van hoogsensitiviteit gebaseerd op twee
    neuro-fysiologische gebeurtenissen:

    1. een zeer fijn afgestelde zenuwstelsel
    2. een rechter hersenhelft dat een grotere activiteit en doorbloeding heeft dan de overeenkomstige linker hersenhelft.

    De hersenen van hoogsensitieve mensen (HSP’s) werken eigenlijk een beetje “anders” dan anderen. Je bent je meer bewust van subtiele signalen, dan anderen. Dit komt vooral omdat je hersenen veel dieper ingaan op de informatie die het moet verwerken, dan bij minder sensitieve mensen.
    Je bent ook sneller overweldigd, alles wordt intenser. Deze eigenschap is geen nieuwe ontdekking, maar het wordt wel verkeerd begrepen.

    In de afgelopen 40 jaar is er een enorme toename aan Hoogsensitieve mensen wereldwijd, van af en toe, naar 15 a 20 % van de wereldbevolking, dan praten we al gauw over 1 MILJARD mensen.

    In dit programma hebben ze getracht het begrijpelijker te maken, alleen op deze manier zal dit helaas averechts werken, jammer !!

    Het is erg lastig om de 80% van de ´niet´ hoogsensitieve mensen te overtuigen van iets dat zij niet zien of geloven, aangezien zij voor het overgrote gedeelte hun linker hersenhelft gebruiken is het voor hen ook moeilijk om zich dit voor te kunnen stellen, zonder enig tastbaar bewijs. Een discussie aangaan over iets waar men zo verschillend tegenaan kijkt is ook erg lastig. Accepteer elkaars inzicht en mening.

  21. Evert van Vliet

    “Natuurlijk kun je zeggen: ja, maar de EO en in de moskee doen ze hetzelfde. Dat klopt, ook zij doen iets met kinderen en denkbeeldige vriendjes. Maar dat is tenminste nog zonder geld te willen verdienen…”

    Zou het?…zonder duiten in de zakjes (ten ALLE tijden verplicht en ook zonder mee te willen doen) hebben al die noeste werkers geen baan.

    Aan denkbeeldigheid/fantasie valt een gods/allah vermogen te ‘verdienen’….kijk maar naar de landslijntjes en het bedrukte ‘waarde’ papier dat in omloop is.

  22. Evert van Vliet

    Freek,

    Inzicht en mening?

    Je hebt het over aangeleerde nonsens, komt geen inzicht noch observatie aan te pas, laat staan een daadwerkelijke mening.

  23. marga

    Dit programma is het niet waard, als je de uitzending hebt bekeken en daarna liesbeth in de madiwodovrijdagshow van paul de leeuw hoort. Dan hoor je 2 verschillende dingen. In de uitzending is miranda paranormaal begaafd en in paul zijn show haalt liesbeth het zelf wat onderuit met een eenmalige flasback en wat geesten. Dus waar zit het zware paranormale element?

  24. Astrid

    ik vind dit een zeer goed programma. en het is fijn dat dit word erkend bij sommige kinderen, ze hebben echt net zoals Liesbeth zei, para-nanny’s nodig. je bent zo verloren je voelt je zo buitengesloten, dit is een stap in de goede richting. Als je als ouder dit soort dingen wegdrukt, voed je je kind erg slecht op. Ik weet dat veel mensen dit fabeltjes vinden, en dat respecteer ik net zoals een geloof hebben. Ik kan er zelf niet meer omheen dat het er niet is.

  25. Arnold

    Ik weet niet wat ik erger vind: Het programma of het gros van de reacties hier.
    Zoals Jay Leno al zei: How come you never see a headline like ‘Psychic Wins Lottery’?”

  26. Robin

    Ik vind het mooi dat het op tv is. ik zelf verschillende dingen meegemaakt vroeger waar ik jaren mee zat. ik wou dat ik er toen ook iemand bij me was waar ik zo over kon praten. deze programma helpt kinderen en ouders. soms maken paranormale kinderen dingen mee wat een kind niet hoort mee te maken

  27. Ellen

    Ik denk dat deze kinderen op deze manier ook wel hulp krijgen en zij zich minder eenzaam voelen. Zij worden nu immers begrepen in plaats van door anderen te worden opgedrongen met diens waanideeen.(Wat op de één of andere aparte manier etisch wel verantwoord schijnt te zijn?)
    Nu heb ik zojuist ook op tv gezien dat de EO er erg tegen is…. Die kunnen ook veel beter een programma maken voor hulp aan kinderen die door ander misbruik hun hele leven ontwricht hebben zien worden….

  28. Edwin

    Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Wat dit precies is weet ik niet, dus daar oordeel ik niet over.

    Dat ook kinderen bepaalde gaven kunnen hebben twijfel ik geen moment aan.
    Echter dat nu een ( hoe kan het ook anders) commerciële zender en de ouders deze nog zeer jonge mensen en hun gave/probleem te koop zetten op tv vind ik echt te ver gaan.

    Deze jonge mensen hebben goede begeleiding nodig om op een goede manier om te gaan met hun gaven/ probleem.
    In dit programma gaat het alleen maar om de sensatie verhalen en niet om de kern van het onderwerp.
    De presentatrice ( kan ff niet op haar naam komen) vind het maar wat mooi zij degene is die de antwoorden heeft.

    Ik ben overigens ook erg benieuwd hoeveel van de kinderen er de uitzendingen op school gepest gaan worden omdat ze in veel kinderogen als FREAKS gezien gaan worden.

  29. O.T.

    Ik keek vanavond naar sbs6 en er kwam weer een meneer opdraven om te zeggen hoe slecht hij het vindt van sbs6, die gevoelige kinderen de kans geeft, om de wereld te laten zien, hoe vervelend het is om paranormaal te zijn.
    Het begint op een heksenjacht te lijken. De katholieken gooiden vroeger zulke mensen en kinderen ook op de brandstapel. Hier zie ik het ook gebeuren, maar dan in een andere vorm.De kriticasters doen meer kwaad dan goed.Er moet een andere manier gevonden worden om deze kinderen te begeleiden, want zo krijgen ouders teveel voor hun kiezen van mannen die het allemaal niet snappen, valt me op.De echte mannen niet te na gesproken.sbs6 moet die lui niet de kans geven om op t.v. te komen.Negeer ze. Deze soort mensen houden de spirituele groei van andere mensen tegen.bbrrr Wie is er hier nu slecht bezig????

  30. Edwin

    Allereerst wil ik zeggen dat ik absoluut geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Wat dit precies is weet ik niet, dus daar oordeel ik niet over.

    Dat ook kinderen bepaalde gaven kunnen hebben twijfel ik geen moment aan.
    Echter dat nu een ( hoe kan het ook anders) commerciële zender en de ouders deze nog zeer jonge mensen en hun gave/probleem te koop zetten op tv vind ik echt te ver gaan.

    Deze jonge mensen hebben goede begeleiding nodig om op een goede manier om te gaan met hun gaven/ probleem.
    In dit programma gaat het alleen maar om de sensatie verhalen en niet om de kern van het onderwerp.
    De presentatrice ( kan ff niet op haar naam komen) vind het maar wat mooi zij degene is die de antwoorden heeft.

    Ik ben overigens ook erg benieuwd hoeveel van de kinderen er de uitzendingen op school gepest gaan worden omdat ze in veel kinderogen als FREAKS gezien gaan worden.

  31. Evert van Vliet

    O.T.,

    Gevoelige kinderen, spirituele groei, waar heb je het in vredesnaam over?

