‘Ik zoek de grenzen op’

Egbert Clement (1978) werkt bij Studio Jan de Boer. Hij ontwierp het omslag voor Een soort familie van Kees van Beijnum.

“Dit omslag is heel sprekend. Die blauwe ogen komen echt op je af. Het beeld is aangeleverd door de uitgever; mijn aandeel in het ontwerp is dus vrij beperkt. Ook al omdat het omslag een seriebelettering heeft, dan is de typografie voor de boeken van een bepaalde auteur altijd hetzelfde.

Bij uitgesproken beeld is de leesbaarheid van de typografie vaak lastig. Zo moest het bij dit boek een beetje subtiel worden om het leesbaar te houden en samen te brengen met het beeld. Van Beijnum is natuurlijk een hele belangrijke auteur. Daarom hecht de uitgever er ook meer waarde aan dat we er net wat extra tijd in steken. Bij het maken van zo’n omslag ligt de druk bij iedereen van de studio.

Bij sommige boeken wordt er meer geïnvesteerd in vormgeving, omdat de belangen groter zijn. Een grote auteur die heel veel boeken verkoopt, daar zit iedereen met zijn neus bovenop. Soms is het gewoon volhouden om het juiste omslag te ontwerpen, soms heb je geluk, dan heb je binnen een uur het juiste beeld te pakken. Mensen moeten het boek wel kopen, anders kunnen we de tent wel sluiten.

Bij een roman gaat het bij het omslag veel meer om gevoel dan bij een non-fictieboek. Bij een roman ben je daarom veel vrijer in het kiezen van je beeld.

Uitgeverij Penguin maakt hele mooie omslagen. Veel Amerikaanse uitgeverijen doen het ook goed. Omdat de Amerikaanse markt groter is, wordt er ook meer geld en tijd gestoken in de omslagen. Al kan een Amerikaans omslag ook heel plat zijn, die markt is gewoon anders. Het boek is daar veel meer een massaproduct, met grote kapitalen op het omslag. Heel Amerikaans, heel commercieel.


Dat zou in Nederland niet zo goed werken. De lezers hier zijn toch meer opgevoed met beelden. Zo heeft elk taalgebied zijn eigen wetmatigheden voor beeld en typografie.

Engeland kent een goede traditie van klassieke ontwerpers. Dat vind ik heel mooi. Maar voor jezelf moet je altijd proberen nieuwe stijlen te ontdekken. Zelfs binnen het boekenvak is dat belangrijk. Je moet altijd je grenzen opzoeken. Conservatief worden is zonde. Dat is niet je taak als ontwerper.”

import omslagverhaal