Diepgang

Het kan vreemd lopen. Terwijl Josee Koning, de Nederlandse koningin van de Braziliaanse muziek, een beetje in de marge van de wereldmuziek is beland, viert Eva Kieboom met haar band Sensuàl het ene succes na het andere. De spruitjesgeur die een beetje om de bossanova heen was gaan hangen, werd kennelijk geneutraliseerd door het frisse imago van deze nieuwe band. Voor het vorige album Salve sleepte de band zelfs de Edison in de categorie Publieksprijs Jazz in de wacht – knappe prestatie voor een groep die geen jazz speelt.

Maar jazz is hip, en zoals Kieboom ooit in een interview zei: als het publiek vindt dat we jazz spelen, dan spélen we jazz. Sabe de Mim? van componist Stijn van der Loo en dichter Huub Oosterhuis is zeker ook geen jazz, maar wel het hoogtepunt van het nieuwe album Trinta. Eva Kieboom vertaalde de tekst in het Portugees en maakte er samen met haar band een nog groter juweel van dan het al was. En om te laten horen dat Sensuàl het op eigen kracht ook kan, volgt het bijna net zo mooie Borboleta.

Al snel wordt duidelijk dat het derde album van Sensuàl het gelauwerde Salve nog overtreft. Op Trinta probeert Kieboom antwoorden te geven op de vele vragen waarmee de gemiddelde dertiger – ‘trinta’ is het Portugese woord voor dertig – wordt overspoeld. En die diepgang is niet alleen in de tekst, maar ook in de muziek van dit zowel integere als swingende album terug te horen.

Ruud Meijer