    Het ontgaat je waarschijnlijk dat zulke gevoelige spirituele kinderen o.a. opgroeien tot houthakkers tbv de brandstapels?

    D’r zit geen enkel verschil tussen al die partijen die om het hardst piepen over ‘hun’ ‘gaven’ en zij die daar op de 1 of andere mannier een slaatje uit weten te slaan.

    En feitelijk kan dat alleen maar door hele legers aan ‘gematigden’ die absoluut geloven dat er meer is tussen hemel en aarde (waar die hemel is wordt nooit aangekaart) maar logischer wijze ook niet weten wat dat dan wel zou zijn en er dus geen oordeel over kunnen hebben.

    Uiteindelijk hebben ‘we’ het dus over ‘van horen zeggen’ dat als ‘geloven in’ in de aanbieding wordt gedaan….hetgeen we ook wel kennen als een aanname.

    Op zich geen probleem maar dat je daar dan ook nog eens respect voor zou moeten hebben ontgaat me totaal.
    Daarmee verschaf je drammerige aannemende mensen alleen maar volop de ruimte om klinkklare onzin door te geven aan de volgende generaties en daar dan ook nog eens totaal ongefundeerde rechten aan komen ontlenen.

    Wie hier slecht bezig zijn is duidelijk: De media die al dit soort onzin aanhalen e/o daar hun bestaans’recht’ aan ontlenen dat door iedereen dient te worden gesponsord.

    Publiek e/o commercieel maakt niet uit, de rekening wordt ‘slechts’ elders gepresenteerd.

    En Edwin, het zijn toch zeker (gecreeerde) FREAKS?..net als de religieuze ‘lieverdjes’.

  32. peter

    Als atheïst zeg ik…..al eeuwen worden mensen “misbruikt” door welke geloofsovertuiging dan ook, men misbruikt de zwakheden en onzekerheden bij de gemiddelde mens die schijnbaar niet in staat is om zijn eigen gevoel te volgen en zich het liefst laat misleiden. Indoctrinatie, hebzucht, macht en ego zijn de drijfveren van deze zgn. vrome lieden (lees: charlatans) als “mens” kan ik zelf wel inschatten wat goed, kwaad, slecht, moraal onverantwoord, etc is, daarvoor heb ik geen religie nodig (met alle respect verder voor hen die wel gelovig zijn)

    En voor wat betreft de zender SBS6, het niveau van deze zender heb ik nooit begrepen, maar volgens mij zijn de liefhebbers van deze club achtergesteld in hun opvoeding/vorming…..totale cultuur armoede ten top!!! Maar om het met bovenstaande te koppelen ervaar ik deze omroep als slecht, beroerd, goedkoop, en onverantwoord.

  33. Jet

    Paranormale kinderen zijn voor de kerk van de duivel bezeten. Onder moslims weet ik niet hoe zij hiermee omgaan.
    Ieder kind is paranormaal.Of intuïtief liever gezegd. Ik denk dat ze geen blokkades hebben, of er minder last van hebben als volwassenen, omdat ze zuiverder in het leven staan. Het ene kind is het meer als het andere.
    Én ouders die deze kinderen voor de camera sleuren kunnen beter eens goed naar hun eigen leven kijken, wat zijzelf missen.

  34. peter

    Jet

    Kinderen staan inderdaad veelal zuiverder in het leven, maar de ouders zijn uiteindelijk de manipulators. En als ik zo om mij heen kijk in het dagelijks leven…en dan met name naar de ouders is het één grote competitie drang, aangemoedigd door zenders zoals SBS6 die de “massa” bediend van dergelijke cultuur armoede…..dat zegt inderdaad heel veel over deze ouders….triest!!! (psychische verwaarlozing van hun kroost)

  35. BteV

    Er zal ongetwijffeld meer zijn tussen hemel en aarde…Maar wat ik niet snap, is dat ouders hun kinderen zo te kijk zetten. zeker als het om het kind Miranda gaat. Ouders zijn helemaal mediageil, zo zag je al in undercover. De antwoorden werden het kind in de mond gelegd…

  36. Jet

    Peter
    Dat klopt ook wel wat jij schrijft. Kinderen van tegenwoordig mogen geen kinderen meer zijn.Ze moeten voldoen aan de prestatie drang van de ouders.
    Jammer dat de wereld zo is geworden.
    Hulde aan ouders die hun kind nog vrij laten hierin.

  37. Evert van Vliet

    Jet ,

    “Jammer dat de wereld zo is geworden.”

    Geworden?…..’het’ is nog nooit anders geweest, de ‘werkelijkheid’ van de ouders wordt domweg doorgegeven aan het nageslacht samen met de opgeleukte grot waar dat allemaal in plaats vindt.

    BteV,

    “Er zal ongetwijffeld meer zijn tussen hemel en aarde…”

    Daar twijfel ik aan.

  38. connie hermsen

    Waanzin al die reacties over kinderen die misbruikt worden voor een programma..Werkelijk geen programma meer te vinden waar iets niet uitgemolkt wordt.Wat dacht je van a die zingende talenten wiens tijd volledig wordt opgeslokt zoals the voice holland got enz enz om vervolgens totaal in de vergetelheid te verdwijnen…Alles is gestoeld op misbruik van… Jammer genoeg was hooggevoeligheid in mijn kindertijd nog totaal onbekend .Het had mij enorm kunnen helpen zo.n programma.En nee het is geen pretje om informatie over mensen te krijgen waar je zeker niet op zit te wachten als kind.Om te weten dat iemand ziek is en gaat sterven.. En ga zo maar door. Het maakt eenzaam . Had ik toen maar geweten hoe ik me kon afsluiten.Het had mijn jeugd wat makkeijker gemaakt.En voor echt goede paragnosten is het totaal niet interessant of je overtuigd bent van hun gaven.Maar respect voor anderszijnden zou al heel wat zijn….

  39. Patrick

    Met alle respect maar hoe weet jij zo zeker dat niks “meer” bestaad?! Dat meisje voorspelde de moord op haar vriendinnetje en die jongen wist iemands opa te vinden en te zeggen dat zn eigen tante van een andere vader is. Volgens mij ben jij gewoon een beetje raar, als je inderdaad zo denkt, laat dat dan lekker voor jezelf en ga andere mensen die wel in paranormale dingen geloven er niet mee lastigvallenn!

  40. Edwin Heesbeen

    @ Connie Hermsen,

    Dit is dus onzin wat je zecht.
    In een programma als The Voice of Holland zijn de deelnemers allemaal 16 jaar of ouder en zij doen dit omdat ze het leuk vinden of omdat ze denken dat ze er beter van gaan worden.

    Bij dit programma heb je het over zeer jonge kinderen, en de enige die er beter van wordt is de producent en/of de ouders, want het is bij wet niet toegestaan dat deze jonge mensen hiervoor worden betaald, anders heb je kinderarbeid.

    Waar ik mij vooral aan stoor is dat jonge meisje die telepatisch gezien heeft dat haar vriendinnetje vermoord werd.
    Telepatisch contact hebben met iemand daar geloof ik absoluut in, ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik ergens in een bepaalde situatie kom en denk, hey dit heb ik al eens eerder meegemaakt.
    Dat dit meisje dit heeft gezien dat geloof ik wel, en dat dit een hele grote impact op haar heeft gehad al helemaal.
    Maar wat ik niet begrijp is dat haar ouders haar daar zo lang mee heeft laten rondlopen.
    Dit meisje ziet zogenaamd geestjes omdat ze bang is, ze is bang om hetzelfde nog een keer mee te maken.
    Haar ouders hadden meteen actie moeten ondernemen toen zij met dit verhaal op de proppen kwam, zo’n jong meisje heeft begeleiding nodig om een dergelijke traumatische ervaring goed te verwerken.
    Maar nee, we gaan ons verhaal uitbuiten op tv, en ons kind emotioneel eens even flink belasten, dat noen ik pas uitmelken.

    En wat die Liesbeth van Dijk doet kan iedereen.
    Het wordt hier in eens heel ruistig, voel je dat ook? Kindje zegt braaf ja
    Hoor je haar lachen? Kindje zegt braaf ja, kindje moet weer huilen BAH WALGELIJK GEWOON.

    Ieder kind is bang voor spoken en geesten, daar hoef je nog niet eens telepatische voor te zijn, maar als je dan een telepatische ervaring hebt wordt deze angst alleen maar versterkt, vin dje het gek dat zij geestjes ziet in haar slaapkamer.

    Ow ja wat ik ook een opmerkelijk vond is dat er gezegd werd dat zij al vanaf 1.5 jaar oud geesten ziet.
    Erg knap, ik heb nog nooit een 1.5 jaar jong kind horen uitleggen dat ze geesten of gezichten ziet.

    Laat die kinderen toch met rust, en lekker kind zijn, i.p.v. ze gaan uitmelken op TV

    Edwin

  41. anoniem

    hee huub wat jij zegt slaat echt nergens op, jij zegt dus eigenlijk dat na dit leven niks meer is? waar leven we dan voor?

    ik heb vandaag dan de 2e uitzending gezien en echt het was net als de 1e uitzending echt hartstikke mooi, ook dat die kinderen worden geholpen om ermee om te gaan, maar dat jij dan zegt dat t fantasie is? dat snap ik echt niet

    niet lullig bedoelt maar als jij een kind hebt die paranormaal begaafd is heb ik vreselijke spijt met hem/haar.

    hoe kan dat meisje dan de dood zien van haar vriendin? of was dat ook fantasie?
    als dat volgens jou fantasie zou zijn vind ik dat wel heel hard van jou om dat te zeggen!

  42. Linda

    We leven om ons voor te planten. Net zoals andere dieren. Punt.

  43. Wat een ongelooflijk laag bij de gronds programma.
    Ik wil iedereen met een paranormale gave uitdagen. Ik zoek al jaren naar iemand met een paranormale gave maar het resultaat is steeds weer nul komma nul. Of ik sta er niet open voor, of de omstandigheden zijn niet goed……er is altijd wel weer een smoesje waar ze mee onderuit komen. Denk maar aan oplichter Derek Oglivie, de babyfluisteraar, die compleet afgaat bij James Randi. Hij had een miljoen dollar uitgeloofd aan iemand die paranormale gaven bezit en dit kon demonstreren…..het resultaat? Hij kan helemaal niks!!!
    Zie hier hoe hij afgaat:
    http://www.youtube.com/watch?v=iZq-ly3n1ew
    Verder blijkt er nog ergens een oplichtster rond te lopen onder de naam Char. Char is ook een grote oplichtster. Zie dit maar eens:
    http://www.youtube.com/watch?v=UkhOZKHhrTw
    Ik daag ieder kind, of valwassene uit om mij paranormale gaven te laten zien. Niemand uitgezonderd. Ik weet nu al dat niemand zich aanmeld. Helemaal niemand. En waarom niet? Omdat het allemaal oplichterij is. Of het gaat om de kijkcijfers of het gaat gewoon om het geld.
    Dus…..denk jij dat je paranormaal bent en wil jij veel geld verdienen? Reageer als je durft en ik zal je laten zien dat je af gaat als een gieter en helemaal niks kunt.
    Wie durft!!!

  44. Oja, en mensen die zeggen dat er meer tussen hemel en aarde is…..bullshit.
    Er is niets meer dan dat wij tot nu toe weten.
    Al het andere zijn hersenspinsels….

  45. Gerda

    Vreemd dat wij wel accepteren dat er mensen zijn die geloven in een GOD, maar dat deze kinderen zich moeten verantwoorden, omdat het jullie het niet kunnen zien………….!???? Ik ben trots op deze kinderen en hun ouders. Zij zorgen ervoor dat het bespreekbaar wordt voor kinderen die hier al heel lang mee worstelen.

  46. sloopkogel

    Gerda, de psychiatrische afdelingen zitten vol met dergelijke mensen die beweren dingen te zien die andere niet zien….
    Wordt eens wakker, zeg!

  47. Evert van Vliet

    ‘Wij’ accepteren helemaal niet dat er ‘volwassenen’ rond flaneren die het nageslacht van het potentiele verstand beroven door daar ‘hun’ ‘eigen’ ‘werkelijkheid’ in de vorm van een god in te pompen Gerda.

    Ondergetekende gaat zelfs van leer tegen de financiele vormen daarvan.

    Nu de sloopkogel toch door de kerk moet.

  48. Evert van Vliet

    Waar het verplichte tolereren van ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ al niet toe kan leiden/lijden.

    En als je dan naar de geschiedenis kijkt is het louter en alleen de wetenschap die sinds het stenen tijdperk hout snijdt….dat die vervolgens volop is/wordt verkracht/ in beslag genomen samen met het potentiele verstand van den brave onderdaentjes, denkbeeldige naties en de grondstoffen die voor handen zijn is dus geen ander verhaal.

    Feitelijk blijft (ook de westerse) mens in de kleuterleeftijd steken door klinkklare nonsens aan te moedigen, van ‘ik zie, ik zie (ja écht waar hoor!) wat jij dus niet ziet via ‘mens erger je groen en geel naar Monopoly spelen met de bank van lening die de bonus al verdeelt zonder dat het geleverde (niet bestaande) ‘product’ is afgerekend.

    Het gegoochel met het telraam is de ultieme (plaag)geest…dat niemand dat ziet!

  49. Herco de Boer

    Wat is dit een fout stukje!! Onwetenschappelijk en bevooroordeeld. Toegegeven: ik vind ook dat de kinderen misbruikt worden, om de reden dat deze kinderen herkend worden en in een omgeving moeten leven (school en zo) die uitermate wreed. En volwassenen, zoals de schrijver van dit stukje, doen daar nog een schepje boven op. Makkelijke prooi, hè?, kinderen!
    Als Huub Bellemakers zo’n probleem heeft met dit soort zaken, laat hij dan eens kijken naar het kindermisbruik op christelijke en katholieke instellingen, waar kinderen gebrainwashed worden met onzin van de Bijbel en de Islam.

  50. DteM

    Ik vind Huub veel enger dan dit programma, de haat en intolerantie spat er vanaf in zijn blog. De kinderen lijken gelukkiger na de hulp, fantasie of niet, wie kan daar nou tegen zijn?

  51. Evert van Vliet

    “De kinderen lijken gelukkiger na de hulp, fantasie of niet, wie kan daar nou tegen zijn?”

    Lijken inderdaad, de ellende komt pas later wanneer ze als ‘volwassenen’ uitvinden dat het allemaal nergens op slaat of ‘gewoon’ het eigen nageslacht met dit soort onzin verwennen waar dan weer hulp op los gelaten moet worden om ze gelukkig te laten lijken.

    Daar is heel veel mis mee DteM.

  52. DteM

    @Evert van Vliet Wat een fantasie zeg, jouw angstbeeld wordt door geen enkel feit ondersteund, in de psychiatrie geldt juist het omgekeerde, vandaar mijn reactie eerder. Staat het God- of Sinterklaastrauma op #1 misschien?

    Schokkend: Om een foto van een sexueel misbruikt jongetje te gebruiken in het originele blog op Jaap bewijst eens te meer dat Huub Bellemakers de ketel is die de pot verwijt dat hij geen ethiek heeft!

  53. Evert van Vliet

    Over fantasie gesproken DteM, mij een angstbeeld aantypen terwijl je gewoon kunt observeren dat al dit soort onzin bewust wordt ondersteund door individuen die het overduidelijk ook allemaal niet zo duidelijk zien.

    Wat er in de psychiatrie zoal opgaat kan me niet zo boeien, dat zijn uiteindelijk ook allemaal ‘specialisten’ die zich hebben laten opleiden om het allemaal (veel) beter te ‘weten’ dan de mensen die gewoon onder de mensen leven zonder daarbij spoken te ‘zien’.

    Een beetje econoom zal de duiten aanprijzen DteM.
    Een beetje theoloog doet hetzelfde met ‘zn/haar’ god en Sint vreet (ook) van meerdere walletjes.

    Het is eerder een syndroom om daar van te dromen.

  54. Herco de Boer

    @sloopkogel, die zegt:
    “mensen die zeggen dat er meer tussen hemel en aarde is…..bullshit.
    Er is niets meer dan dat wij tot nu toe weten.
    Al het andere zijn hersenspinsels…”
    04-11-’10 14:24

    Dus je gaat ervan uit dat we alles weten? En alles wat we nog niet weten zijn hersenspinsels? Klinkt erg religieus (bevooroordeeld)! De wetenschap heeft als taak, alles te onderzoeken en uiteindelijk met antwoorden te komen voor wat wij niet weten. En er is heel veel wat wij nog niet weten.

  55. Evert van Vliet

    Herco,

    De sloopkogel noteert dat helemaal niet, wel alles dat wij tot NU TOE weten.
    De rest is inderdaad uit de dikke duimen gezogen.

    De wetenschap heeft natuurlijk helemaal geen taak om alles te onderzoeken wat anderen beweren te ‘zien’….die kan zich alleen maar richten op wat aantoonbaar is.

    Je kunt ‘het’ beter vergelijken met een slaatje slaan uit het Russische ei van Columbus dat ter commune gaat.

    Laat dat onderzoek nou maar aan de dames en heren wetenschappers over daar worden al meer dan genoeg slaatjes uit geslagen….ook net zo crimineel als de pest overigens.

  56. christa

    Gerda, de psychiatrische afdelingen zitten vol met dergelijke mensen die beweren dingen te zien die andere niet zien….
    Wordt eens wakker, zeg!
    sloopkogel (E-mail) – 05-11-’10 12:28

    Misschien zijn ze niet zo gek als jij denkt!!!

    Ze zijn gewoon slimmer alleen mensen zoals jullie kunnen dat niet kunne hendelen!

  57. christa

    Laat dat onderzoek nou maar aan de dames en heren wetenschappers over daar worden al meer dan genoeg slaatjes uit geslagen….ook net zo crimineel als de pest overigens.
    Evert van Vliet (E-mail) – 08-11-’10 13:32

    Dan moet je het wel goed zeggen het is allemaal zo currupt als de pest!

    Maar nog iets iedereen “geloofd” in god of hoe je het ook wil noemen!Maar niemand heeft bewezen dat hij echt heeft bestaan!Maar mensen/kinderen die dan overleden mensen zien zijn dan ineens gek???Sorry hoor maar bij mij loopt er ook 1 door huis!!MAAR “GOD” komt niet langs hoor duzz wie is er nou gek??
    Ik/wij geloven wat we zien maar dan zijn we ineens gek?!Nou dacht het niet

  58. Evert van Vliet

    ‘christa’

    Corruptie is meer een hobby van de wetgevende en uitvoerende machten.

    De hamvraag blijft wie hier nou eigenlijk gedragsgestoordheid vertoond, de waxinelichthouder-smijter of individuen die naar elkaar aan het zwaaien zijn?

    Het is duidelijk dat (ook) de ‘dames’ en ‘heren’ gedachtengang ‘specialisten’ hier de 1 wel gedragsgestoorde hobby’s aanpraat maar de zwaaiers als normale mensen wegzet.

    En dat terwijl men er nog niet eens uit is wie nou eigenlijk naar wie terug zwaait. …om over de ego-pilaren nog maar te zwijgen waar ‘gedragsgestoorden’ swift tegen aan knallen.

  59. Ann

    Mijn dochter heeft meegedaan met dit progamma Bij de tweede draaidag ben ik ermee gestopt alles draait om liesbeth en kids worden niet getroost en niet op de juiste manier geholpen ik was er zo zat van dat ik ze bijna uit huis had geschopt er zijn nog een paar kids afgehaakt kun je nagaan wat een poeha hierom heen is NIETS IS WAT HET LIJKT!!!!!!

  60. anita

    Hallo,
    ik ben zo een moeder die haar kind mee heeft laten doen met paranormale kinderen. Ik ben het ermee eens dat het de “liesbeth”show is.
    Voor Jack is het belangrijk dat mensen gaan
    inzien dat er meer is tussen hemel en aarde.
    Daarom heeft hij er aan mee gedaan. Het is voor Jack de enige kans
    om zijn verhaal te vertellen.
    Hij wil dit kwijt zodat ze hem beter gaan begrijpen.
    Wel vind ik het niet te begrijpen waarom wij
    als ouders de uitzending niet van te voren
    mochten zien.
    Het is voor ons dus ook maar afwachten wat zij
    ervan gemaakt hebben.
    Ik hoop dat het een integere aflevering is
    geworden met respect voor Jack en zijn gave.

  61. peter

    Voor diegene die door dergelijke programma’s zich laten meeslepen, gebruikt uw gezonde verstand, het uiteindelijke doel van dergelijke media mennekes/wijfies is kijkcijfers en veeel geld. Persoonlijk heb ik een gruwelijke hekel aan SBS en alle die figuren die prentenderen over talent te beschikken….walgelijk niveau. Krijg de indruk dat Nederland op cultureel gebied begint te lijken op een “Vogelaarswijk”

  62. speedycasper

    Ik heb eens gestemd,ik vind het triest om deze kinderen zo voor het blok te zetten op de tv en daarbij te melden dat je ze begeleid en helpt. Wanneer je kinderen echt wilt helpen doe je dit niet op de tv en al helemaal niet op deze manier. Het zal deze kinderen zwaar vallen in de maatschappij en nu helemaal. Straks hebben we een nieuwe “Heksenjacht” in Nederland. Er is niet goed over de gevolgen voor deze kinderen nagedacht.

  63. speedycasper

    vergeten, 1 van de kinderen geeft zelfs al een reactie dat het pijn doet deze berichten te lezen. Dat isnu precies wat ik bedoel en waar deze kinderen dagelijks mee te maken gaan krijgen de rest van hun leven. Waarvoor? Inderdaad geld en kijkcijfers ongelovelijk en onnodig!

  64. Alain

    Dat SBS6 uit is op de kijkcijfers, en de sensatie onder de mensen wil brengen mag duidelijk zijn. Waar SBS in uitblinkt is de montage, een doodgewone scene zo knippen en plakken dat het heel indringend word, wat ook weer te zien was bij het programma over paranormale kinderen.

    HUUB BELLEMAKERS daarin tegen vraag ik extra op te letten tijdens dit programma, ik schrik van zijn reactie en zijn onwetendheid over hooggevoelige kinderen, die vaak worstelen met hun talenten die door de maatschappij niet herkend of erkend word. Er is een groot verschil tussen fantasie en een paranormale ervaring,een mening over dit programma is zo verkondigd maar om je te verdiepen in een onderwerp waar je eigenlijk niets van af weet daar ligt een kans Huub, een uitdaging! Wees wat nieuwsgieriger naar je medemens, en probeer een begrip te vormen zonder direct te oordelen. SBS 6 valt veel te verwijten, maar niet de kinderen in deze wereld die ons vragen om het paranormale wat normaler te vinden!

  65. Evert van Vliet

    “hooggevoelige kinderen, die vaak worstelen met hun talenten die door de maatschappij niet herkend of erkend word.”

    Over welke ‘talenten’ heb je het helemaal Alain?
    Dat het maatschap nou niet direct de juiste talenten (h)erkend is geen geheim, maar daar ga je toch zeker geen andere zelf-opgewekte gevoelens-idioterie mee in het zadel helpen?

  66. Goed punt, het is inderdaad een vorm van kinder misbruik, maar dan voor commercieel gewin.
    Internet zit altijd vol met mensen die op hoge poten protest zullen aantekenen.
    Want hun gevoel zegt dat zo, en met de gevoelens van mensen valt niet te twisten..

    Ik zal het eens over een andere boeg gooien, zou sbs er profeit van hebben feiten te verdraaien voor eigen gewin?
    Het antwoord is ja, en dan kun jeje meteen afvragen hoe betrouwbaar zo’n programma is.
    Los ervan of je in spoken gelooft.

  67. karin

    En? wat vinden jullie dan van de uitzending van 18-11-2010, Daniel bijvoorbeeld..

  68. karin

    ik bedoel natuurlijk de uitzending van 10- nov jl..

    @Alain: Ik ben het volledig met je eens. Mooi verwoord!

  69. Bas

    Ik begrijp dat mensen die er geen ervaringen mee hebben er sceptisch tegenover staan. Persoonlijk was ik er daar één van. Uit eigen ervaring weet ik dat het bestaat. Pas na mijn 30ste kwam dit naar voren en had het al die jaren onderdrukt. Het zal de komende jaren steeds duidelijker worden dat het bestaat en op een gegeven moment kan men er niet meer om heen. Het is een ontwikkeling.

  70. kaj

    1 woord: Cold Reading “http://nl.wikipedia.org/wiki/Cold_reading”. Veel mensen onderschatten de kracht van het menselijke brein. Ik vind het een schande dat zoveel mensen dit oké vinden, En ik denk ook niet dat ze gaan betalen voor de psychiaters (die veel kinderen gaan nodig hebben) als ze opgegroeid zijn…

  71. bibi van rhede

    Of paranormale kinderen bestaan weet ik niet. Maar Liesbeth ken ik al zo’n jaar of 30 en die is net zo paranormaal als de kerstboom

  72. bob h2

    @bibi van rhede

    “die is net zo paranormaal als de kerstboom”

    Dat is buitengewoon!

  73. Michael uit Valkenswaard

    Zelf ben ik ook paranormaal begaafd, daarentegen vind ik het mooi om te zien dat dit soort verschijningen/gebeurtenissen/ervaringen tegenwoordig steeds meer maatschappelijk aanvaard word. Het is beter voor deze kinderen de bevestiging krijgen dat ze extra zintuigen hebben en deze kunnen ontwikkelen, als ze dat willen.

    Wordt hier nog iets met deze antwoorden gedaan of is dit bericht alleen maar een uitlaatklep voor de skeptischi?
    Mocht je commentaar hierop hebben mag je me best een emailtje sturen (onderaan), niet onderbouwde emails worden verwijderd.

  74. Evert van Vliet

    Septisch?

    Nou nee, para-’normaal’ en nog wel begaafd ook, toe maar, het kan niet op!

    Je verwart sceptisch met A-para(siet)-’normaal’tisme.

    Sceptisch is meer van de slag om de arm houden, twijfel gevalletjes….het barst ervan,

    Wat doe jij nou zoal met je gave overigens?..of zag je die niet aankomen?

  75. jack

    ik doe zelf mee maar die genen die zegen dat het een beetje nep lijkt door hoe ze de beelden hebben gemonteerd hebben gelijk maaar er waren natuurlijk ook beteren beelden

  76. Ronald

    Zolang mensen nog steeds in fabeltjes als het bijbelverhaal blijven geloven, kan ik me niet verbazen dat dit soort dingen te zien zijn op de Nederlandse TV. Vind het alleen maar sneu voor die kinderen.

  77. paul

    Mensen, ik kan mijn ogen bijna niet geloven. Zijn de mensen hier nou echt zo naief dat ze elke kritische noot op voorhand afschrijven? Als deze paranormale gaven daadwerkelijk mogelijk zouden zijn waarom is er dan nog nooit bewijs voor geleverd?

    Tot op de dag van vandaag hebben wij alles om ons heen nog steeds te danken aan het rationalisme en de wetenschap. Marsmannetjes heb ik nog niet voorbij zien lopen, en er is nog geen paragnost gesignaleerd die met een acceptabele foutmarge ziektes of gebeurtenissen kan voorspellen. Als dat wel zo zou zijn zou er toch geen moord meer gepleegd worden of een ziekte te laat ondekt? Of krijg je met de ‘gave’ direct het mandaat om vooral heel veel fout te voorspellen en niet te veel levens hiermee te redden?

    Als jullie zo overtuigd zijn, dan zou het op een wetenschappelijke wijze te bewijzen moeten zijn. Indien jullie een hekel hebben aan scepsis zullen jullie toch eens bewijs moeten gaan leveren, want dat zal alle sceptici de mond snoeren. Maar aangezien dit sinds mensenheugenis nog geen zelfverklaard paragnost is gelukt zal ik mijn adem er niet voor inhouden…

    Het feit dat kinderen hier nu publiekelijk voor worden misbruikt is een schande.

  78. pietro

    waardeloos blad
    hp tijdelijk
    get a life

  79. M.C. van V.

    Beste Huub,

    toen ik van dit programma hoorde schrok ik echt. De reden daarvan is: reacties als de jouwe en tevens de ‘angst’ dat een dergelijk programma niet zorgvuldig wordt gemaakt. Ik heb het bekeken en vind dat ze het zorgvuldig hebben gedaan en een goed beeld geven van ‘paranormale’ kinderen.
    Ik heb overigens een hekel aan deze term, want in mijn ogen zijn het hele ‘normale’ kinderen.

    Ik neem aan dat je journalist bent en ik daag je bij deze uit. Neem contact op met de programmamakers en geef kort wat jij, als zovelen, ervan vindt. Vraag tevens of je een afspraak kan maken en of zij de uitdaging aandurven om jou, niet zozeer te overtuigen, maar kennis te kunnen laten maken met dit ‘fenomeen’.

    De vraag is of jij dit aandurft. Daarna mag je er wat mij betreft van vinden wat je ervan vindt.
    Weet je, er is een tijd geweest dat ‘men’dacht dat de aarde plat was. Je weet vast wel wat er met de mensen is gebeurd die zeiden dat de aarde ‘rond’ was.

    Ik ben benieuwd of je deze uitdaging aan wil gaan en er ‘open’ naartoe wil gaan en tevens deze mensen respectvol kan benaderen. Zij zullen dit naar jou toe ongetwijfeld doen.

    Zoals je hebt kunnen zien zijn er vaders van deze kinderen die er niet in geloofden en ook overtuigd moesten worden door ‘bewijs’. Feit is wel dat een dergelijke ervaring consequenties kan hebben. Namelijk dat het mogelijk is dat je je eigen overtuigingen en je beeld van de ‘werkelijkheid’ moet herzien.

    Ik ga je niet vertellen wat je moet geloven of wat dé waarheid is. Ik hoop wel dat je je eigen mening wilt onderzoeken én toetsen.

    Ik ben benieuwd of je de uitdaging aangaat en wat je er dan van vindt.

  80. Evert van Vliet

    paul,

    Inderdaad maar dan wel met de voetnoot dat ook nationalisme apen-invulling is van verstandelijke vermogens die dat van de para-’normalen’ onder ons naar de loef steekt.

    De wetenschapper zit niet stil, een ‘beetje’ jammer dat naties overaal beslag op leggen.
    Misbruik maken komt duidelijk overal voor…van para-’normaal’ tot natie-’norm’-aal, kinderen eerst, lekker makkelijk voor later.

    Wetenschappelijk bezien is dat in feite natuurlijk hersenspoelen.

  81. Rob

    Hou je vrienden dicht bij je, maar je vijanden nog dichter bij (ofzoiets)…Ik ben zelf ook helderhorend en helderziend en heb ook mijn (licht) gidsen, deze lichtgidsen geven mij door dat Liesbeth doorgeslagen is met dit programma en dat de commercie het wint van gezond verstand. Ook krijg ik door dat vanwege het commerciële belang veel geknipt en geplakt wordt in het programma! Dan kan toch nooit de bedoeling zijn? De halve waarheid is geen waarheid vind ik

  82. Ingeborg

    Ik vind het een harstikke goed programma. het zou voor mij ook niet allemala voor de camera heoven maar dat heb je dna ook met zoveel programma’s, Belangrijk is iig dat Liesbeth een ervaringsdeskundige is die de kinderen serieus neemt en helpt. En ik denk dat er ook vele mensen hier iets pstiefs van zouden kunnen leren. Niet om dezelfde gaven te ontwikkelen maar gewoon om te zien dat er nu eenmaal mensen zijn die dingen waarnemen die velen niet waarnemen(bv horen zien voelen of wel 6e zintuig)Ik vind het harstikke mooi en belangrijk voor die kinderen dat ze geholpen worden niet elke ouder daar iets van dat kan heel frustrerend voor hen zijn. Het hoeft voor mij ook niet allemaal voor de camera maar evengoed is het om te laten zien dat er meer is tussen hemel en aarde. Ik hoop dat liesbeth of andere ervaringsdeskundigen de kinderen ook kan helpen buiten de camera. Er zijn veel andere programma’s waar je dat van kan zeggen, of die ik nog erger vind om dat voor de camera te tonen bv zo’n bevallingsprogramma’s of over een kinderziekenhuis…

  83. melanie

    hallo,

    ik ben 19 jaar en ben al van kleins af aan paranormaal, ik zag mijn tweeling zusje terwijl mijn ouders mij er nooit over verteld hadden, ik zie mijn overleden dierbaren en ook van andere mensen, deze kinderen zijn wel paranormaal, alleen snappen mensen dat niet als ze zelf zoiets niet in de omgeving zien of niemand kennen die dat heeft. de mensen zijn bang voor het onbekende en sluiten zich er daarom voor af. om zulke vooroordelen van kinderen te hebben vind ik echt schandalig. jullie zouden eens beter moeten nadenken voordat je zoiets in de pers zet.

  84. Evert van Vliet

    Hoe wist je dat het je zusje was dan melanie?

  85. Maarten Hooyer

    Huub,
    Dit artikel is niet minder schandalig dan je ongegronde beweringen over dit SBS programma.
    Het is in de basis goed om enige scepsis aan de dag te leggen zo links en rechts. Ja, er zijn veel ‘charlatans’. Maar ik heb – diverse keren – van heel dichtbij meegemaakt dat er bij sommige kinderen ‘iets’ is, dat meer is dan fantasie.
    Ik ben zelf een nuchtere, in de basis sceptische journalist. Ik zet overal gegronde vraagtekens bij. Maar ik heb bij mijn eigen dochtertje van inmiddels 3 jaar genoeg gezien en bespeurd dat – ontegenzeggelijk (!) – nooit op louter kinderfantasie is terug te voeren. Zonder in al te veel details te willen verzeilen, ze voorspelt soms dingen die tot in detail uitkomen (van de uitslag en spelverloop op WK finale tot het plotseling overlijden van een dierbare).
    Het zou je sieren als je scepsis toepast op momenten dat die gepast is. Je kunt je inderdaad afvragen of over dit onderwerp een tv programma gemaakt moet worden. Maar neem gerust van mij aan dat de kinderen in dit programma echt ernstig de behoefte hebben serieus genomen te worden.

  86. jelmer

    helemaal gelijk, weg met die ietsistische onzin van “ja maar ze heeft het voorspelt” en “er is meer tussen hemel en aarde maar ik ga niet zeggen wat want dan kan het best eens zijn dat de wetenschap het ontkracht.”

  87. DANNY BOSSCHA

    ik vraag ook aan iedereen respeckt te hebben voor deze mensen die paranormaal zijn.
    ze zijn echt niet gek of wat dan ook.
    ik heb een dochter van vier jaar die paranormaal is en echt niet weet hoe ze er mee om moet gaan laats staan het acepteren ervan omdat men niet weet wat er gebeurt met hun.
    ik wijs der nogmaals op deze mensen zijn niet gek.
    ik waardeer zeker de programma paranormale kinderen.
    ik krijg vaak te horen van waarom was dat twintig jaar geleden niet zo dan nou omdat men er vroeger niet over durfde te praaten dan werdt men al voor gek verklaart, nu je deze programma’s vaker op tv ziet en steeds meer mensen er over uitkomen dat zij geesten zien.
    ook vaak zijn het mensen die het niet durfen te zeggen en dan over een ander zeggen ze zijn gek.
    mensen durf er voor uit te komen dat je het hebt en prrat de mensen geen negative aan daar berijk je niets mee je praat ze allen maar een complex aan terwijl deze mensen het heel moeilijk hebben.
    dus vraag ik respeckt voor deze mensen en voor mijn dochtertje.
    grt danny bosscha

  88. Esther

    Arme Linda van Maanen (03-11-’10 22:51), om jezelf nou met dieren te vergelijken… Ik kan je van harte het boek “The fall of the human intellect” van Swami Parthasarathy aanraden:

    http://www.facebook.com/note.php?note_id=341626079692

    Swami Parthasarathy ziet overigens weinig heil in paranormale dingen, ik daarentegen wel ondanks het hoge gehalte aan kwakzalvers in de wereld en het irritant hijgende ego van Liesbeth in deze serie.

  89. lisa

    Wat dacht je Huub? Wat ik zeg is waar? Droom lekker verder. Nooit geleerd om mensen in hun waarde te laten? Ik ben zelf een Paranormale tiener en jij loopt nu te verklaren dat alles Fantasie is. En ben al geen kind meer. Dus dat zou betekenen dat ik gek ben. Nou dat is dus mooi niet zo. Ik vindt het wel heel makkelijk dat je meteen iedereen maar een stempel van je bent gek of gewoon fantasie of waanbeelden te geven. Ik vindt je blog eigenlijk best Discrimineerend en kwetsend. Want ik ben niet gek want dan zou het betekenen dat alle mensen die paranormaal zijn gek zijn. En volgens mij is dat de meederheid op onze aardbol. Ik ben niet gek. Geen van de kinderen of tieners paraNormaal zijn zijn dat. dus hou je Grote Bek dicht behalve als er wat zinvols uitkomt!

  90. me

    huub, uiteindelijk zul je erachter komen dat dit geen onzin is!

  91. Mandy

    Belachelijk stuk tekst…duidelijk geschreven door iemand die geen verstand van zaken heeft !

  92. Door de relativteitstheorie van Einstein werd aangetoond dàt alles energie is. De wetenschap gaat niet in op wat dit, in holiostische zin, betekend voor ons wereldbeeld. Alleen de kwantummechanica richt zich er nog verder op (puur wetenschappelijk) terwijl het juist laat zien dat alles 1 is. Alles is van hetzelfde gemaakt en men heeft zojuist in Amerika aangetoond dat alles met elkaar in verbinding staat (ken de naam van experiment niet, wie zoekt kan en zal vinden!)Deze laatste wetenschappelijke proeven tonen aan dat wij, als mens, onze DNA veranderen door onze gevoelens en emoties. Testen daarna lieten weer zien dat onze DNA al het levende om ons heen beïnvloedt; er vind afstemming/overeenstemming plaats.. Je kunt het uitleggen als je wit en blauw water mengt…vermenging..Daar gaan wetenschappers verder niet op in. In feite bestaat alles uit dezelfde elementaire deeltjes en al die vormen staan met elkaar in vebinding en hebben invloed op elkaar.. Sorry voor mensen die er bang voor zijn, maar net zoals een hond vele malen beter hoort dan een mens, zo zijn er mensen die vele malen beter energie kunnen scheiden. Ik ben er zelf één van. Vraag me niet om te herinneren hoe een huis eruit zag ofzo, materie kan ik niet onthouden (niet snel tenminste) Maar een stem of een energieverhouding wél! Er is nog steeds NIET aangetoond dat het leven na de ‘dood’ stopt. Er is wél aangetoond dat er mensen zijn die zich dingen herinneren (namen, data) uit levens die ze niet zouden hebben geleefd.

    Mensen met een puur wetenschappelijke inslag moeten nu eens een keer ophouden zo flauw te doen. Of je onderzoekt alles en neemt dus de bevindingen van mijn geliefde idool Einstein mee en legt dat op holistische schaal even voor me uit of hou gewoon je mond en laat iedereen doen waar hij/zij in geloofd…. Tot 2012 heb je de tijd om te ontdekken dat je een hart hebt, dat er IN dat hart gevoel zit MET wijsheid..zomaar… hoef je geen boek voor in te duiken… In vanuit die wijsheid in je hart ga je dingen gewoon WETEN. Echt.. Zo niet dan zul je als de Neanderthaler waarschijnlijk binnen 50 jaar uitsterven..is ook niet erg want er bestaat geen dood alleen vormverandering.. Maar eerlijk is eerlijk…door mensen als jij werden mensen als ik in psychatrische inrichtingen geplaatst, verbrand, gedrogeerd en noem maar op.. Maar ik ben jou en jij bent mij en jij bent mij angstige, gevangen zijde..
    Huub en alle anderen, kijk. Kijk naar moeder Natuur, kijk naar de werkelijkheid… Als je echt wilt zien zul je zien, want onze Moeder laat al eeuwen de werkelijkheid zien wanneer je open kijkt, met on(b(g)evangen.. Jullie boodschap is oud en gaat ten onder, echt.. Gebruik liever je tijd en energie om je ogen te openen. Uiteindelijk doen jullie alleen jezelf enorme pijn door zoveel te ontkennen..
    Liefs & Licht

  93. Sharon

    Beetje late reactie maar, ouders zijn betrokken en die zijn primair verantwoordelijk. Bovendien, paranormale mensen komen in alle werelddelen voor, zelfs ook meegemaakt met Indonesiers, vinden het heel gewoon. zelf ook eens de proef op de som genomen nav het feit dat ik ook spontaan iets zei van een ander, en achter elkaar dingen verteld aan vreemden die ik niet kon weten, was er zelf ook verbaasd over, ik doe er zelf nixs mee. Maar, als je met allemaal blinden in een land woont en jij bent de enige die ziet en vertelt over kleuren van bloemen bijvoorbeeld, dan zeg je toch ook niet dat iemand dit verzint? het zijn gewoon energiebanen die zo microscopisch zijn dat de een het opvangt en de ander het niet. Je hebt toch ook monumenten, archieven etc? Nou dat heb je ook van karakters van mensen etc en die vang je dan op, en vertaalt dit ook weer, die mensen zijn er gewoon niet meer hoor, dat zie je dan ook wat men vertelt, alles uit het verleden, dingen die iemand dwars zitten. En het is ook heel normaal dat iemand info kan krijgen van een ander die er niet is, zelfs dieren hebben dat en misschien nog wel sterker dan mensen, bijv honden. We weten nog lang niet alles hoe het werkt, wisten we ook niet altijd van onze gewone zintuigen, dit is ook gewoon een zintuig

  94. beetje flauw misschien,maar waarom zijn paragnosten bij die tv shows eigenlijk altijd lager opgeleid? Kijk alle zesde zintuigen maar eens na! Statistisch gezien zouden er meer HBO’ers etc bij moeten zij no?

  95. Natasja

    Dit artikel is zeer beledigend en hard, totaal zonder inleving in de mens. Meneer Huub Bellemakers zal het wel moeilijk hebben met zichzelf als hij zo in het leven staat!
    Voor alle paranormale kinderen, heel goed programma.. kunnen ze zien dat ze niet de enige zijn en dat ze niet raar zijn!

  96. ik

    Wat ben jij een sukkel zeg

  97. E!

    Vooreerst hulde voor Huub: hij geeft niet af op paranormale kinderen, maar op SBS 6, en terecht! Deze misselijkmakende omroep gooit werkelijk alles, nu zelfs kleine kinderen, in de strijd om geld binnen te harken. Daar kunnen hun eigen aankondigen als ware het het meest spraakmakende programma ooit (dat geldt volgens SBS 6 trouwens voor nagenoeg al hun programma’s) geen afbreuk aan doen.

    Ik constateer wel dat heel geitenwollensok Nederland weer op de barricades staat om deze Huub met de grond gelijk te maken. Volgens mij heeft Huub echter nergens gezegd dat ECHT paranormale kinderen niet bestaan, hij geeft alleen terecht aan dat alle kinderen een grote fantasie hebben en dat kinderen makkelijk te sturen zijn en per definitie op alle gestuurde vragen met ‘ja’ antwoorden.

    Ook het ‘hebben’ van paranormale gaven is volgens mij trouwens niet meer dan een hype: in het verleden werd ook veel aandacht besteed aan ADHD en zie: plots heeft ieder kind dat moeilijk te hanteren valt last van ADHD, zonder dat ouders zich afvragen of dat wel echt zo is en of het gedrag zijn oorsprong niet ergens anders in vindt. Lekker makkelijk…

    Zo ook paranormale gaven: een beetje aandacht en half Nederland is plots van oordeel daar zelf ook over te beschikken (hiervoor gaf iemand aan er zelfs van overtuigd te zijn dat ‘in ieder geval drie en mogelijk zelfs vijf van haar kinderen paranormale gaven hebben’…) Met alle respect, maar WIL je dan niet juist heel graag zien dat je kinderen anders zijn dan anderen??

    Laat ik duidelijk zijn: ik geloof zeker wel in het bestaan van meer tussen hemel en aarde en ik geloof ook dat bepaalde mensen, maar niet meer dan een handje vol, kunnen zien wat anderen niet zien. Al die geitenwollensokken die hiervoor zo expressief moeten verkondigen dat deze kinderen in hun waarde moeten worden gelaten in die zin dat wat zij vertellen juist heel interessant is, kan ik echter niet serieus nemen: ook zij WILLEN heel graag anders zijn, maar zijn dat eigenlijk helemaal niet…zij zijn alleen heel erg triest… Juist van mensen die zichzelf tot ‘spiritueel’ hebben benoemd, zou je toch mogen verwachten dat ze een programma dat overduidelijk alleen wegens commerciële belangen wordt geproduceerd, met de grond gelijk maken in plaats van daar ook maar enig begrip voor op te brengen.

    Zielig voor de betreffende kinderen: als er abusievelijk al een tussen zit die daadwerkelijk paranormaal begaafd is, zouden ECHTE deskundigen deze kinderen zeer behoedzaam moeten wijzen op hun gave. Uit de meeste reacties hiervoor leidt ik in ieder geval af dat deze zichzelf benoemde paranormalen ofwel zonder meer niet paranormaal zijn danwel niet over een ethiek beschikken die men van een paranormaal begaafde zou mogen verwachten.

  98. E!

    Zo bijvoorbeeld Lisa (27-12-10), volgens wie overigens de helft van de mensheid paranormaal begaafd is…(?), ik citeer:

    ‘…dus hou je Grote Bek dicht behalve als er wat zinvols uitkomt!…’:

    Echt heel ethisch, gevoelig; precies wat je van iemand met bovennatuurlijke gaven mag verwachten.

    Het stuk van Huub heeft ze klaarblijkelijk bovendien noch op aards, noch op paranormaal niveau daadwerkelijk gelezen, daar de kritiekpunten die Lisa aanhaalt in dat stuk in ieder geval niet terug te vinden zijn….

  99. Jari

    Okay… echt een ontzettend achterlijk blog, hoezo durf jij te beweren dat kinderen geen “geesten” kunnen zien, echt geen fantasie hoor! Ik ben zelf paranormaal begaafd, en weet ook echt wel dat er mensen zijn die er niet in geloven, maar je er zo over uit laten, dat vind ik niet kunnen, en overigens, mijn jongste zusje Had het al over dat er een vrouw in haar kamer stond die ze niet kende en beschreef haar helemaal, De vrouw was overigens mijn overgrootoma, die zij niet kende en precies haar beschrijven! (ze was toen net 1 jaar oud. Geesten, paranormale kinderen, en al het paranormale bestaat echt, en daar is niemand die daar een tegenargument voor kan hebben, want het bestaat gewoon, hoe dan ook!

  100. Jari

    @E! er zijn ook gwn veel mensen paranormaal begaafd, de een aleen meer dan de ander, en wss zijn er ook veel mensen die dit lezen Paranormaal begaafd, die informatie zoeken, en die dan dit er tussen zien staan.

  101. Ferry

    jezus wat is dit een kut bericht. Omdat jullie niet geloven wil nog niet zeggen dat het er is! die kinderen wisten super veel over die mensen te vertellen dat is geen fantasie. ik hoop dat je in de stront zakt want dit is echt totale onzin! Die medium wil najuist die kinderen helpen ermee omgaan klootzak

  102. parapalietfles

    Dat doen jdoen in de mafia al decennia lang ook in de politiek en zelfs kweekseltje van de joden obama had hekskinderen op tv naast zich staan on some occasions in het begin.Die beinvloeden echt de gevoelens en mening van de volken.En george bush jr Misbruikte Ze ook naast op nog wel andere manieren. Joden Misbruiken samen met de moslims Kinderen massaal op allerlei manieren als slaafjes voor alles.

    Mét vuist verkrachtingen en martelingen drugs en indoctrinaties worden ze voor de diverse karretjes gespannen.

  103. jack

    het is gewoon ze dom hoe je dit vertelt zeggen dat mij het in gepraat is dat ik geesten zie ga een leven zoeken ofs het is egt ik zie het tog zelf

  104. FB

    Geen wonder dat er zoveel oplichters rondlopen nu er ook zoveel goedgelovigen zijn.

    Er staat al jaren een prijs van 1 miljoen te wachten voor degene die paranormale gaven kan bewijzen.

    http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

    Velen hebben het al geprobeerd maar allen vielen door de mand.
    Ook Derek Ogilvie bleek niet zo begaafd.
    http://www.kloptdatwel.nl/2011/07/23/derek-ogilvie-wetenschappelijk-getest-en-faalt/

    Neem eerst eens een kijkje op http://www.kloptdatwel.nl dan kan je over een tijdje ook nog eens over jezelf lachen.

  105. ik

    Sommige kleine kindjes verzinnen dit soort dingen maar ik ben al 13 en ik verzin dit soort dingen echt niet ik zie al geesten vanaf mijn 4e!!!! En ik zie ze nog steeds dus paranormale kinderen bestaan! En hoe kan je eigenlijk bewijzen dat ze niet bestaan? Misschien zaten er een paar kinderen tussen waarvan het een fantasie was maar er zaten ook kinderen tussen en die waren al 14 en die gaan daar ook niet over liegen ik vind het een beetje heel erg belachelijk!

  106. Ilse

    Hallo, ik ben bezig met een werkstuk over paranormaal omdat ik dat zelf ook ben. Ik ben paranormaal onderlegd zoals mama dat zegt, ik kan nog niet veel met mijn gave doen. Ik word erg verdrietig van de dingen die de mensen hier schrijven, dat paranormaal niet echt is en dat ons dingen word verteld. Dat is niet waar. Ik zie ook geesten en ik hoor en zie ook dingen. Ik heb mijn bij de buurman gezien dat hij ziek is en dat klopt. Ook zie ik aura’s. Dus iedereen die zo stom zit te zeuren moet zn kop houden en anders vraag het ons zelf maar zonder de tv erbij of zonder die mevrouw erbij. Wij bestaan echt!!!

  107. chris

    Nou meneer de atheïst, zo te zien zijn de meeste mensen het niet met u eens! Als u er niet in gelooft dan zet u toch gewoon een andere zender op?! Laat mensen in hun waarde. U kunt wel zeggen dat het fantasie is van een kind, maar hoe kon het dan bv dat Daniel de medewerker van de Artis kon vertellen dat de beer zwanger was terwijl het nog niet bekend was gemaakt? (Om maar een voorbeeld te noemen).Leef en laat leven zou ik zeggen!

  108. bram

    ik wil niet heel veel zeggen maar ik weet goed waar die mensen over praten… ik ben paranormaal begaaft en ik vind da dit programma geen nonsens is!!

  109. Angelina

    Meeste mensen reageren zoals u, diegene die kinderen zijn hebben rijkvolle fantasieen. Na zelf onderzoek te hebben gedaan, zien jongeren(dus kinderen) geesten, naarmate ze ouder worden verdwijnt het geloof in geesten wanneer ouders zeggen dat het niet bestaat, maar het bestaat wel. U gaat er pas in geloven wanneer het u overkomt. Ik ben zelf ook paranormaal begaaft en deze programma geeft een heldere gedachte dat het bestaat. Ik heb veel contact met gidsen en andere geesten en ook nog eens met mensen die al die dingen echt hebben meegemaakt.